Elindult a könnyűvasút Malagában

iho   ·   2014.08.16. 08:45
400px_malaga_caf_urbos

A 6,7 kilométer hosszú, nyugat–kelet irányú egyes vonal nyugati végállomása Andalucía Tech megálló, a keleti végpont El Perchel. A pálya nyugat felől Universidad (egyetem) megállóig talajszinten, onnan El Perchelig 3,8 kilométeren föld alatt fut, miközben tíz megállót érint. A lényegében metróként üzemelő, teljes mértékben föld alatt haladó kettes vonal az egyes vonal keleti végállomásától indul déli irányba; a Palacio de los Deportes végállomással együtt hat megállót kiszolgáló, 4,6 kilométeres pályával egy Y-alakot formáz a hálózat vonalvezetése.

A Railway Gazette arról ír, hogy a két vonalat 2005-ben kezdte el építeni az andalúziai helyi kormányzat által létrehozott Metro del Malaga és az FCC-Globalvía, valamint számos más kisebb társaságból (Comsa Emte, Ferrocarriles Andaluces, Azvi, Sando, Vera, Cajamar) álló konzorcium, ami 2042-ig üzemeltetheti a hálózatot.

A CAF Urbos 3-as villamosai járnak a nemrég átadott malagai könnyű vasúti hálózaton<br>(forrás: IRJ)

A két vonalat eredetileg 2011-ben kellett volna átadni, azonban különböző okok miatt először 2013, végül 2014 lett a határidő. A szolgáltatás végül július 30-án indult el tizennégy CAF Urbos 3 alacsonypadlós villamossal. A járművek legnagyobb sebessége hetven kilométer per óra, 221 utas fér el rajtuk, akik közül ötvenkettő ülőhelyet is találhat. A hálózaton 750 voltos egyenáramú felsővezetékes betáplálás került kiépítésre, a jelzőberendezés az Alstom Urbalis 400-as rendszere.

Építés alatt áll még egy az El Percheltől Guadalmedináig tartó, 2,8 kilométeres hosszabbítás. A munkálatok összköltsége 594 millió euró. A hálózatot újabb egy megállóval bővítő pályaszakasz elkészültéig a két vonal egyként üzemel, addig a szerelvények El Perchelnél fognak vissza. A jövőbeli tervek közt szerepel az egyes vonal Guadalmedinától kelet felé, Atarazanasig tartó kibővítésre, ami egy háromszáz méter hosszú földalatti állomást is magába foglalna, valamint a kettes vonal északi irányba történő, talaj feletti hosszabbítása, ami Guadalmedinától a városi kórházig vezetne.

Az első járatok hétköznap reggel fél hétkor indulnak, csütörtökig este tizenegyig, pénteken éjjel fél kettőig járnak. Hétvégén az első kocsik reggel hétkor gördülnek ki, az utolsó járatok szombaton éjjel fél kettőkor, vasárnap és ünnepnapokon este tizenegyig közlekednek. A követési idő csúcsidőben hét perc, csúcsidőn kívül tíz perc. 2015-re évi ötmillió, 2016 végére pedig nyolcmillió utassal számol a város – számol be az International Railway Journal.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.