Egyesült Államok, Németország: segítség a légiközlekedésnek

iho/repülés   ·   2021.02.16. 09:00
68348_american-777_69981

Az Államokban mégsem kell a belföldi utasokat tesztelni. Pénz Berlintől is reptereknek és az irányító szolgálatnak, amelyek nélkül a légitársaságok sem boldogulnának.

Az akkor még csak megválasztott új amerikai elnök, Joe Biden decemberben jelentette be a felálló adminisztráció feladataként az 1,9 billió dolláros – csak hogy lássuk, hány nulla:  1 900 000 000 000; a szerk. – harmadik gazdaságösztönző csomag végrehajtását, ennek részeként a törvényhozás szakbizottsága most jóváhagyta a légitársaságoknak nyújtandó 14 milliárdot és egymilliárdot a kapcsolódó ágazatoknak.

Becslések szerint ezekkel az összegekkel szeptemberig 30 ezer álláshely tartható meg, amelyek amúgy elvesznének addig.

Az American a második támogatási hullám révén tudta korábban visszahívni az októberben kényszerszabadságra küldött alkalmazottakat, remény szerint hasonló hatása lesz a harmadiknak is.

Egy másik szakbizottság döntése értelmében az amerikai repülőterek nyolcmilliárdnyi támogatáshoz juthatnak, a repülőgépgyártó szektor megsegítésére hárommilliárd fordítható.

(fotó: ACI)

A másik fontos döntés: a Fehér Ház a légitársaságok kérésére lemondott arról a tervről, hogy valamennyi légiutast kötelező módon leteszteljenek a repülőtereken – a mostani határozat szerint a belföldi járatok utasainak ez nem lesz kötelező.  Az adminisztráció döntését azonnal megerősítette a járvány elleni védekezéssel és a prevencióval foglalkozó hatóság is.

Ennek jelentősége óriási, mint erről többször írtunk:

a világban mindenütt a belföldi hálózatok tartják igazából életben a légiközlekedést – már ahol van számottevő belföldi hálózat.

Európa a maga sok kisebb országával, sűrű és koordinálatlan zárlataival ezért került súlyos hátrányba például az Egyesült Államokhoz, Oroszországhoz vagy Kínához képest. Ha viszont az Egyesült Államok belföldi utasaira is vonatkoznának a kötelező tesztelések, az újabb visszaesést okozna a forgalomban, mint ahogy a járvány harmadik hulláma ezt valamilyen mértékben úgyis valószínűvé teszi.

A német kormány tervei szerint 900 millió euró, vagyis 1,1 milliárd dollár támogatást kapnak a korábbi, főképp a légitársaságoknak nyújtott pénzek mellett a német repülőterek.

Berlin-Brandenburg, Köln-Bonn és München hitelek, segélyek és részvényvásárlások formájában több, mint négyszázmillió eurót kap, további 200 millióban osztozik tizenkét más repülőtér, köztük Frankfurt.

300 millió eurós tőkeinjekciót kap, részesedés fejében, a légiforgalmi irányító szolgálat, a DFS Deutsche Flugsicherung GmbH.

Ezek a lépések azért is fontosak, mert az amerikaiakéhoz hasonlóan érintik a légiközlekedés háttérágazatait is, amelyek nélkül a légitársaságok sem boldogulnának. Amint beszámoltunk róla, a repülőterek nemzetközi szervezetének európai tagozata épp a napokban adott ki kemény hangú nyilatkozatot annak kapcsán, hogy a kontinens légikikötői a globális átlagnál jóval nagyobb veszteségeket szenvedtek el, és állami támogatás nélkül nem tudják a kapacitásaikat visszatornázni akkor sem, ha majd a járvány levonulásával szüksége lesz a nagyobb teljesítményre.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.