BUD: fejlesztések kilencven milliárd forint értékben

iho/repülés   ·   2023.02.05. 16:00
bud_01

Tavaly a Budapest Airport visszaépítette a Covid előtti utasforgalom háromnegyedét, teljesen új célállomásokat adott hozzá a menetrendhez, regionális vezetővé vált a minőség terén, miközben a légiáru mennyisége soha korábban nem látott rekordokat döntött. Több fontos fenntarthatósági beruházás is kezdetét vette, és a négy év alatt megvalósított repülőtéri fejlesztések értéke az év végére elérte a kilencven milliárd forintot. A repülőtér-üzemeltető tavaly is folytatta a munkát az 1. Terminál újranyitására és a felkészülést a 3. Terminál építésére, miközben újabb hazai és nemzetközi díjakat nyert a minőség, a fenntarthatóság, a HR és a kommunikáció területén is. Ugyanakkor az elszálló infláció, valamint a légitársaságokra kivetett extraprofitadó is befolyásolta a Budapest Airport életét.

A számok nyelvén

Utasforgalom és úticélok

Az elmúlt évben 12 millió 205 ezer 70 utas fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, 216 százalékkal több, mint a pandémia első (2020), és 164 százalékkal több, mint a második évében (2021). Az utasforgalom így az év végére a 2019-es rekordév hetvenöt százalékát érte el. Az év legforgalmasabb hónapja az augusztus volt, 1 millió 299 ezer 814 utassal. Budapestről összesen száznegyven célállomásra lehetett repülni 2022-ben, ami gyakorlatilag megegyezik a 2019-ben elérhető desztinációk számával. A hosszú távú járatok közül az észak-amerikai célállomásokat kivéve minden desztináció visszaépült a járvány alatt is meglévők mellé, így 2022 végétől újra lehet utazni közvetlen járattal Kínába is. A menetrendben tavaly tizenegy új úti cél jelent meg, és négy új légitársaság gazdagította a budapesti repülőtér kínálatát. A legnépszerűbb úticélok London, Tel-Aviv és Párizs voltak.

Cargo

A légiáru mennyisége minden eddigi rekordot megdöntve év végére elérte a 194 ezer tonnát. A tavalyi évhez képest ez 5,8, 2019-hez viszonyítva pedig negyvennégy százalékos növekedést jelent, ami kivételesnek számít más európai repülőterek cargo-mennyiségével összehasonlítva, hiszen a globális gazdasági lassulás a légiáru-szállításban is visszaesést okozott, a Budapest Airport légiáruelosztó-központ szerepe viszont a kelet-közép-európai régióban tovább erősödött. Ráadásul a rekord árumennyiséget kevesebb gépmozgással sikerült elérni: 2021-hez képest 11,5 százalékkal csökkent a cargojáratok száma.

Beruházások

A Budapest Airport által az elmúlt négy évben végzett fejlesztések értéke 2022 év végére elérte a kilencven milliárd forintot, 2023 tavaszára pedig ez a szám a százmilliárdot is meghaladja majd. Tavaly megnyílt a Kálvin téri Universal Airport Hub, bővült az önkiszolgáló poggyászfeladó rendszer, kilátó- és dohányzóterasz nyílt a 2B Terminál tranzitterületén, korszerűsítették a repülőtéren található felvonókat és száz új poggyászkocsit bocsátottak az utasok rendelkezésére. A repülőtéren már öt baba–mama szoba és tizenkét babakocsi is igénybe vehető.

Számos infrastrukturális fejlesztés zajlott le a színfalak mögött; hét repülőgép-állóhelyen, több mint négyezer négyzetméteren megújult a teherbíró betonburkolat, megújult a II. futópálya keleti oldalának vízelvezetési rendszere, és határidőre lezárult a B4 és B5 gurulóutak korszerűsítése is. A növekvő igényekre tekintette bővül a BUD Cargo City; a Budapest Airport további 6500 négyzetméteren létesít raktárakat, 1500 négyzetméteren pedig irodákat, valamint élőállatok fogadására alkalmas munkaterületet és egyéb kiszolgáló helyiségeket, továbbá két új repülőgép-állóhellyel is kiegészül a komplexum. A bővítésnek köszönhetően a repülőtér éves cargokapacitása 250 ezerről 300 ezer tonnára nő. Egész évben zajlott az 1. Terminál újranyitásának és az új 3. Terminál építésének, valamint a hozzá kapcsolódó infrastruktúra kialakításának előkészítése. Közben a Budapest Airport megkezdte a 2. Terminál előtti parkoló ideiglenes visszaépítését, ahol a tervek szerint már júniustól az autóknak további 586, a turistabuszoknak pedig nyolc férőhely áll majd rendelkezésére, magas színvonalú környezetben.

