Egyesül két nagy lengyel vasúti fuvarozó

iho/vasút   ·   2020.08.14. 12:30
lotos_tehervonat

Az Orlen KolTrans olvad bele a Lotos Kolejbe, mely az összeolvadással jelentős szereplővé válik a hazai és a szomszédos országok piacán.

Az Európai Bizottság július közepén bólintott rá két nagy lengyel finomítóvállalat, a PKN Orlen és a Grupa Lotos egyesülésére, mely során a cégek néhány kinnlevőségét értékesíteni fogják, másokat pedig a PKN Orlen leányvállalatai alapján fognak összevonni. A vezető fél néhány leányvállalata nem fog egyesülni az Orlen cégeivel, azonban azok közül számos vállalatot összevonnak a Lotos-leányokkal.

Mindkét cégcsoport rendelkezik saját vasúti fuvarozóágazattal is: előbbié az Orlen KolTrans, utóbbié a Lotos Kolej. Az összeolvadás során a Lotos Kolej kebelezi be az Orlent és veszi át az annak néhány eszközét is, mivel ők rendelkeznek ehhez több tőkével: a Lotos Kolej az állami vasúti fuvarozóvállalat PKP Cargo után a második legnagyobb lengyel vasúti fuvarozó cég.

A két vasútvállalatot a kétezres évek elején hozták létre a lengyel vasúti teherszállítási piac liberalizációja során. Hasonló feladatkört is töltenek be: anyacégeik által üzemeltetett finomítóktól szállítanak olajat és olajtermékeket. A piaci részesedésük azonban eltérő: az áruszállítás volumene tekintetében a Lotos 2019-ben 5,42 százalékkal a harmadik legnagyobb volt Lengyelországban, szállítási teljesítményben pedig 9,79 százalékkal második. Az Orlen KolTrans jóval kisebb szereplő: volumenben 2,55 százalékkal hetedik, teljesítményben pedig 3,71 százalékkal hatodik helyen zárt tavaly. A jelentős különbség leginkább az eltérő üzleti stratégiákban rejlik. Kezdetben mindkét cég eléggé hasonló volt, a kétezer-tízes évek közepén viszont a Lotos elkezdte diverzifikálni a működését. Ennek során kibővítette a vasúton szállított áruk palettáját, például elkezdett konténereket is szállítani, többek között a PCC Intermodal megrendelésére.

Az összeolvadással a Lotos Kolej és az Orlen KolTrans is tovább erősíti külföldi piaci helyzetét. A Lotos saját tulajdonú mozdonyokkal és vagonokkal szállít árut Németországba és Csehországba, az Orlen viszont inkább a hazai piacra fókuszál. A PKN Orlen tulajdonát képezi a csehek legnagyobb olajfinomító cége, az Unipetrol is, melynek szintén van saját vasúti fuvarozó cége, az Unipetrol Doprava, mely Csehország negyedik legnagyobb vasúti áruszállítója. Az Orlen KolTrans szorosan együttműködik az Unipetrol Dopravával, elsősorban a lengyel–cseh fuvarok terén. A cseh cég ezen felül Szlovákiába is szállít fuvarokat – jelenti a Rail Freight.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

InnoTrans 2022, második nap

iho/vasút   ·   2022.09.22. 15:00

Kétévnyi kihagyást követően megkezdődött az idei berlini vasúti szakkiállítás és -vásár. A szerdai paletta részét alkotta a Stadler walesi Flirtje, a Tatravagónka farönkszállító kocsija, valamint a Plasser & Theurer pályakarbantartó járműve.