Egy sikeres kéthajtóműves: átadták az ezredik A330-ast

iho   ·   2013.07.22. 17:15
cim3

A Cathay Pacific flottáját erősíti az európai gyártó ezredik A330-as repülőgépe, amit Toulouse-ban, nagy ünnepség keretében adtak át a hongkongi légitársaságnak.

Az A330-as kéthajtóműves gépcsalád, a gyártó megfogalmazása szerint a leghatékonyabb ma használt szélestörzsű, mára több mint 25 millió repült órát teljesített, 5,5 millió járatot repült a világ számos légitársaságának színeiben, 1,2 milliárd utassal a fedélzetén. Az üzemeltetési megbízhatósága 99 százalék fölötti, és a legkülönfélébb vonaltípusokon szolgál sikeresen a 30 percesektől a 14 órásokig – írja az Airbus közleménye. A rendelésállomány a leszállított gépekhez képest még 250 példány.

Az A330 őspéldánya...

A gyártó szerint a típus forgalomba állítása óta az Airbus a fejlesztések minden eurójához hozzátett egy másik eurót a továbbfejlesztés érdekében. A gépcsalád ma öt tagból áll: a 200-as és 300-as utasszállítók mellett gyártják a 200F jelű teherszállítót, az ACJ330 VIP kiadást, és ide sorolják az MRTT-t, a katonai szállító és légiutántöltő repülőgépet.

A típus a kilencvenes évek elején született, elsősorban a Boeing 777-es konkurenciájaként, de fontos szerepe volt a fejlesztésében a légitársaságok igényeinek: olyan gépet szerettek volna az Airbustól, amely hasonló teljesítményt nyújt, mint a négyhajtóművesek, de csak két hajtóművel. A nagy sikerrel induló, de mára már gyártásból is kikerült A340-est tehát gyakorlatilag a saját, hasonló felépítésű és hasonló rendszerekkel készült kéthajtóműves változata, a 330-as szorította ki a piacról.

...és az ezredik a Cathay színeiben

Még egy érdekesség: az Airbus új, néhány hete repülő típusa, az A350-es eredetileg „csak” a 330-as továbbfejlesztése lett volna, de megint csak a tervezett paraméterekkel elégedetlen légitársaságok szorították ki a gyártóból, hogy ehelyett egy teljesen új gép programját hirdesse meg. Ettől függetlenül a 330-as továbbfejlesztésére is megvannak a tervek, akár nagyobb, akár kisebb változatokra.

2015-re készül el a megnövelt maximális felszállósúlyú – 242 tonnás – változat, a 330-300-as hatótávolsága a módosítások révén 6100 tengeri mérföldre, a 200-asé 7250 mérföldre (13420 kilométerre) nő, ezzel a gép hatótávolságát az eredeti típus kibocsátása óta 50 százalékkal sikerült megnövelni, miközben a karbantartási költségek húsz százalékkal csökkentek. A gép népszerűségét jelzi, hogy a legyártott példányok mennyisége évről évre 10 százalékkal emelkedik, most már havi tíz A330-as készül Toulouse-ban, mondja a gyári közlemény.

Amikor még Ferihegyre is járt menetrend szerint A330-as utasszállító, a Hainan gépe

John Leahy, az európai gyártó eladási főnöke az ünnepségen bejelentette azt is, hogy az Airbus még az idén dönt az A330-as egy úgymond „regionális változatának” a kibocsátásáról.  Egy az eddigi altípusoknál kisebb, de éppoly hatékony gépről lenne szó, amely Leahy szerint elsősorban a nagy forgalmú, de rövidebb ázsiai vonalakon repülne gazdaságosan, feltételezések szerint másfél-két és fél órás járatokról lehetne szó. Az Airbus egyébként korábban a most fejlesztés alatt álló 350-es kapcsán is megpendített egy ilyen rövid hatótávolságra készülő altípus-lehetőséget. Gyaníthatóan ez a konkurens Boeing 787-ese elleni újabb hadüzenet lenne, hiszen az egyébként szupernagy hatótávolságú kompozitgépnek van rövid távokra optimalizált variációja is, amit elsősorban a japán felhasználók üzemeltetnek belföldi járatokon.

A cargo-változat most is felbukkan nálunk a Qatar flottájából, érdemes megfigyelni ennek a verziónak a jellegzetességét, a hosszabb orrfutót a kidomborodó futóaknával

Egyébként az európai gyártó legelső típusa, az A300-as is ilyen rövidebb de nagyforgalmú vonalakre készült (a cég neve, a „Légibusz” is erről az eredetről árulkodik), majd utána fejlesztették ki belőle az interkontinentális forgalomra szánt rövidebb törzsű, nagyobb hatótávolságú 310-est.

A Cathay Pacific egyébként az A330-asok egyik legfontosabb üzemeltetője, jelenleg 38 Airbus-kéthajtóműves és 11 négyhajtóműves A340-es repül a kötelékében, de van még plusz tíz 330-as és 48 A350-es a rendelési listáján.

Kapcsolódó hírek