Csökken a közúti tranzitforgalom a svájci Alpokban

iho/vasút   ·   2018.09.16. 18:45
svajc_tranzit_alpok_kislid

2018. első félévében a közúti tranzit-teherszállítás a svájci Alpokon keresztül, 2,5 százalékkel kisebb volt az előző évinél. A hosszú ideje tartó folyamat ezzel rögzülni látszik. Hozzátartozik, hogy a vasúton lebonyolított szállítás stagnált, ami a svájci hálózaton és a külföldről odavezető vasútvonalakon végzett számtalan pályafelújítási munkának köszönhető.

Az adatokat a Bundesamt für Verkehr (BAV, Szövetségi Közlekedésügyi Hivatal) féléves, a tranzitforgalomról szóló jelentésében közölte. A tehergépkocsik darabszámára vonatkozóan ez a csökkent mennyiség 477 ezer járművet jelent, és 1999 óta a legalacsonyabb mért adat. A kedvező trend a népszavazással is megerősített törvény hatékony végrehajtásával is magyarázható, ezzel a törvénnyel a tranzit-teherforgalom vasútra történő terelését szeretnék – látható sikerrel – elősegíteni.

A csökkenést nem csak átlagosan sikerült elérni, hanem az összes hágóra, alagútra és tranzitútvonalra egyenként is kimutatták. A legnagyobb visszaesést a 2018 elején a kedvezőtlen téli időjárás miatt hosszabb időre lezárt Simplon-útvonalon mérték.

RoLa-szerelvény gurul lefelé a Gotthard-vonalon, Wassennél

Ezek alapján várhattuk volna, hogy a vasúton folytatódik a teheráru-szállítás volumenének emelkedése, amely 2013 és 2017 között jól megfigyelhető volt, de sajnos a vasút nem tudta a megváltozott szállítási körülmények között sem a folyamatokat a maga javára fordítani. Egy éves időtartamon belül az elszállított áru mennyisége változatlan maradt (-0,2 százalékos csökkenés). Ez a kedvezőtlen adat valószínűleg átmeneti, és remélhető, hogy ha a svájci vasúthálózaton és az azt megközelítő külföldi pályaszakaszokon megfigyelhető erős építési-korszerűsítési munkák intenzitása alábbhagy, végre növekedés lehet ebben a szegmensben is. A legnagyobb hátrányt jelenleg a Gotthard-vonalon található alagutak profilbővítése okozza, ezek lezárulása után a vonalon négy méter sarokmagasságú szállítmányok is áthaladhatnak majd, de a köztes időszakban korlátozásokkal és kapacitásszűküléssel is számolni kell. Zárójelben megjegyezendő, hogy Svájcban most éppen az veri ki a biztosítékot, hogy az alagutak profilbővítése lehetőséget adna az emeletes szerelvények közlekedtetésére, azonban mindenféle SBB-tervezetből az derül ki, hogy az állami vasúttársaságnak ez nem áll szándékában.

A Gotthard-vonal profilbővítése olasz oldalon is zajlik, ehhez Svájc 280 millió frankos támogatást adott déli szomszédjának. A támogatás felcímkézése viszont nem volt egyértelmű, ezért az a faramuci helyzet állt elő, hogy Olaszország támogatásként, Svájc pedig hitelként tekint ugyanarra az összegre.

A vasúti tranzitra további kedvezőtlen hatással volt a francia vasúti sztrájk és a németországi Rastattnál 2017 nyarán bekövetkezett pályasüllyedés túlságosan lassú korrekciója, amely az észak–déli tranzitforgalmat alapjaiban rendezte át.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Nem tudja, mennyiért veheti igénybe a közösségi közlekedést március 1-jétől? Akkor irány az ujtarifa.hu!

iho/vasút   ·   2024.02.21. 13:00

Tájékoztató weboldalt indított a MÁV–Volán csoport a március 1-jével induló új tarifarendszerről, melyen többek között az új bérletekről és kedvezményekről, a 24 órás napijegyekről, valamint a fővárosi agglomerációt érintő közlekedési változásokról lehet informálódni.