Csúszik a Zsuzsi pályafelújítása

iho/vasút   ·   2018.10.24. 18:30
00kicsi

A debreceni Zsuzsi Erdei Vasút pályáját eredetileg 2018 végére kellett volna felújítani, ebből azonban biztosan nem lesz semmi, mivel két eredménytelen közbeszerzési fordulót követően a kivitelezőt sem sikerült eddig még kiválasztani. Jelenleg a harmadik eljárás zajlik, az új céldátum 2019 utolsó napja. Mivel a projektet állami forrásból finanszíroznák, az üzemeltető DKV-leány Zsuzsi Erdei Vasút Nonprofit Kft. a támogatási szerződés módosítását kérte az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól – írja a Cívishír.

A Zsuzsi azonban úgy jutott 771 millió forint állami támogatáshoz, hogy abból a pályafelújítás és a vasúti járművek fejlesztésén felül még egy megvalósíthatósági tanulmányt is kell készíttetniük a vonal Nagyállomáshoz való bekötéséről. Az összköltség azonban túllépi ezt a keretet.

A Zsuzsivasút pályáját leghamarabb csak 2019-ben kezdhetik felújítani. A korszerűsítési program annyi mindent tartalmaz, hogy túl is lépné a támogatási keretet (fotó: Balogh László)

Egy közgyűlési előterjesztéssel most a debreceni önkormányzat és a Zsuzsi Erdei Vasút Nonprofit Kft. között 2007-ben kötött működtetési szerződést akarják frissíteni, mivel azóta már számos jogszabály módosult. Az állami támogatásból számos beruházást kellene végrehajtani, ezek közül a leglényegesebbek:

  • tizenhét méter hosszú vizsgálóaknát építése a Ruyter utcai telephelyen,
  • nyolc aszfaltos és tizenegy földúttal keresztezett vasúti átjáró felújítása,
  • a peron felújítása négy megállóhelynél,
  • 7,42 kilométer hosszan a nyílt pálya felújítása előre gyártott vasbeton aljra, legalább harminc centi zúzottkő ágyazattal,
  • három Mk48-as dízelmozdony felújítása,
  • a Közlekedési Múzeum tulajdonát képző gőzmozdony felújítása,
  • egy tolatómozdony felújítása,
  • kilenc Bax sorozatú, zárt vasúti személykocsi teljes felújítása,
  • a Cax 521-es zárt vasúti személykocsi teljes felújítása,
  • egy új, nyitott vasúti személykocsi építése.

A pályaépítésre kiírt közbeszerzésre négy, egymástól teljesen eltérő költségű ajánlat érkezett. A legolcsóbban, 419 millióért a miskolci Aedium Építőipari és Kereskedelmi Kft. végezte volna el a feladatokat. A legmagasabb költségű ajánlat ennek közel kétszeresét kérte volna: a sárrétudvari Ti-Grét Építőipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. a hétszázhúszmillió forinttal számolt. A nonprofit kft. ezért az eljárást eredménytelennek minősítette. Továbbá kezdeményezte a megvalósíthatósági tanulmány törlését az állami forrást igénylő beruházásokból, azért is, hogy több pénzt tudjon felhasználni a pályaépítéshez, és ne kelljen harmadszorra is törölni a tenderkiírást forráshiány miatt.

Az önkormányzat a kisvasút fejlesztésével elsősorban az erdőspusztai turizmust szeretné fellendíteni, a folyamat viszont ennél jóval összetettebb. A 2013-as remények még arról szóltak, hogy néhány év alatt elérjék a százezer fő körüli éves utasmennyiséget, azonban az előterjesztés szerint a Zsuzsin mindössze évi huszonegy-huszonkétezren utaznak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Magyar tulajdonba került a Dunakeszi Járműjavító Kft.

iho/vasút   ·   2022.06.29. 15:00

A Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. megszerezte a TMH International AG tulajdonrészét a Dunakeszi Járműjavító Kft.-t birtokló TMH Hungary Invest Zrt.-ben, ezzel a nemzetgazdaság szempontjából stratégiai jelentőségű vállalat teljes egészében magyar tulajdonba került.