Egy Kamov mentette ki a jég fogságából az utasokat

iho   ·   2014.01.05. 12:30
kamov1cim

Egy kínai jégtörő orosz helikoptere mentette ki a megrekedt orosz Akagyemik Sokalszkij nevű hajó utasait és szállította át az Aurora Australis nevű ausztrál jégtörőre.

Mint ismeretes, az orosz hajó december 24. óta van a jég fogságában a Commonwealth-öbölben, Hobarttól 2778 kilométerre. Mentését hóvihar, erős szelek, köd és vastag jég akadályozta. Három jégtörőt is küldtek a kiszabadítására, de mindhárom próbálkozás kudarccal végződött, ezután döntöttek úgy, hogy legalább az utasokat biztonságba helyezik.

A kínai jégtörő, a Hósárkány (Hszüelung) fedélzetén állomásozik az a Kamov Ka-32A11BC típusú helikopter, amellyel a megrekedt orosz hajó utasait átvihették az ausztrál hajóhoz, amely legutóbbi hírek szerint a dagályt várja egy újabb felmentő akció megkísérléséhez.

A Kamov összesen öt repülést hajtott végre, amelynek során csoportokban kihozta az utasokat és az orosz hajón lévő tudósokat, és még két fordulót tett a poggyászokért és a tudományos felszerelésért. Összesen 52 személyt sikerült ilymód evakuálni, a művelet négy és fél órán át tartott, az Akagyemik Sokalszkij fedélzetén ezután csak a személyzet 22 tagja maradt. Friss hírek szerint a Coast Guard, az amerikai Parti Őrség egy jégtörője is elindult, hogy megpróbálja kiszabadítani a megrekedt orosz és kínai hajót.

A hírügynökségek azt is megjegyzik, hogy az orosz gyártmányú helikopterek, mint a Ka-32 és a Mi-8/17-es sorozat, a déli és az északi sarkvidéki övezetben is rendszeresen repülnek, mind szárazföldi bázisokról, mind hajókról, komoly szerepük van a kutatóállomások ellátásában, az utas- és teherszállításban, a kutató-mentő feladatok ellátásában. Ezek a gépek mínusz 50 fokban is képesek repülni, nem árt nekik, ha ilyen zord körülmények között is a szabad ég alatt tárolják őket, méltán szereztek hírnevet maguknak a  megbízhatóságukkal és a biztonságukkal.

Az egymás feletti rotorok jellegzetes elrendezése: ma csak a Kamov gyárt ilyen gépeket

A Ka-32-es a katonai célokra épült 27-es civil változata. A nyolcvanas években fejlesztették ki, a Kamov típuscsaládra jellemző koaxiális rotorelrendezéssel, vagyis két, egymással szembeforgó főrotorral, farokrotor nélkül, ami a gyártó illetve az exportáló cég szerint különleges manőverező képességeket biztosít, és a relatíve nagy helikopter kisebb helyet igényel például a hajók fedélzetén.

Egy svájci gép Ka-32-ese Magyarországon is dolgozott

Az A-változat olyan modern navigációs rendszerekkel van felszerelve, amelyek révén igen rossz időjárási körülmények közöttis repülhet. Maximum 13 utas fér el a kabinában, függesztett terhek hordására is alkalmas, van tűzoltó verziója és az orosz rendőrség is használja a típust. Két, egyenként 2200 lóerős TV3-117VMA hajtóművel repül. Néhány évvel ezelőtt Magyarországon is dolgozott egy ilyen gép, a Heliswiss Kamovja antennát emelt fel a szabadhegyi TV toronyra.

Kapcsolódó hírek