Csúcsokat dönt az Ázsiából Európába tartó konténerforgalom

iho   ·   2020.12.14. 15:00
hamburg_kikot_kontenerhajo_01

Az elmúlt hét során látványosan megemelkedett a keletről érkező konténerek száma, messze meghaladva a hosszú távon fenntartható szintet.

A sanghaji konténeres árufuvarozási index (SCFI) kumulatív eredménye a napokban 2311,71-es értékkel új rekordot ért el, ez a 2019-es év adott heti eredményéhez képest 162 százalékos növekedést jelent. Habár az Ázsiából Európába irányuló forgalom kezdetben elmaradt a Csendes-óceánon zajló áruszállítás hatalmas növekedésétől, az Észak-Európába tartó fuvarok azonnali árfolyama a százalékos növekedést tekintve mára átvette a vezetést: 230 százalékkal magasabbak, mint tavaly ilyenkor.

Az SCFI észak-európai tényezője csak a múlt héten 24 százalékot ugrott, TEU-nként – azaz húsz láb (6,1 méter) hosszú, szabványos konténerenként – 2948 dollárt (körülbelül 858 ezer forintot) kitéve. A Földközi-tengeri kikötőket érintően 29 százalékos a növekedés, áttörve a háromezer dolláros (bő 870 ezer forintos) szintet: 3073 dollár (nagyjából 895 ezer forint) az árfolyam. Jelentések szerint azonban a konténerek biztosításáért, valamint az utolsó üresen maradt európai résidőkért valójában jóval többet fizetnek a szállítmányozók: bizonyítékok vannak arról, hogy az Ázsia és Észak-Európa közötti szállítási útvonalon akár ötezer dollárt (közel másfél millió forintot) is elkérnek egy TEU után. A piac jelenleg egy olyan ponton van, ahol az SCFI némely esetben jelentősen alábecsüli a ténylegesen fizetett díjakat, mivel a felszereléssel és a rendelkezésre álló helyekkel kapcsolatban is pluszköltségek lépnek fel.

Az egyik egyesült királyságbeli fuvarozó szerint az Ázsia–Észak-Európa útvonalon egy negyven láb (12,2 méter) magas konténer árfolyamjegyzése már a tízezer dollárt (2,9 millió forintot) is átlépte. Ráadásul a tényleges árak lényegtelenek lehetnek, ha más szállítók is elkezdik követni a CMA CMG-t: a francia logisztikai vállalat a 49–51. hetekre szóló foglalások befagyasztását tanácsolta az útvonalat használó ügyfeleknek az Ázsiából érkező konténerek iránti erős kereslet, valamint az elmúlt hetek szállítási késései okán. Egy másik szállító pedig TEU-nként ezer dollár (290 ezer forint) pluszdíjat számol fel az ügyfeleknek, ha a berakodás dátumától számítva két héten belül mégis törlik a fuvart.

Eközben a Csendes-óceánon zajló fuvarozás többhetes stabil, de magas értékei után az SCFI száznégy dolláros (30 ezer forintos) árfolyam-növekedést könyvelhet el az Egyesült Államok keleti partja felé tartó áruszállításnál: a negyven láb magas konténerek után 4804 dollárt (14, millió forintot) kértek, ami a tavalyi időszakhoz képest 91 százalékos emelkedés. Habár a nyugati part értékei alacsonyak maradtak a múlt héten – 3984 dollárt (1,16 millió forintot) kellett fizetni egy negyven láb magas konténer után –, az SCFI tavalyi szintjéhez képest jelentős, 188 százalékos a növekedés. Ráadásul nem úgy tűnik, hogy a nyugati part felé tartó árumennyiség csökkenni fog; a Los Angeles-i kikötő előrejelzései szerint erre a hétre 48, jövő hétre pedig 44 százalékkal több, hajón érkező konténert várnak. A Los Angeles-i és Long Beach-i konténerterminálokra hatalmas nyomás fog nehezedni a forgalom jelentős megugrása miatt; Los Angeles a negyedik negyedévben a tavalyihoz képest várhatóan negyven százalékkal több, 850 ezer TEU-nál is több konténert fog kezelni, emiatt a hajók akár hat napon keresztül is horgonyozhatnak a San Pedro-öbölben, várva a kiszolgálást.

A Washington-állambeli Jon Monroe tanácsadó cég szerint a koronavírus-pandémia miatti fogyasztói helyreállás több szálon zajlik. A kiskereskedelmi értékesítés erős, tavalyhoz képest huszonegy százalékos növekedést ért el a fekete péntek környékén, és aki még nem rendelt árut a kínai holdújév előtti szállítással, annak már késő lehet. A nem általános hajózási szállítást lebonyolító fuvarozók – vagyis olyan fuvarozó, aki a saját nevében foglal a szállítónál és állít ki kézbesítési fuvarlevelet (NVOCC) – őrült tolakodásba kezdtek a szállítási helyek lefoglalása érdekében, a haszonrakomány-tulajdonosok (BCO-k) pedig egyre inkább a közvetítők szolgáltatásaihoz fordulnak, hogy az áruikat bármi áron elszállítsák.

Másodlagos ügyletek esetében az SCFI széleskörű árfolyam-növekedést regisztrált: az Ázsiából Dél-Afrikába tartó szállítmányok esetében például tizenöt százalékkal, 2298 dollárra (közel 670 ezer forintra) emelkedett TEU-nként, ami százharminc százalékkal magasabb, mint az egy évvel ezelőtti – jelenti a The Loadstar.

(Borítóképünk illusztráció)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Logisztika

Automatizált portáldaruk gumikeréken

Kiss Bertalan   ·   2021.07.28. 15:00

A gumibaroncsos portáldaruk körülbelül másfél éve jelentek meg a Kalmar kínálatában, egy új fejezetet nyitva a konténerterminálok világában. Valójában egy újabb, rugalmas és költséghatékony alternatívát jelentenek.