Drasztikus visszavágás a közösségi közlekedésben?

iho/közút   ·   2012.02.29. 09:22

Minimalista közösségi közlekedés kialakításához alapoz a személyszállítási törvény Országgyűlés előtt lévő tervezetével a kormány, olvasható a Népszabadságban. A lap elemzése szerint ha a törvényt elfogadják, a vasút mellékvonalai mentén fekvő településekre nemhogy vonat, de busz sem jár majd mindig. Ám a szigorú takarékosság ígérete kormányzati források szerint a Nemzetközi Valutaalapnak (IMF) és az Európai Bizottságnak szól: a kormány belátta, ha egyezséget akar kötni az IMF-fel, valamit mutatnia kell. Márpedig a közösségi közlekedésre fordított évente 400 milliárd forint akár több tízmilliárdos visszametszésének ígérete jó belépő lehet a tárgyalásokra. Feltéve, ha az IMF és a brüsszeli bizottság beéri ígéretekkel – hangzik a lap kommentárja.

A Németh Lászlóné által beterjesztett személyszállítási törvényben ugyanis seregnyi ígéret szerepel. Állami kötelezettség csak annyi, ami a javaslatban megfogalmazott alapellátási körbe belefér. Ez pedig nem több, mint hogy napi három járatpárral minden település és „vonzásközpontja” között biztosítani kell a közvetlen eljutási lehetőséget. A települések és megyeszékhelyük között legfeljebb egy, az egyes települések és a főváros között két átszállással. A szomszédos megyeszékhelyek, illetve a megyeszékhelyek és a főváros között közvetlen eljutást kell kialakítani.

A tervezetben nincs nyoma, hogy a kormány a hadikommunista éveket idéző napi három-három járatpárnál több vonatot vagy buszt akarna közlekedtetni. Így az IMF-nek akár megígérhetik azt is, hogy a költségvetés ennél többre nem költ. Ami tekintélyes spórolást jelentene, hiszen példátlan mértékben vágnák vissza a közösségi személyszállítás szolgáltatásait. Más kérdés, hogy ha a kapacitások 40-50 százalékos csökkentése valósággá válna, az utazók többségének be kellene érnie a személygépkocsival, ha ki tudják fizetni, és a kerékpárral, ha bírják tekerni.

A lap nevük elhallgatását kérő minisztériumi forrásai szerint ugyanakkor ha a kormány meg is ígéri a személyszállítási szolgáltatások tömeges leállítását az IMF-nek, érdemi lépésekre nem feltétlenül kerül sor.

Kapcsolódó hírek