EKÁER: tényleg bonyolultabb lett a kereskedelem, az áruszállítás, a logisztika?

iho/közút   ·   2015.01.11. 11:15
ekaersaga0

A tavalyi év novembere meglepő fordulatot hozott a közúti fuvaroztatást végzőknek hazánkban: újra az adó- és vámhatóság felügyelete alá kerültek a szállítmányaik az elektronikus közútiáruforgalom-ellenőrző rendszerrel (EKÁER). A jogszabályt az év végén szokásos „salátatörvény” hirdette ki, egy nem túl feltűnő helyen: az adózás rendjéről szóló törvény kiegészítésében. A szabály váratlanul érte az ellátási lánc valamennyi szereplőjét különösen abból a szempontból, hogy egy hónap múlva már kötelezően kell azt alkalmazniuk.

A rendszer működése a Magyarország uniós csatlakozását megelőző időszakra emlékeztet: ekkor a földrajzi határvonal egyben vámhatárként is működött harmincnyolc közúti határátkelővel, ahol árut be- és kiszállítani kizárólag a vámhatóság felügyelete alatt lehetett. A csatlakozást követően és a szomszédos országok uniós tagsága miatt ma már csak négy határátkelőhelyen ellenőrzi a vámhatóság az áruforgalmat. A fennmaradó harmincnégy ellenőrző pontról a hatóság levonult, az uniós forgalomban ellenőrzés nélkül szabadon lehet árut szállítani, amely számos lehetőséget kínált fel azoknak, akik vissza akartak, akarnak élni az áfamentes értékesítésekkel.

A bevezetésével kapcsolatban több szakmai szervezet is jelezte, nem a rendszerrel van kifogásuk, hanem a rövid bevezetési idővel, amely magas fokú bizonytalanságot eredményez az áruszállításban érdekelteknek, mivel a logisztikai folyamatok átszervezését, szállítások átütemezését, fuvarozási- és szállítmányozási szerződések módosítását teszi szükségessé annak érdekében, hogy a jogszabályoknak megfelelhessenek.

Milyen szállításokra vonatkozik az EKÁER?

Azokra a Magyarországon útdíjköteles közúti áruszállításokra, amelyek az Európai Unió más tagállamaiból történő beszerzések – azaz importügyletek keretében történnek, illetve országunkból más tagállami rendeltetéssel történő export-értékesítésekre. A külkereskedelmi forgalom nyomon követése mellett a hazai adóköteles értékesítéseket is nyomon kívánja követni az adó- és vámhatóság, ezért a belföldi forgalomban nem végfelhasználónak történő első értékesítés keretében berakott szállítmányok sem kerülik el a bejelentési kötelezettséget.

A bejelentést valamennyi árutípusra kötelező megtenni, amelyet 3,5 tonna megengedett össztömeg feletti járművel szállítanak. A Nemzetgazdasági Minisztérium rendeletében viszont meghatároz olyan áruköröket (jellemzően élelmiszereket), amelyek esetén a jármű össztömegétől függetlenül kötelező bejelentést tenni.

Kinek kell a bejelentést megtennie?

Importáru, vagy nem végfelhasználói státuszú kereskedő esetén a címzettnek, exportáru esetén pedig az eladó, vagy az áru feladójának kell megtenni a bejelentést, amely adószámhoz van kötve. Ez a kötelezettség tehát nem elsősorban a fuvarozók és szállítmányozók feladata. A bejelentési jogosultságot hiteles okirattal át lehet ruházni további képviselőkre is.

Mit kell bejelenteni?

Az adó- és vámhatóság a bejelentésre elektronikus űrlapot hozott létre, amelyben a feladó adatait – amely tartalmazza az adóazonosítót, berakodás címét –, a címzett adatait – amely szintén tartalmazza az adóazonosító számot, kirakodás adatait –, az áru jogos használójának adatait, az áru megnevezését és vámtarifaszámát, a fuvarozás jogcímét (értékesítés, beszerzés, bérmunka), a termék árát és a gépjármű forgalmi rendszámát.

Az adatokat a fuvarozás megkezdéséig kell bejelenteni, ezután a NAV kiadja az EKÁER azonosítószámot.

Mi az EKÁER-azonosító?

A bejelentést tartalmazó termékegységre vonatkozóan kiadott azonosítószám, amely egy gépjárműre vonatkozóan, egy átvételi helyre címezve egy megrendelő részére feladott árut azonosít be. Az azonosítószám 15 napig érvényes.

Az EKÁER rendszer bevezetéséből jól látszik, hogy a kereskedelemmel, áruszállítással, és logisztikával foglalkozó szakemberei komoly kihívás előtt állnak, ugyanis az eddigi gyakorlatban nem használt adatok beszerzését és azok továbbítását kell megszervezniük, folyamattá alakítaniuk.

Cikksorozatunkat a regisztráció leírásával, a kockázatos termékek ismertetésével, biztosítéknyújtással folytatjuk, valamint bemutatjuk, hogyan szállítják a bejelentett árut.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Közút Zöldút Logisztika Szállítmányozás Haszonjármű Alternatív hajtás

Duplájára növelt, bioüzemanyaggal hajtott kamionflottával érkezett a DHL a Hungaroringre, a Forma–1-es hétvégére

iho   ·   2024.07.18. 19:05

Az idei szezonban a bioüzemanyaggal üzemelő kamionok száma több mint kétszeresére, összesen harminchét kamionra nőtt az európai szakaszon. Minden egyes kamion átlagosan nyolcvanhárom százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást a dízelüzemű társaikhoz képest.