Cessna-hírek: indul az M2 gyártása, erős az új Caravan

iho/repülés   ·   2013.01.13. 18:30
cim3

Megkezdődött a Cessna új üzleti gépének gyártása. Az első Citation M2-es szériagép elülső és hátsó kabinrésze Wichitában készült el, az összeszerelés a cég Independence városában lévő telephelyén történik.

(fotók: Cessna)

Az első sorozatpéldány a gyárnál marad bemutató repülések céljára, a tervek szerint áprilisban gördül ki az összeszerelő vonalról, bő egy évvel azután, hogy tavaly márciusban a levegőbe emelkedett a gép protopéldánya. A légialkalmassági bizonyítvány megszerzésére szolgáló teszteket a második negyedévben tervezik elkezdeni.

A jelenleg futó Citation businessjetek többségénél kisebb, a Mustangnál viszont nagyobb gép a vásárlók igényeinek felmérése alapján készül, a terméklánc alsó szegmensét teszi teljessé. Egypilótás üzemmódban hét utassal repülhet, a hasonló méretű versenytársaknál a gyári adatok szerint gyorsabban, és 12 ezer méteres utazómagasságát is hamarabb éri el, miközben bőven üzemeltethető kisebb, 1000 méteres pályákról is.

A gépet olyan 1300 mérföldes távolságokra ajánlják, mint például a Las Vegas–Chicago, vagy (hogy a konkurens businessjet-gyártó hátsó udvarában is vonzó legyen a gép) a Rio–Sao Paolo útvonal, amit az M2 négyszáz csomós utazósebesség mellett két és fél óra alatt teljesít. Amint azt a szűzfelszálláskor megírtuk, az M2 valójában az Embraer Phenom 100 kihívására adott válasza az észak-amerikai gyártónak, azzal, hogy nem túl sokkal (félmillió dollárral) magasabb áron jóval nagyobb teljesítményt nyújtson ugyanabban a kategóriában. A 4,195 milliós árért ráadásul külön hátsó illemhelyet és mosdófülkét, illetve tágas elülső és hátsó poggyászteret is kínál a cég.

Ugyancsak fontos pontjához érkezett a Cessna egy másik fejlesztése: a légcsavaros-gázturbinás Grand Caravan új változatával megtörténtek a gép teljesítményét igazoló üzemi próbák, és kiderült, hogy a Caravan EX emelkedőképessége a várt húsz helyett 38 százalékkal jobb, mint az eredeti változaté.

Ennek a gép jövendő felhasználói körében igen nagy a jelentősége, hiszen a Caravant igen sokszor használják igen mostoha körülmények között, például olyan magasan fekvő terepeken, ahol nem könnyű egy repülőgépnek kiemelkednie felszállás után a hegyek közül. A Caravan EX a Pratt & Whitney Canada PT6A-140-es hajtóművel repül, és első példányait mostanság  vehetik át a megrendelők.

Kapcsolódó hírek