Dubaj: megint arat az Airbus neója

iho/repülés   ·   2011.11.16. 14:00
A320neo__spirit_cim

Újabb és igen komoly megrendeléseket jelentett be az Airbus és több légitársaság Dubajban, a megrendelések tárgya elsősorban ismét az újrahajtóművezett keskenytörzsű A320neo, de a most aláírt szerződések egyikében az európai gyártó óriásgépéből is lekötöttek öt példányt.

A Qatar Airways vezérigazgatója alig néhány órával azután, hogy igen éles szavakkal bírálta az Airbus politikáját az A330-as teherszállító-konvertálással kapcsolatban, valamint kifejezte rosszallását az A350 késése miatt, szerződést írt alá 50 A320neo keskenytörzsű, és 5 A380-as kétfedélzetes óriás-utasszállító megvásárlására.

Al Baker nyilatkozata szerint a légitársaság továbbra is az európai gyártó gépeire alapozza keskenytörzsű flottája bővítését, az Airbus részéről John Leahy pedig azt hangsúlyozta, hogy a Qatar a kezdetektől erősen támogatta ennek a gépnek a kifejlesztését. A légitársaság a mostani szerződéssel már tíz A380-as tulajdonosa lesz, miközben a térségben legnagyobb darabszámban repülteti az Airbus közepes méretű szélestörzsűjét, az A330-ast.

fotók: Airbus, Dubai Airshow

Az amerikai Aviation Capital Group (ACG) nevű lízingcég ugyancsak ma kötött megállapodást harminc A320neo megvásárlására, ezzel a globális gépbérlési vállalkozás összesen már 98 gépre szerződött a 320-as keskenytörzsű családból.

Végül még egy nagy Airbus-üzletkötés, bár ez még nem szerződés: a Spirit Airlines szándéknyilatkozatot írt alá 75 keskenytörzsű repülőgép megvásárlására, ezek közül 30 lenne a most gyártás alatt lévő „sima” A320, és 45 a néhány év múlva gyártásra kerül neo-változat. Az, hogy milyen hajtóművekkel kéri a légitársaság a gépeket, későbbi megállapodás kérdése. Az új gépeket a Spirit az Egyesült Államokban, illetve karibi és latin-amerikai hálózatában repülteti majd, és az airshow-n elhangzott nyilatkozatok szerint ezzel a típussal szeretné tovább növelni eddigi gazdasági sikereit.

A most bejelentett szerződések és szándéknyilatkozatok jelzik az európai légibusz keskenytörzsű gépcsaládjának töretlen sikerét, amit a nyári programkibocsátás óta élvez. Az új rendelések érthetővé teszik az Airbus főnökeinek azt a jóslatát, hogy a gépből az év végéig már 1200 példányt kötnek le a társaságok, és kicsit kétségessé teszik a vetélytárs Boeing elnökének ugyancsak Dubajban elhangzott ígéretét, miszerint az amerikai gyártó a maga újrahajtóművezett keskenytörzsű 737MAX típusával fél év alatt beéri az A320neót a nagy megrendelési versenyben.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.