Dubai: itt a 615 személyes 380-as, bejelentik-e a neót?

iho   ·   2015.11.09. 11:15
nagykap_cim

Lehet, hogy sosem látott, vadonatúj utasszállító nem jelenik meg a Dubai szalonon, szenzáció mégis lesz. A múlt héten, minden különösebb felhajtás nélkül Hamburgból, ahol a kabinbelsőn végezték az utolsó simításokat, átrepült az Emirátusok fővárosába egy A380-as, kétszintes óriás utasszállító. Ami önmagában nem lenne annyira különleges történet, hiszen a gép az Emirates színeit viseli, és ez a légitársaság a típus legfontosabb üzemeltetője, ez a vadonatúj példány a hatvannyolcadik a flottában.

Ami mégis újdonság, és amiért a gépet bemutatják az a szalonon, az épp a különleges belső elrendezés. Ez az első A380-as, amely a légitársaság megrendelésére csupán kétosztályos, 615 utas szállítására képes nagykapacitású változatként épült, vagyis az eddigi legnagyobb utasszámra berendezett repülőgép. Ellentétben a többi példánnyal, akár az Emirates, akár más társaságok üzemeltetésében, ennek a 380-asnak a hatalmas belső terét nem arra használták ki, hogy apartmanokat, luxuskabinokat, de legalábbis különlegesen kellemes első osztályt alakítsanak ki (rendszerint a felső fedélzet orr-részében): ezen a gépen 58 business-class ülésen kívül az összes többi 557 az economy-osztályhoz tartozik, ezek az utasok repülnek majd a teljes alsó szinten és a felső szint elülső részén. Csak hogy lássuk a különbséget, az eddigi Emirates-gépek háromosztályos elrendezésben 489 illetve 517 utast szállíthattak.

A nagykapacitású gép – lajstromjele A6-EOP – december elsején repüli majd első járatát, az előzetes információknak megfelelően a koppenhágai vonalon. A későbbiekben ez a gép, illetve egy második hasonló példány repül majd Dubai és Gatwick, Bangkok illetve Kuala Lumpur között, tehát mind a keleti, mind a nyugati irányban kísérletezik a géppel a társaság. Nyilván a korábbi tapasztalatok szerint, vagyis olyan vonalakon, ahol a tömeges forgalom inkább jellemző, illetve az is látható, hogy a társaság nem a leghosszabb, óceánokon átívelő járataira szánja az egyelőre két nagykapacitású változatban dolgozó 380-asát.

A skála másik végpontja a Korean, 380-asai meglepően kis utasszámra készülnek, 407 férőhellyel, ami egyébként nem sokkal több, mint a legnagyobb kéthajtóműves, a Boeing 777-300-as kapacitása, persze sokkal nagyobb belső térrel és luxussal. Ez az alacsony utasszámú konfiguráció képviseli az óriásgép koncepciójának egyik végletét, a másikat pedig a 615 személyes Emirates-verzió.

Ugyancsak a Dubai-központú társasághoz és a 380-ashoz kötődik egy másik lehetséges szenzáció. Mint azt a szalont beharangozó cikkünkben is említettük, az Emirates és elnöke, Tim Clark a legfőbb szorgalmazója egy megújult 380-as programjának. De Clark azt a feltételt is szabta, hogy a neo-változatból már 2020-ig forgalomba lehessen állítani az első példányokat, ebben az esetben a korábban rendelt 50 újabb 380-as felét már erre a modernizált váéltozatra konvertálná a légitársaság. A 380neo legfontosabb része a modern hajtómű lenne, merthogy amikkel a gépeket jelenleg leszállítják, valóban egy generációval korábbi szintet képviselnek, mint a mostani technológia, ennek megfelelően kisebb a teljesítményük és drágább az üzemeltetésük, nagyobb a fogyasztásuk és a karbantartásigényük, mint a legmodernebbeké. Mint akár azoké, amelyek az Airbus friss 350-as gépcsaládjához lettek fejlesztve.

Clark szerint ugyanis a 380neo hajtóműve azon a Trent XWB-n alapulna, amely a 350-esek szárnya alatt dolgozik. Ennek a hajtóműcsaládnak a legújabb tagját most teszteli a gyári 380-asok egyikén: noha a hajtómű átmérője jóval nagyobb a többinél, azért láthatóan jól elfér az óriásgép szárnya alatt, ki tudja, nem lesz-e valóban ez az XWB-97-es a 380neo megoldása. Egy hosszabb törzsű 380-ason, ami megintcsak a lehetséges tervek között szerepel, még jobban mutatna.

Tim Clark Emirates-elnök a szalon előtt azt nyilatkozta, gyakorlatilag megkezdődhet a típus továbbfejlesztése, bár ő nem használta a neo-program kifejezést. A tervek már elkészültek, most történik a financiális alapok rögzítése illetve „bizonyos kereskedelmi aspektusok” meghatározása. Ezek egyike feltehetően az Emirates-főnök ama érvelése lehet, hogy ha az Airbus elszánja magát, akkor azzal nemcsak az Emirates számára tesz nagy szolgálatokat, hanem magának az Airbusnak is, merthogy ez lenne a módja az egyelőre hosszú időre megrekedt 380-as eladások felpörgetésének. Hogy Clark nyilatkozata előszele-e egy esetleges neo-bejelentésnek Dubaiban, vagy inkább egyfajta bátorító lökés az Airbus felé, hogy jöjjön már elő végre a programmal, az akár néhány órán, akár néhány napon belül eldőlhet.

Nyilván épp Dubai lenne a megfelelő helyszín a program útra bocsátásához, és talán az itteni tárgyalások adhatják ehhez az utolsó lökést, ha az Emirates mellett valóban lesz más légitársaság is, amely legalább szándéknyilatkozatban beszáll a 380neo vevői közé. (Cikkünk közlése előtt nem sokkal az Airbus kiadott egy testes sajtóanyagot a Dubaiban felvonultatott szélestörzsű típusokról, és ebben a 380-as továbbfejlesztéséről, neo-változatáról nem esik szó.)

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.