Csajok a pilótafülkében, pilóták állás nélkül
Azonban már a fotók megjelenése elég volt ahhoz, hogy a Magnicharters megváljon a kapitánytól, miután a hatóság is vizsgálatot indított az ügyben. A hölgyek egyike megpróbált utólag szépíteni a dolgon, mondván, hogy a fotók még a földön készültek, de ez már nem segített a repülőszemélyzet helyzetén, a gépparancsnok és másodpilótája ugyanis közben már bevallották, hogy repülés közben engedték a szépségeket az ülésükbe.
Hogy a hatóságok nagyon komolyan veszik illetéktelenek jelenlétét a pilótafülkében, illetve azt írják elő, hogy a fülkét repülés közben mindvégig zárva kell tartani, csak a repülőszemélyzet tagjai léphetnek, be azt nemcsak a terrorista veszély magyarázza.
Történt ugyanis sok ember életét követelő katasztrófa is, amiért nem az volt az ülésben, akinek kellett volna lennie: az Aeroflot egy A310-ese a kilencvenes években azért zuhant le, mert a kapitány 16 éves fia beülhetett a bal első ülésbe, de közben egy rossz mozdulattal meglökte a kormányt, lekapcsolta a robotpilótát, amit eleinte senki nem vett észre a személyzetből, majd olyan extrém helyzetbe került a gép, amelyből a pilóták már nem tudták kihozni, a Moszkva–Hong Kong-járat utasai és a gép teljes személyzete, összesen hetvenöt ember odaveszett.
Másfajta, de ugyancsak heves vita tört ki a Quartz.com portál egyik cikke miatt, amely azokat a gyönyörű felvételeket vette célba, amelyeket pilóták készítettek repülés közben a pilótafülkében elhelyezett kis kamerák segítségével, és amelyek nagyon népszerűek a megosztó oldalakon, nemcsak a repülést szerető körökben, hanem a laikusok között is.
A portál szerint ugyanis az amerikai és európai hatóságok szigorúan tiltják, hogy a pilótafülkében a hivatalosan engedélyezett kütyükhöz képest más, személyes berendezéseket is működtessenek repülés közben, és ugyancsak szerepel a portál kifogásai között, hogy a kütyük használata egyszersmind a repüléshez nem szorosan köthető beszélgetéseket is indukál a fedélzeten, amit megint csak tiltanak a szabályok, hangzik a cikk. Kifogásolja az írás azt is, hogy olyan fotók is megjelennek a neten, amelyeket a repülőszemélyzet fel-, de főképp leszállás közben készít, ez megint csak nem felel meg a „steril pilótafülke” elvárásainak. A személyes berendezések használatának tilalma alól csak a jump-seaten helyet foglaló személy mentesül.
A portál ugyanakkor olyan pilótákat is idéz, akik szerint ezek az előírások irreálisak, különösen egy hat óránál is hosszabb repülés alkalmával, egy légiközlekedési tanácsadó cég vezetője is úgy fogalmaz, hogy „amíg a fickók a fülkében figyelik, mi történik, addig nem lehet baj”. A szigorúbb megkérdezettek azonban arra a kellemetlen esetre utalnak, amikor az Egyesült Államokban a személyes laptopjuk felett vitatkozó pilóták 150 mérfölddel túlrepülték a célrepteret. Hogy még érdekesebb legyen a dolog, a Quartz leközölte az 51 ezer alkalmazottat tömörítő legnagyobb pilótaszövetség, az ALPA magazinjának egyik oldalát, egy a pilótafülkéből készült gyönyörű fotóval.
És ami még kellemetlenebb, a magazin közli a pilóta nevét és a fotó elkészültének idejét, helyét is. Az ALPA az ügyhöz hozzászólva állította, hogy nem történt szabálysértés, mégpedig azért nem, mert a hatóság a kamerák használatát utazómagasságban nem tiltja, ha a berendezésnek nincs drótnélküli vagy mobil kapcsolata, vagyis kamerát lehet használni a pilótafülkében utazómagasságban, de telefont még repülés-üzemmódban sem.
A vita folytatódik, mindenesetre a videómegosztók egyelőre még tele vannak szebbnél szebb felvételekkel felszállásokról, leszállásokról, mint például ez a most látható anyag, amely egy Norwegian 787-es pilótafülkéjében készült: viszont az is egyértelmű, hogy a felvételt készítő személy a pilóták mögötti jump-seaten ül, tehát nem vesz részt a gép irányításában.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!