Csattanós válasz az OLAF-jelentésre
Tarlós István főpolgármester még február 24-én (a Csalás Elleni Európai Hivatal – OLAF – jelentésének nyilvánosságra kerülése után) írta meg válaszjavaslatát a kormánynak, amelyet a Magyar Nemzet értesülései szerint Lázár János kancelláriaminiszter aláírásával a héten küldték el az Európai Bizottságnak. A fővárosi dokumentum egyértelműen fogalmaz: „az Európai Bizottsággal folytatott tárgyaláson a legkisebb mértékű korrekciót kívánja Magyarország elérni”. Tarlós elvárása, hogy a Közop terhére ne legyen forráselvonás, illetve ebből eredő költségvetési hiány sem.
Az OLAF-jelentés a 4-es metró beruházásával kapcsolatban a 452 milliárd forintos összköltségű, 181 milliárd forintos uniós támogatású fejlesztéséből 167 milliárd forint elköltését találta szabálytalannak, jogszerűtlennek és korrupciógyanúsnak. Ebből az összegből legfeljebb 59 milliárd forintot kellene visszafizetnünk.
Tarlós István ezt az összeget elfogadhatatlannak tartja, mondván a kifogásolt hiányosságok egy kivétellel a 2003–2009 közötti időszakhoz köthetők, amelyekért a jelenlegi városvezetés nem felelős. Szerinte olyan tételeket is vizsgált a bizottság, amelyeknek egy részét már 2009-ben, többeket pedig 2010 után kivettek a keretből, a szerződések felülvizsgálata után az összköltség közel ötvenmilliárddal, 406 milliárd 400 millió forintra csökkent. Visszautasítja, hogy a beruházás 2014-es befejezésére is hatással lettek volna a hiányok és összeférhetetlenségek, amelyeket épp a jelenlegi városvezetés számolt fel, emellett a 2007–2008-as projektmenedzsmentet is védelmébe veszi.
A zárójelentésben továbbá nem szerepel Tarlós szerint, hogy valamely jogsértés szabálytalanságnak, csalásnak, korrupciónak vagy súlyos mulasztásnak minősül-e. Borbély Lénárd, a metrókorrupciót vizsgáló munkacsoport vezetője hangsúlyozta: különbséget kell tenni az erkölcsi, a szabályszerűségi és a büntetőjogi felelősségek között. Az eddigi vizsgálatok során mindössze annyit lehet megállapítani, hogy a BKV szerződéseit 2010 előtt Demszky Gábor akkori főpolgármester vagy valamelyik helyettese határozta-e meg. A munkacsoport szeptemberben fogadhatja el a jelentést a Fővárosi Közgyűlésnek, ők azonban csak politikai felelősséget mondhatnak ki.
A büntetőeljárás két szálon fut: a szerelvények beszerzését a Központi Nyomozó Főügyészség, az alagút- és állomásépítéseket a Nemzeti Nyomozó Iroda vizsgálja.
* * *Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!