Fenntarthatóság

Továbbra is elit csapatban a Budapest Airport, hiszen a társagág korszerűsítette a repülőtér hőközpontjait és kazánházát, évente nagyságrendileg 170 ezer köbméter földgázt és 340 tonna szén-dioxid-kibocsátást megspórolva. 2022 végére már tizenhárom tisztán elektromos és tizenegy hibrid jármű tartozott a BUD flottájába. Az áramigény 65 százalékát tavaly már zöld energiából fedezte a repülőtér üzemeltető, idén januártól pedig már a villamosenergia-ellátás teljes egészében megújuló forrásból származik. Tavaly a Budapest Airport továbbra is tagja volt annak a negyvennégy repülőtérből álló, nemzetközi elit csapatnak, amelyek a repülőtéri karbon akkreditáció 3+ szintjét teljesítik, és működésük során karbonkibocsátásukat teljes mértékben ellensúlyozzák. A következő cél a legmagasabb, 4+ „átalakulás” (transition) szint elérése, amelynek követelményeit jelenleg a világon mindössze harminchárom repülőtér teljesíti.

Minőség

A tavalyi év minden negyedéve kimagasló eredményeket hozott a repülőtéri szolgáltatások minőségének terén; a háromhavonta elvégzett, nemzetközileg elismert repülőtéri szolgáltatásminőségi (airport service quality, ASQ) felmérések pontszámai 2022-ben minden korábbi értéket túlszárnyaltak. Az utasok általános elégedettségi szintje az ötös skálán egész évben a négy pontot meghaladó értéken állt: ez összességében 7,5 százalékkal magasabb, mint a 2019-es év eredménye. Ezekkel a pontszámokkal a budapesti repülőtér lekörözi azonos kategóriájú régiós versenytársait, és egyben visszaigazolást ad az elmúlt évek fejlesztéssorozatának sikerére. Az utasok leginkább a biztonsági személyzet kedvességét és segítőkészségét, a biztonsági ellenőrzés gördülékenységét, a rövid várakozási időt és a terminálok általános tisztaságát értékelték kimagasló pontszámokkal.

Dolgozói létszám

A BUD-csoport (Budapest Airport, RÜK, BUD Security) jelenleg 1460 főt foglalkoztat, ebből 447-en érkeztek a vállalatcsoporthoz a tavalyi év során. A koronavírus-járvány lecsengése óta, tehát 2021 februárjától összesen 611 ma is aktív munkavállaló kezdett dolgozni a BUD-csoportnál. Ez összességében azt jelenti, hogy a BUD-csoport dolgozóinak létszáma mostanra meghaladja a 2019-es szintet, annak ellenére is, hogy a Covid negatív hatásai miatt 2020-ban kétszer is csoportos létszámleépítésre kényszerült a vállalat. A járvány után a létszámcsökkentésben érintett kollégák közül 131 fő tért vissza a BUD-csoport kötelékébe.

Díjeső

A Budapest Airport tavaly zsinórban kilencedik alkalommal nyerte el a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” díját, munkáltatóként pedig az Investors In People aranyfokozatú minőségét tudhatja magáénak a vállalat, sőt, a szervezet által megmérettetett cégek közül a Budapest Airport a világ hét legjobb munkáltatója közé is bejutott. A repülőtéri közösségnek szervezett, We Are BUD elnevezésű rendezvény HRkomm díjat nyert, és rangos elismerésben részesült a cég cargotevékenysége is, amikor elnyerte az Air Cargo News Awards „Az év cargo repülőtere” díját, lekörözve Szingapúrt, Brüsszelt és Liége-t. Mindemellett három fenntarthatósági törekvéshez köthető elismerést is kiérdemelt 2022-ben a repülőtér-üzemeltető: az Effekt 2030 – A közösségi befektetések díja Zöld egyensúly kategóriájának 2. helyét, a Deloitte Zöld Béka díját „Első fenntarthatósági jelentés” kategóriában, a Frontier Award Gálán pedig az év kampányának választották a "Live consciusly. think green" elnevezésű, fenntarthatósági tudatosságnövelő marketing kampányt.

Sláger!

A 2022-es év slágere lett a Reptér, miután 2021-ben újraforgatták Korda Györggyel az akkor negyvenéves Reptér című dal videóklipjét, és ezzel a repülőtér himnusza új lendületet kapott. A modern verzió a YouTube-on novemberben 5,5 millió megtekintésnél járt, a Korda György, Balázs Klári művészházaspárral közösen indított év végi kampánynak és exkluzív koncertnek is köszönhetően pedig mostanra 8,3 millióra ugrott fel a megtekintések száma.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek