Digitális automata vonó- és ütközőkészüléket fejleszt a Knorr-Bremse

iho/vasút   ·   2022.09.17. 09:00
01_knorr_kuplung

A globális felmelegedés és a klímaösszeomlás fenyegető problémája egyre nagyobb figyelmet fordít a környezetbarát közlekedési formákra.

A vasúti közlekedés üvegházhatású gázkibocsátása kilométerenként nyolcvan százalékkal alacsonyabb, mint az autóé, ráadásul a föld összes üvegházhatást okozó gázának kibocsátásáért több mint hetven százalékában az autózás a felelős, és csak fél százaléka kapcsolódik a vasúthoz. A vasút a szárazföldi áruszállítás leginkább környezetbarát módja, a többi közlekedési ágnál alacsonyabb az üvegházhatású gáz kibocsátása és hatékonyabb az üzemanyag felhasználása.

A vasúti közlekedés üvegházhatású gázkibocsátása kilométerenként nyolcvan százalékkal alacsonyabb, mint az autóé

Erre a tetemes előnyre építve tűzte ki céljául Green Deal programjában az Európai Unió, hogy rövid távon jelentősen növelni fogja a vasút részarányát a teherszállításban, ezzel pedig modernebbé és zöldebbé teszi saját gazdaságát.

A vasúti teherszállítás térhódításának egyik legnagyobb nehézsége, hogy a kocsik szét- és összekapcsolása, valamint a fékpróbája emberi közreműködést igényel, ami rugalmatlanná és rettentően időigényessé teszi a logisztikai folyamatokat. A megoldás a kocsik digitalizálása, elektromos kapcsolattal és XXI. századi perifériákkal való felszerelése. Az adat- és energiafolyam a kocsik vonó- és ütközőkészülékén keresztül tud megvalósulni, aminek jelentőségét többek között az elektropneumatikus fékrendszerek, diagnosztikai és telemetriás eszközök alkalmazásának lehetősége jelenti majd.

Mivel a célkitűzés meghatározó hatással van az iparág fejlődésére a következő évtizedekben, a Knorr-Bremse számára nem volt kérdés, hogy – a vasúti fékek és fékrendszerek gyártásában globálisan betöltött piacvezető szerepéhez illően – nem csak beszáll a DAC (digital automatic coupler) fejlesztésbe, hanem jelentős szeletet szeretne kihasítani magának a közel félmillió tehervagon és mozdony utólagos korszerűsítéséből.

A kuplungfejen látható geometriák és alkatrészek mechanikus és pneumatikus kapcsolatot teremtenek két vagon között. Az elektromos kapcsolatot a következő fejlesztési fázisban alakítják ki

A hatalmas projekthez az Európai Unió nyújt forrásokat, az ágazat vasúti berendezéseket gyártó szereplői között pedig soha korábban nem tapasztalt együttműködés kezdődött meg. Bár automata vonó- és ütközőkészülékek személyvonatokon már vannak használatban, a vasúti teherszállítás egységesítése érdekében szükség volt rá, hogy a teherkocsik kuplungjai egységesek és interoperábilisak legyenek minden gyártó és üzemeltető számára.

A többévnyi összehangolt munkát követő első mérföldkő a digitális automata tehervonati vonó- és ütközőkészülékre vonatkozó iparági szabvány véglegesítése volt 2021 szeptemberében, aminek előkészítésében a legnagyobb vasútipari rendszerbeszállítók vettek részt, köztük a Knorr-Bremse.

A fejlesztés során a vagonok között fellépő húzó, nyomó és torziós erőhatások szimulációjára speciális tesztpad áll a mérnökök rendelkezésére

A vállalat portfóliójában újdonságként megjelenő termék fejlesztésére a mérnökcsapat itt Budapesten állt fel többségében magyar munkatársakból, német támogatással, ami szakembereink tudásának magasszintű elismerése. A DAC első prototípusai június utolsó napjaiban készültek el.

A DAC fejlesztése többlépcsős folyamat, amely során minden új változatban helyet kap egy új funkció. Most a nulladik prototípus készült el: mechanikus kuplungfej pneumatikával és rugalmas energiaelnyelő rendszerrel, ami a következő fejlesztési lépések egyikeként várhatóan szeptemberben felszerelésre kerül az első tesztvonatra. Ezt követi majd el az e-coupler, vagyis a már elektromos kapcsolattal is rendelkező továbbfejlesztett változat. A teljes, legfejlettebb, szétkapcsoló elektronikával is rendelkező verzió alkalmazásával már a mozdonyvezető lesz képes egyetlen gombnyomással bármelyik kocsit leválasztani a sorból. Innen már csak a több mint félmillió vagon utólagos felszerelése van hátra, aminek 2030-ig szabott az Európai Unió határidőt.

A DAC első prototípusai június végén készültek el Budapesten. Ez még csak a kezdet

A Budapesten koncentrált feladatok a tehervonati ütközőkészülékek tervezése mellett a személyvonati kuplungokra és a prototípusgyártásra is kiterjednek, és már folyik a sorozatgyártás beindításához a folyamatok kidolgozása is. A fejlesztés támogatására speciális funkcionális kuplungtesztpad is épült a budapesti Knorr-Bremse telephelyen.

A teljesen automata központi vonó- és ütközőkészülék bevezetése elengedhetetlen a digitalizációba való belépéshez a vasúti közlekedés számára. Ez az innováció olyan új távlatokat fog megnyitni a vasúti teherszállításban, ami minden eddiginél gyorsabb és rugalmasabb kiszolgálást jelent, megnövelt szállítási kapacitásokat, és mindezt úgy, hogy közben a fenntarthatóságot tartjuk szem előtt, és a lehető legalacsonyabbra szorítjuk az áruszállítás okozta károsanyag kibocsátást.

ERJU

Digitális innováció és automatizálás a klímasemlegesség elérése érdekében – ezen irányok köré szerveződik a Europe’s Rail Joint Undertaking (ERJU, Európai Vasúti Közös Vállalkozás). A nagyszabású, európai vasúti gyártókat és üzemeltetőket összefogó kezdeményezés azért jött létre, hogy együttműködve hatékonyabban és gyorsabban érjük el a European Green Deal célkitűzését, és növeljük a környezetbarát vasút részarányát a teherszállításban a közúti szállításhoz képest.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút MAGYAR VASÚT

Magyar Vasút 2022 Konferencia

T. Hámori Ferenc   ·   2022.10.05. 09:00

Igazságos zöld átmenet? A vasútfejlesztés évtizede? Újabb esély Záhony előtt? # Valtsvasutra – ezeknek a jelmondatoknak a jegyében, 14. alkalommal rendezték meg a vasútszakma legrangosabb fórumát Budapesten.