Csattanós válasz az OLAF-jelentésre

iho   ·   2017.07.18. 13:45
00kicsi

Tarlós István főpolgármester még február 24-én (a Csalás Elleni Európai Hivatal – OLAF – jelentésének nyilvánosságra kerülése után) írta meg válaszjavaslatát a kormánynak, amelyet a Magyar Nemzet értesülései szerint Lázár János kancelláriaminiszter aláírásával a héten küldték el az Európai Bizottságnak. A fővárosi dokumentum egyértelműen fogalmaz: „az Európai Bizottsággal folytatott tárgyaláson a legkisebb mértékű korrekciót kívánja Magyarország elérni”. Tarlós elvárása, hogy a Közop terhére ne legyen forráselvonás, illetve ebből eredő költségvetési hiány sem.

Az OLAF-jelentés a 4-es metró beruházásával kapcsolatban a 452 milliárd forintos összköltségű, 181 milliárd forintos uniós támogatású fejlesztéséből 167 milliárd forint elköltését találta szabálytalannak, jogszerűtlennek és korrupciógyanúsnak. Ebből az összegből legfeljebb 59 milliárd forintot kellene visszafizetnünk.

(fotó: Kemsei Zoltán)

Tarlós István ezt az összeget elfogadhatatlannak tartja, mondván a kifogásolt hiányosságok egy kivétellel a 2003–2009 közötti időszakhoz köthetők, amelyekért a jelenlegi városvezetés nem felelős. Szerinte olyan tételeket is vizsgált a bizottság, amelyeknek egy részét már 2009-ben, többeket pedig 2010 után kivettek a keretből, a szerződések felülvizsgálata után az összköltség közel ötvenmilliárddal, 406 milliárd 400 millió forintra csökkent. Visszautasítja, hogy a beruházás 2014-es befejezésére is hatással lettek volna a hiányok és összeférhetetlenségek, amelyeket épp a jelenlegi városvezetés számolt fel, emellett a 2007–2008-as projektmenedzsmentet is védelmébe veszi.

A zárójelentésben továbbá nem szerepel Tarlós szerint, hogy valamely jogsértés szabálytalanságnak, csalásnak, korrupciónak vagy súlyos mulasztásnak minősül-e. Borbély Lénárd, a metrókorrupciót vizsgáló munkacsoport vezetője hangsúlyozta: különbséget kell tenni az erkölcsi, a szabályszerűségi és a büntetőjogi felelősségek között. Az eddigi vizsgálatok során mindössze annyit lehet megállapítani, hogy a BKV szerződéseit 2010 előtt Demszky Gábor akkori főpolgármester vagy valamelyik helyettese határozta-e meg. A munkacsoport szeptemberben fogadhatja el a jelentést a Fővárosi Közgyűlésnek, ők azonban csak politikai felelősséget mondhatnak ki.

A büntetőeljárás két szálon fut: a szerelvények beszerzését a Központi Nyomozó Főügyészség, az alagút- és állomásépítéseket a Nemzeti Nyomozó Iroda vizsgálja.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek