El lehet-e viselni fél évnyi kiesést?

iho/vasút   ·   2016.03.09. 11:15
hungrailhatarzar0

Március 7-én újraindult a vasúti személyszállítás Budapest és Zágráb között, amit még tavaly szeptemberben állítottak le a migránshelyzetre tekintettel. Ami szintén fontos: noha az illegális határátlépési kísérletek száma az elmúlt hónapokban már minimális volt a magyar–horvát határszakaszon, mégis csupán a három vasúti határátmenet egyikén volt lehetőség egyedi engedéllyel tehervonatok közlekedésre, ami komoly vasúti forgalomcsökkenéssel járt.

A Hungrail már tavaly ősszel megkezdte egyeztetéseit a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal a helyzet kezeléséréről, idén már a Belügyminisztériummal és a Külgazdasági és Külügyminisztériumot is megkeresték támogatásukat kérve. Hogy miért jártak kanosszát?

A magyar–horvát relációban a vasúti személyszállítás szüneteltetése komoly nehézségeket okozott a két ország kapcsolatában, ugyanis a Budapest és Zágráb között naponta kétszer közlekedő vonatoknak csupán a hetente háromszor(!) közlekedő buszjáratok jelentettek alternatívát. A vonatok újraindítása azért történhet meg a miniszteri rendelet másnapján, mert e nemzetközi vonatok a magyar határállomás, Gyékényes és Budapest, illetve a horvát határállomás, Kapronca (Koprivnica) és Zágráb között rendben közlekedtek az elmúlt hónapok során is. Ezen a határátmeneten zajlik a vasúti áruforgalom nyolcvan százaléka, amely a migránsáradat csúcspontján, illetve a műszaki határzár telepítésekor szintén teljesen leállt, majd egyedi engedéllyel haladhattak át a teherszerelvények, amit bizonytalansági tényezőként éltek meg a piaci szereplők. A helyzet Gyékényesen torlódásokat, a vonatok várakozását és ez által a fuvarozóknak jelentős többletköltségeket okozott.

Az ott bizony arra vár...

A határzár bevezetése előtt a térségbe irányuló forgalom alapján legnagyobb érdekeltségű vasúttársaság, a Rail Cargo Hungaria naponta egy-két vonatot indított irányonként a fél éve teljesen lezárt murakeresztúri és magyarbólyi átmenetben. A forgalom egy része Gyékényesen át közlekedett, vállalva a hosszabb útvonal jelentette költségtöbbletet, más része megszűnt, mivel Szarajevó felé Gyékényes nem valódi alternatívája a Pécs–Eszék tengelyen fekvő magyarbólyi határátkelőhelynek. Ezen a határátmeneten horvát oldali átszállással lebonyolított Pécs–Eszék viszonylatú személyszállítás egyelőre nem indult újra, továbbra is harkányi átszállással busszal lehet utazni...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Nem tudja, mennyiért veheti igénybe a közösségi közlekedést március 1-jétől? Akkor irány az ujtarifa.hu!

iho/vasút   ·   2024.02.21. 13:00

Tájékoztató weboldalt indított a MÁV–Volán csoport a március 1-jével induló új tarifarendszerről, melyen többek között az új bérletekről és kedvezményekről, a 24 órás napijegyekről, valamint a fővárosi agglomerációt érintő közlekedési változásokról lehet informálódni.