Buszfesztivál tizedszer

Istvánfi Péter   ·   2013.05.03. 10:30
00

A rendezvényt Vincze-Pap János, a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke nyitotta meg. Beszédében összefoglalta a szövetség 2009-es megalakulása óta történteket, pontosabban nem történteket. Évek óta pang ugyanis a hazai buszpiac, és ez éreztette a hatását a buszfesztiválon. Számos hazai és külföldi gyártó is távol maradt a rendezvénytől, de sok résztvevőn is látni lehetett, hogy csak kötelességből jöttek el.

Vincze-Pap János beszédében kitért a jövőbeli Rába–Volvo-együttműködésre, különösképpen a gyár által megcélzott mindössze 30 százalékos hazai részarányra, amit az összes többi hazai gyártó felül tudna múlni, ha kapna végre megrendelést.

A rendezvény Vincze-Papp János beszédével kezdődött<br/>A képre kattintva galéria nyílik!<br/>(a szerző fotói)

EvoBus Hungária

A pangó hazai buszpiacon tulajdonképpen csak az Evobus ért el komolyabb sikereket, a 159 budapesti mellett nemrégiben elnyerték a 25 kecskeméti hibrid busz szállítására kiírt tendert is. A cég standján a fővárosba szánt szóló és csuklós Citaro C2 egy-egy példányát állította ki. Az EvoBus csoport másik felét jelentő Setra képviseletében egy új, 515 HD-t hozott el a cég.

Kravtex

A hazai gyárak közül mindössze a győri cég könyvelhet el kisebb sikert, a Pécs által bérbe vett Citadellek beindíthatják a gyártósorokat a Rába-parti városban. A városi kocsi mellett a cég teljes termékpalettája is felsorakozott, az elővárosi Econell, a távolsági Optinell és Inovell. A városi kivitelű, háromajtós Econell a pécsi tesztköreit otthagyva jött el Tökölre, hogy a parkoló és a kiállítási terület között ingázókat szállítsa.

Webasto

Az elsősorban autóbuszklímáiról ismerős cég a két hazai S91-est állította ki standján. A prototípus kocsi immáron négy éve szolgálja a gyömrőieket, ez idő alatt komolyabb műszaki meghibásodása nem volt, mindössze adminisztratív (forgalmi vizsgák, stb.) okokból állt pár napot. A másodikként elkészült példány hamarosan bevonul a cég műhelyébe, ahol kicserélik az üléseit, majd átfestik skyblue színre, és a BKV fogja bérbe venni.

A jövőt firtató kérdésünkre Adamis Gábor, a cég ügyvezetője elmondta, hogy S95-ösről továbbra se álmodjunk, a cég figyelmét jelenleg olyan problémák kötik le, mint az Euro 6-os motor vagy az elektromos hajtás.

A hazai buszpiachoz hasonlóan a fesztivál is takaréklángon üzemelt

NABI

A cég továbbra is jelentős sikereket ér el Amerikában, idehaza azonban továbbra sem találtak érdeklődőt a standjukon kiállított Sirius család városi és elővárosi változatára. Miskolc ugyan mutatna némi érdeklődést egy esetleges CNG változat iránt, a cég figyelmét azonban jelenleg sokkal komolyabb problémák kötik le, új busz beszerzéséről egyelőre álmodni se mernek a borsodi megyeszékhelyen. A buszfesztiválok immáron állandó résztvevője a NABI Compobus-prototípusa, a jármű idén is ingajáratban közlekedett a két helyszín között.

Ikarus

A Magyar Autóbuszgyártó Kft. a BKV-nál közlekedő V187-esét hozta el a tököli repülőtér betonjára. A BKV nem szívesen adta kölcsön a kocsit, mivel elégedettek vele, a busz kora délután el is hagyta a helyszínt, mivel a fővárosban szükség volt rá a délutáni csúcsban. A cég gőzerővel gyártja a Szegedre készülő trolibuszok kocsitestét, az első példány hamarosan el is indul Csehországba, ahol majd az elektronikát szerelik bele.

További magyar gyártók

A Kamionfényező Kft. és az M6Log Kft. közös standjukon különféle kialakítású mikrobuszokat állított ki, valamint a Hunnoid fantázianevű multicsuklós mikrobusz terveit. Érdekes kezdeményezés, kíváncsian várjuk az első prototípust.

A kecskeméti Auto Univerzál Kft. pedig két, felújított Ikarust mutatott be. A Kunság Volán az utóbbi időben nagy tételben vásárolt selejtezett buszokat a többi Volántól, amit aztán a többségi tulajdonában lévő Auto Univerzállal újíttatott fel. Közelebbről megtekintve a volt Zala Volán-os E95-öst, és a volt Tisza Volán-os E14-est, kijelenthetjük, hogy magas színvonalú munkát végzett a cég, úgy néznek ki a kocsik, mintha most gördültek volna ki a gyárkapun.

A NABI-nál is tárt karokkal várják a megrendelőket

Volvo, Scania

A Volvo a szokásos két távolsági kocsi (9500 és 9700) mellett idén egy új homlokfalas, használt Volvo 7700A-t mutatott be. Utóbbi szép, megkímélt állapotú jármű, így sok cég érdeklődését felkeltheti. A Scania a Borsod Volánnál nemrég debütált Touring HD-t, és egy Pannon Volán-os Omniexpresst állított ki.

VDL-Bova

A holland gyártót idén a 2012-es év buszának választott Bova Futura képviselte, valamint elhoztak két amszterdami csuklóst. A Volvo alvázas Berkhof Premier kocsikat még az Orangeways hozta be az országba, a cég csődje óta azonban a Volvo Hungária-telep vendégszeretetét élvezték a kék-fehér csuklósok.

Oldtimerek

Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a rendezvény üres lett volna az öreg buszok nélkül. Ez a nyilvánvaló bók mellett arra is utal, hogy a rengeteg hiányzó cég keltette űrt töltötték be a veterán kocsik. Szinte a teljes veterán Ikarus-paletta felvonult, a legelső Ikarus 30-as mellett 311-esek, 55-ösök, 620 és 630-asok sorakoztak fel. A BKV a hétvégenként ismét aktív 180-assal emelte az oldtimerszekció fényét. Az „újabb” generációt képviselte egy szépen felújított 255-ös, egy exnémet 415-ös és egy Kisalföld Volán-os 280-as.

Oldtimer-sorfal

Örvendetes számban vettek részt a rendezvényen a beszállítóipar képviselői is, rájuk nem lehetett panasz, igaz, a szervezőkre sem. Rengeteg kiegészítő programot szerveztek a buszok mellé: sétarepülés, helikopterezés, segwaybemutató és off-road túra színesítette a programot.

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Közút Zöldút Logisztika Szállítmányozás Haszonjármű Alternatív hajtás

Duplájára növelt, bioüzemanyaggal hajtott kamionflottával érkezett a DHL a Hungaroringre, a Forma–1-es hétvégére

iho   ·   2024.07.18. 19:05

Az idei szezonban a bioüzemanyaggal üzemelő kamionok száma több mint kétszeresére, összesen harminchét kamionra nőtt az európai szakaszon. Minden egyes kamion átlagosan nyolcvanhárom százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást a dízelüzemű társaikhoz képest.