EgyptAir A320-as: csak Trump és az oroszok állítanak biztosat...

iho   ·   2016.05.20. 16:15
cim

Az Egyiptomi haditengerészet roncsdarabokat fedezett fel Alexandriától 290 kilométerre északra, amelyek a jelentés szerint a géphez tartoznak. Ugyancsak találtak néhányat a gép utasainak személyes tárgyaiból.

Később az Európai Űrügynökség, az ESA jelentette, hogy Sentinel-1 radarműholdja délután két kilométer hosszú olajfoltot észlelt negyven kilométerre a gép utolsó transzponder-pozíciójától, a becsapódás feltételezett helyszínétől.

Az ESA szerint "nincs garancia" arra, hogy az olajfolt a géptől származik, mindensetre nem is egy, hanem két fotóról van szó: a műhold mai képén a folt öt kilométerrel elsodródva látszik, mint a katasztrófa napján.

Korábban írtuk:

A világ nagyrészt terrortámadást emleget a katasztrófával kapcsolatban, miközben friss hírek szerint az amerikaiak átvizsgálták a térségben készült műholdak felvételeit, és nem találták nyomát a kérdéses időben robbanásnak, ami a bombamerénylet teóriáját megalapozná. Ennek ellenére a világsajtó, és a haza média is, elsősorban a terrorfenyegetés szempontjából tárgyalja az eseményt, ezt az irányt szabta meg például az orosz titkosszolgálat nem tudni, mire alapozó bejelentésével a merényletről, a világ másik felén pedig Donald Trump tett közzé a maga határozott modorában közleményt arról, hogy terroristák akciója történt.

A zavarhoz feltehetően az is hozzájárul, hogy nem egyszerűen kevés az információ: a légibalesetek után közvetlenül szokásos, érthető bizonytalansághoz képest is meglepően ellentmondásos az EgyptAir 804-es járata körüli hivatalos kommunikáció, már ami az egyiptomi hatóságokat és a légitársaságot illeti. És mivel a nemzetközi média minden apró hírre lecsap, a kisebb zavarok is globálisra nőnek, és csak még kuszábbá teszik a képet.

Az első ilyen zavar magának a gép eltűnésének a ténye körül alakult, amennyiben az egyiptomiak azon az állásponton voltak, mint beszámoltunk róla, az egyiptomi polgári légiközlekedési miniszter is azon az állásponton volt, hogy a gépről mint eltűntről szabad csak beszélni, lezuhant gépről csak akkor, ha erre már adottak a bizonyítékok: maguk a gép roncsai.

A katasztrófa délutánján úgy tűnt egy-két órára, hogy idáig is felfejlődtek az események, az EgyptAir, a görögök információira alapozott egyiptomi külügyi közlésekre hivatkozva állította, megtalálták a roncsokat, és a légitársaság alelnöke (egy hazai tévétársaság Egyiptom alelnökeként mutatta be) ennek bejelentésekor fejezte ki az EgyptAir részéről először részvétét és sajnálatát az elhunytak rokonainak. Néhány órával később azonban kiderült, hogy feltehetően nem magát „a” roncsot találták meg, hanem egyes darabokat, mentőmellényeket, majd megint később kiderült, hogy a darabok nem a géphez tartoznak. Ennek ellenére a Flightglobal közlése szerint a roncsok megtalálásáról szóló közlemény továbbra is ott van az EgyptAir weboldalán.

Ami a roncsok megtalálásának valódi esélyeit illeti, a 2014 decemberében a Jávai-tengerbe zuhant AirAsia 320-as roncsait például némi törmeléktől eltekintve a baleset után két héttel találták meg, és még jóval utána történt meg a sikeres kiemelés. Remélhető, hogy az EgyptAir gépének roncsaira hamarabb rábukkannak, a tenger sekélyebb és az időjárás sokkal kedvezőbb ehhez, mint akkor a monszunszezon közepén Indonéziában.

Ugyancsak zavarosak voltak a közlések arról, hogy a személyzet adott-e vészjelzést: valamikor az egyiptomiak azt közölték, hogy igen, történt vészjelzés, de aztán korrigáltak, nem a pilóták vészjelzéséről, hanem valamiféle „automata” adásáról beszéltek. A repülésértő közvélemény ezt elég gyorsan úgy értelmezte, a gépen elhelyezett ELT, vészjeladó lépett működésbe, ami akkor kapcsol be, ha a gépet meghatározott szint fölötti terhelés éri, ami gyakorlatilag azt jelenti, ha a gép lezuhan, a földre vagy a vízre történő becsapódáskor lép működésbe. Ugyanakkor erről a vészjeladóról a nap folyamán aztán teljesen elhallgattak az egyiptomiak és a görögök is, pedig a kutatást a roncs után istenigazából ennek a jeladónak a bemérése segítené, de ezek szerint az ELT mégsem működik, vagy már nem működik, vagy esetleg a vízréteg miatt nem tudják fogni a jeleket, magyarán ez a segítség a jelek szerint nem támogatja a kutatók munkáját.

Mindeközben megszülettek az első elemzések arról, hogy függetlenül a baleset később kiderítendő okairól, mekkora visszaesést okozhat máris a gép eltűnése illetve lezuhanása az ország számára fontos turisztikai iparágban. Amely az adatok szerint már tavaly erősen visszaesett, nem kevesebb mint hat százalékkal, ez a csökkenés feltehetően összefügg a szeptemberi katasztrófával, amikor  Metrojet 321-ese zuhant le a Sinai-félszigeten. Ami azért érintette nagyon rosszul Egyiptomot, mert az „arab tavasz” zavargásai óta épp tavalyra tűnt úgy, hogy lecsillapodtak a dolgok és a turisták ismét özönlenek majd a hagyományos célpontra.

Az Aviation Week arra emlékeztet, alig néhány nappal ezelőtt, május 15-én Franciaország kairói nagykövete tárgyalásokat folytatott az egyiptomi polgári légiközlekedési miniszterrel arról, hogyan lehetne erősíteni a francia turizmust Egyiptom felé, és hogy miképp lehetne az egyiptomi repülőterek biztonsági szintjét ehhez képest tovább emelni. A Kairón kívül Sarm-es-Sejk és Hurghada szerepelt a megbeszélésen, ahová Párizsból közvetlen légijáratokat lehetne indítani, az EgyptAir a tavalyihoz képest a duplájára, heti tizennégyre emelte a Kairó-Párizs vonalon a sűrűséget, jegyárcsökkentésről és más promóciós eszközökről i szó esett.

Egyiptom ugyancsak sikeresen tárgyalt a német kormánnyal arról, hogy Berlin eltörölje a Sarm-es-Sejkbe utazókat sújtó külön poggyászdíjat, amit a fokozott ellenőrzés kapcsán vezettek be. Erre a lépésre azért kerülhetett sor, hangzik a május 11-én kiadott kairói közlemény, mert az egyiptomi hatóságok további biztonsági intézkedéseket hoztak, amelyek megfeleltek a német légihatóság követelményeinek.

Az orosz gép lezuhanása után az egyiptomi kormány külön PR-kampányt indított annak érdekében, hogy az országról és a biztonsági helyzetről kialakított „téves képet” korrigálja. A kairói hatóságok a brit és az orosz szervekkel is kooperáltak annak érdekében, hogy a biztonsági eljárásokat javítsák, és az országot visszahelyezzék a turisztikai térképre szerte Európában.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek