Egyre gyanúsabb a kínai üzlet

iho/repülés   ·   2011.11.15. 15:45
nyito

Randy Forbes republikánus honatya is a GE és a kínai, állami kézben lévő AVIC közös projektjét tartja veszélyesnek, melyben a két vállalat polgári repülőgépekhez fejlesztene ki avionikai rendszereket. Az egyre erősödő gyanú szerint az eredetileg polgári rendszerek a kínai légierő repülőgépeiben jelennek majd meg, és ez amerikai szemszögből nem megengedhető. A vélemények szerint a modernebb műszerparkkal felvértezett vadászbombázók például csökkenthetik az amerikai fegyveres erők előnyét egy esetleges konfliktus esetén.

A Leon Panetta védelmi miniszterhez október közepén írt eredeti beadványban a képviselők jelzik: úgy tudják, a GE olyan technológiát kíván megosztani az AVIC mérnökeivel és szakembereivel, melyet eredetileg az F-22 Raptor és az F-35 Lightning II-es vadászbombázó repülőgépekhez fejlesztettek ki, integrált moduláris avionikai (IMA) rendszer néven.

Az F-35-ös: csúcstechnika, csak válogatott kéznek <br>(fotó: wordpress.com)

A GE szerint az AVIC mérnökeivel közösen kifejleszteni tervezett IMA-nak semmi köze nincs az amerikai eredethez vagy az ötödik generációs amerikai vadászbombázókhoz. A cég hivatalos közlése szerint a COMAC 919-es kínai utasszállító repülőgéphez fejlesztett moduláris, nyílt architektúrájú avionikai rendszer semmilyen kapcsolatban nem áll az F-22-es és az F-35-ös avionikai rendszereivel.

A levelet jegyző és egyben az FBI költségvetését is ellenőrző kongresszusi bizottság elnöke, Frank Wolf egy, a Washington Post-ban megjelent cikket is intő példaként hoz fel. Itt a GE arról nyilatkozott, hogy megőriznek minden érzékeny információt, hiszen például szigorúan korlátozzák azon kínai állampolgárok munkavállalását a közös cégben, akiknek katonai vagy hírszerzési múltja van.

Mondjuk az valóban érdekes kérdés, hogy ezt a GE hogyan kívánja vagy tudja ellenőrizni. Arról nem is beszélve, hogy ha múltja nem is volt, de semmi nem zárja ki, hogy jelene és jövője ne legyen, amint belépett a közös vállalat munkatársainak körébe...

A C919 makett pilótafülkéje <br>(fotó: cnr.cn)

A GE viszont arra hivatkozik, hogy mind a Pentagon, mind a kereskedelemért felelős tárca megvizsgálta az amerikai-kínai közös vállalat ügyét és mindkét esetben rábólintottak a közös cég megalapítására és a fejlesztésekre.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.