Elindult a dohai metró
Az úgynevezett Piros vonalat eredetileg 2020-ban tervezték átadni, azonban a legelső, a Doha északi részén található Al Qassar megállót és a fővárostól délre fekvő Al Wakrah városát összekötő szakaszon már jóval idő előtt, idén május elején megindulhatott a közlekedés. A Qatar Rail szerint a tizennyolc metróállomásból egyelőre csak tizenhárommal üzemelő vonalszakasz jó teszt a jövőbeli, teljes hálózat várható teljesítményének felülvizsgálatához és értékeléséhez.
A Qatar Rail 2017 decemberében bízta meg a RATP Dev, a Keolis és a Hamad Group konzorciumát, az RKH Qitaratot, hogy húsz évig üzemeltesse és tartsa karban a három vonalból állónak tervezett dohai metróhálózatot és a négyvonalas lusaili könnyűvasúti hálózatot. A szerelvények karbantartóbázisa Al Wakrahnál található. A dohai metró teljes első fázisa hetvenöt kilométer hosszú lesz és harminchét megállót fog felfűzni, az átadást 2020-ban tervezik – jelenti az International Railway Journal.
A Doha tengerpartjának közelében vezető, ezért Parti/Part menti névvel is illetett Piros vonal állomásait különleges építészeti megoldásokkal vértezték fel, például a térség örökségének számító, hagyományos beduin sátrakra emlékeztető boltíves, nyílt terekkel. Az ornamentikán az iszlám és a helyi művészet tradicionális elemei is megjelennek. Az állomások díszítésének színei egyértelművé teszik, hogy azok melyik vonalon találhatóak. A légkondicionált megállókban számos szolgáltatást igénybe lehet venni, többek között ügyfélszolgálati központot, Arany Klub irodát, helyi rendőrséget, külön imádkozóhelyet férfiaknak és nőknek, valamint mozgáskorlátozottak számára akadálymentesített WC-ket. Továbbá korszerű utastájékoztató rendszer, biztonsági kamerarendszer és elsősegélynyújtó szoba is található.
A dohai metró első szakaszához a japán Kinki Sharyo hetvenöt, száz kilométer per órás sebességre képes, automata metrószerelvényt szállított. 2018 októberében újabb harmincöt szerelvényt rendelt a Qatar Rail, a járműveket 2021-ben adja át az oszakai gyártó. A háromkocsis, a katari keresztségben az Al Faras nevet szerző vonatok egyik kocsijában található az első osztályú (Gold) szakasz tizenhat ülőhellyel, valamint a családi szakasz huszonhat üléssel. A másik két kocsi másodosztályú, ezekre 172 utas fér fel, nyolcvannyolcan ülhetnek is. A metrók belső terét a Doha modern, a progresszív építészetet képviselő látképe inspirálta, a külső dizájnt pedig a katari kultúra egyik fontos tényezőjének számító arab telivérről mintázták. A járművek orr-része erőteljes, de egyben elegáns formájú, az ablakokat a helyi vadvilág szemeit tükrözik.
A vonatok munkanapokon reggel nyolc és este tizenegy között hatpercenként járnak, a megállók között körülbelül három perc a menetidő. A metró egyelőre hétvégenként nem közlekedik a hátramaradt munkálatok befejezése okán.
A szolgáltatás és a jegyárképzés terén a Qatar Rail átfogó és integrált árképzési tanulmányokat végzett, és számos kategóriát vezetett be annak érdekében, hogy mindenki számára elérhetővé váljanak a jegyek, ráadásul több értékesítési csatornán keresztül. Egy standart kategióriájú menetjegy ára körülbelül két katari riál – vagyis nagyjából százötven forint –, a Gold Club-tagságot választók számára pedig tíz riál (770 forint). A standardon és a Gold Clubon felül úgynevezett korlátozott használatú kártyák is rendelkezésre állnak. A tömegközlekedés használatának növelése érdekében az állomások mellett csak egy bizonyos mennyiségű parkolóhely található, továbbá az állomásoknál létrehoztak úgynevezett „drop off and pick up”, vagyis csak az autóba kiszállást és beszállást engedélyező parkolóterületeket.
A dohai metró más közlekedési ágakkal való integrálása érdekében a közlekedési minisztérium és a Qatar Rail közösen a metrómegállókat kiszolgáló buszjáratokat is üzembe fog állíttatni. A társaság több szolgáltató céggel is partnerségre lépett annak érdekében, hogy alacsony árakon szállíthassa az utasokat.
A teljes Piros vonal 2020-ban tervezett átadásakor negyven kilométer hosszúra fog nyúlni, déli végállomása Al Wakrahban, az északi pedig Lusail városában lesz. A Dohán áthaladó vonal még el nem készült kiágazása érinti majd a Hamad nemzetközi repülőtér egyes terminálját is, így a belváros és a légikikötő között közvetlen metrókapcsolat jön létre. A csomóponti megálló a körülbelül félúton található Al Bidda. Az Al Qassartól északra épülő, a második szakasz során átadni tervezett Legtaifiya állomásnál pedig átszállási lehetőség nyílik a lusaili villamosra is – számol be a Railway Pro.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!