Elindult a dubaji luxusvillamos

iho   ·   2014.11.15. 18:45
400px_dubaj_villamos

Mohammed Bin Rásid Ál Maktúm sejk, az Egyesült Arab Emírségek miniszterelnöke és Dubaj emirátus polgármestere november tizenegyedikén adta át hivatalosan Dubaj város első villamosvonalát. Az első villamos másnap reggel fél hétkor indult el. A pálya megépítése az Alstom irányítása alatt ment végbe.

A vonal most átadott, 10,6 kilométer hosszú, tizenegy megállót érintő első szakasza Dubaj legsűrűbben lakott részein (Ál Szufouh, kikötői rész, Pálma-sziget) fut végig, átszállási lehetőséget biztosítva az úgynevezett piros metróvonalhoz Jumeirah Lake Towers és Dubai Marina megállóknál, valamint a Pálma-szigeten végigfutó egysínű vasúthoz Palm Jumeirah megállónál. A vonal egyik vége, valamint a járművek karbantartóműhelye az Ál Barsa metrómegálló közelében található. A pálya majdnem teljes hosszban az Ál Szufouh utat követve, annak szintén halad, érintve Knowledge Village és Media City városrészeket, majd töltésen futva éri el a kikötői résznél található másik végállomást. A járatok reggel fél héttől, pénteken kilenc órától éjjel fél kettőig közlekednek, a követési idő csúcsidőben tíz, csúcsidőn kívül tizenkét perc.

A szolgáltatáshoz az Alstom tizenegy hétrészes Citadis 402-es szerelvényt szállított. A negyvennégy méter hosszú, alacsonypadlós, légkondicionált villamosokra négyszázöt utas fér fel. A járműveken egymástól elválasztott, úgynevezett arany és ezüst osztályok találhatók, továbbá külön részt hoztak létre a férfiaknak, valamint a nőknek és gyermekeknek is. Az első villamos a gyártó La Rochelle-i üzemében elvégzett teszteket követően, 2013 végén érkezett meg Dubajba. A vonal második szakaszához újabb tizennégy villamos fog érkezni a francia gyártótól.

Az első dubaji villamosvonalhoz az Alstom tizenegy, légkondicionált Citadis-szerelvényt szállított<br>(forrás: IRJ)

A járműveket és a berendezéseket az Alstom a Coley Besix FM-mel együtt tarthatja karban egy tizenhárom évre szóló, százhúsz millió euró értékű megállapodás értelmében, melyet az Alstom 2012-ben kötött meg Dubaj közlekedési hatóságával. A kontraktus további öt évvel hosszabbítható meg. A villamosvonalat a dubaji metróhálózatért is felelős Serco hetvenöt hónapig üzemeltetheti. A vállalat a százöt millió dirham értékű működési engedélyt 2013 szeptemberében nyerte el a közlekedési hatóságtól.

A villamosvonalon számos szokatlan megoldást hoztak létre az alkotók. A megállók negyvenöt méter hosszú peronjaira épült fülkéi légkondicionáltak. Ez az ottani sivatagi klíma miatt nem meglepő, az viszont mindenképp, hogy a megfelelő légkondicionálás érdekében az akár ötven Celsius fokos levegőhőmérsékletet is kellő mértékben kizáró ajtóval zárhatók. Egyes megállóknál liftek és mozgólépcsők gyorsítják a közlekedést. A felsővezetéket esztétikai okokból nem építették ki, az áramot a járművek a vonal teljes hosszán harmadik sínről veszik fel, amelyről a villamosok aljára épített kefék takarítják le a homokot.

A villamosközlekedés megvalósításában az Alstom oroszlánrészt vállalt: a betáplálást a francia gyártó APS II elnevezésű, talajszinti energiagyűjtő rendszere végzi, amelyet nagy energiaigényű közlekedési rendszerekhez fejlesztett ki. (Még a kapcsolódobozok is légkondicionáltak!) A jelzőrendszer szintén a franciák Urbalis rendszere, de a kommunikációs rendszerek, az irányítóközpont, a megállók ajtói, valamint a jegyértékesítő rendszer is az Alstom technológiái.

A járműveken arany és ezüst osztály, valamint a nőknek és gyermekeknek is külön rész található<br>(forrás: Railway Gazette)

Dubaj város közlekedési hatóságának vezérigazgatója, Abdullah Juszuf Al Ali elmondta, a villamosvonal paradigmaváltást jelent Dubaj emirátus tömegközlekedési eszközeinek minősége szempontjából, mivel tovább egyszerűsíti a közösség napi közlekedését.

A Railway Gazette arról ír, hogy a menetjegyeket a megállókban telepített automatáknál is meg lehet vásárolni, mivel a villamosokon csak a Nol intelligens kártyákat lehet felhasználni. Három viteldíj szint létezik a hét zónára: a három kilométernél rövidebb, maximum két zónát érintő utazások ára három dirham; a legfeljebb két zónát lefedő, három kilométernél hosszabb utazás öt dirhamba kerül, míg a két zónánál hosszabb utak hét és fél dirhamot kóstálnak.

A 3,18 milliárd dirham, körülbelül 866 millió dollár költséggel létrehozott első szakaszon naponta körülbelül huszonhétezer utassal számolnak. A várhatóan 2020-ra elkészülő, további hat megállót érintő második szakasz Ál Szufouhtól négy kilométerrel, a Mall of the Emirates elnevezésű, óriási, kétszázhúszezer négyzetméter alapterületű bevásárlóközpontig hosszabbítja majd meg a vonalat. A teljes vonalra naponta hatvanhatezer utast prognosztizálnak – számol be az International Railway Journal.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről,ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit. 

Vasút Nagyvasút

Smart Train Lease GmbH: lízingeljünk regionális vonatokat!

iho/vasút   ·   2024.02.19. 11:00

Akkumulátoros, hidrogén és villamos motorvonatok bérlését ajánlja a Siemens új leányvállalata. A Smart Train Lease GmbH kezdetben Németországban kínálja ezt a bérleti modellt. Középtávon egész Európára tervezi a szolgáltatás kiterjesztését. Elsőnek Mireo Smartokat.