Búcsú egy határközeli vonaltól

iho/vasút   ·   2012.11.08. 11:30
00

Nem először fenyegeti a megszűnés az 1908. november 5-én átadott vasútvonalat. A Kőszeg–Szombathelyi HÉV már meglevő állomásától a GYSEV soproni pályaudvaráig ekkor adták át az 56,5 kilométer hosszú szakaszt. Más vonalakkal ellentétben a trianoni békediktátum nem járt egyidejűleg a forgalom megszüntetésével vagy a vasút kettévágásával: bár Harka és Kőszeg között osztrák területen haladt, egészen 1948-ig a GYSEV üzemeltette.

A felsőlászlói tolatós nyolc kocsival érkezik Sopronkeresztúr állomásra 2012. október 22-én. Menetrendváltástól a Sopronkeresztúr–Felsőlászló vasútvonal teljesen megszűnik, a tolatós sem fog közlekedni<br>(fotók: Csoma Bence László)

A második világháború után, a vasfüggöny lehulltával változott a helyzet. 1948-ban az ÖBB átvette az osztrák szakasz üzemeltetését, 1951. október 6-án a határt átlépő személyforgalom, 1960. szeptember 1-jén a teherforgalom szűnt meg. A magyar szakaszon azonban a sínek még 1990-ig megvoltak. A rendszerváltás után megalakult Vas Megye-Burgenland Vasút Rt. szerette volna a határon áthaladó forgalmat újraindítani, de érdemi megvalósítás nélkül a cég végül megszűnt.

Személyvonat bujkál Alsópéterfánál 2011. július 31-én. Ekkor szűnt meg három vonatpár kivételével az összes vonat Sopronkeresztúr és Sopronnyék-Haracsony között

Osztrák oldalon szép lassan építették le a vonalat. Rőtfalva (Rattersdorf)–Felsőpulya (Oberpullendorf) között a személyforgalom még 1968-ig megmaradt, a tehervonatok Felsőlászlóig (Oberloisdorf) jártak. Húsz évvel később már csak Soprontól Sopronkeresztúrig (Deutschkreutz) jártak személyszállító vonatok. Rövid időre, 1989-től 2001-ig Lakompak (Lackenbach) volt a személyvonatok végállomása, a Sopron–Sopronkeresztúr szakasz villamosításával azonban újra megszűnt.

Személyvonat döcög Alsópéterfa (Unterpetersdorf) határában 2012. augusztus 6-án. Pár napra visszatértek a motorkocsik a vonalra vágányzár miatt

A vonal utolsó újjáélesztési kísérlete a 2007-es menetrendváltástól, napi három vonatpárral vették fel a forgalmat Sopronkeresztúr–Sopronnyék (Neckenmarkt)/Haracsony (Horitschon) között. Napi egy tehervonat Lakompakig közlekedett. Ez a forgalom szűnik meg most, a Facebook-csoporttól kezdve különvonat indításáig több tiltakozó akciót is szerveztek – menteni a még menthetőt. Ha a vonal valóban bezár, feltehetőleg a jelenleg Sopronnyék-Haracsony és Felsőpulya között hajtányozási lehetőséget biztosító Sonnenland Draisinentour szerez majd újabb szakaszt az élményutazások szervezéséhez.

Kapcsolódó hírek