Először landolt magyar hidroplán Ferihegyen

iho/repülés   ·   2023.05.15. 09:00
01_hidroplan_ferihegy

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 73 éves történetében most először szállt le magyar hidroplán a légikikötőben. Az Aeroexpress tavaly bemutatott Cessna 206 Amphibiája a Közlekedési Kultúra Napja alkalmából érkezett Ferihegyre.

A ferihegyi repülőtér több, mint hétévtizedes történetében sokféle repülőgéptípus megfordult a légikikötőben – köztük a világ legnagyobbjai – de magyar hidroplán május 11-én gördült be először az 1-es Terminál előtti betonra. Az Aeroexpress amfíbiája, amely vízről és szárazföldről is képes üzemelni egy különleges programra érkezett.

Kattintson képeinkre, nézze meg galériánkat! (fotók: Aeropark)

A Közlekedéstudományi Egyesület által meghirdetett országos programsorozathoz, A Közlekedési Kultúra Napjához az Aeropark repülőmúzeum, az Aeroexpress légitársaság és a BASe Airlines is csatlakozott, így ezen a napon több száz gyermek és felnőtt kerülhetett igazán közel a repüléshez. A légitársaság hangára előtt kiállított Embraer 120-as utasszállító repülőgéphez, és a Cessna 206-os amfíbiához folyamatosan érkeztek a reptérlátogató csoportok.

Az Aeropark által szervezett fedélzet titkai program keretében a látogatókat Darida Tamás, és Széchey Márton oktatókapitány, valamint Szombati Zsuzsanna légiutas-kísérő avatta be abba, hogyan dolgoznak a személyzet tagjai ezeken a repülőgépeken, milyen út vezet a pilótafülkéig, milyen „láthatatlan” feladataik vannak a pilótáknak és a stewardesseknek a fedélzeten. A szakemberek bemutatták a repülőgépek egyes rendszereit, a pilótafülkéket, és a típusok sajátosságait.

Az Aeroexpress márkanév idén 100 éves, hiszen 1923-ban ezen a néven kezdte meg működését az a légitársaság, amely a Duna Gellérthegy előtti szakaszáról felszállva a Balatonra és Bécsbe szállította az utasokat – emelte ki Somogyi-Tóth Dániel, a légitársaság alapítója. A cég tavaly kezdte működését, hogy a BASe Airlins-szal együttműködésben olyan Kárpát-medencei célállomásokra indítson Embraer 120-asokkal teljesített járatokat, melyek autóval vagy vonattal nehézkesen megközelíthetők. Az Aeroexpress Regional jelenleg heti négy járatpárt üzemeltet Budapest és Kolozsvár között. A másik kiemelt cél, hogy Magyarországon ismét meghonosodjon a vízirepülés. Tavaly indult el az az előkészítő fázis, amely során a hidroplánnal több száz órányi tesztrepülést hajtottak végre a Duna adonyi szakaszán, valamint a Balaton három pontján. A Cessna 206 amfíbia azóta a hazai repülőnapok egyik főszereplője lett.

A hidroplán történelmi jelentőségű ferihegyi leszállásához egy másik évforduló is kapcsolódott. Ezen a napon ünnepelte fennállásának 10. évfordulóját az Aeroparkot üzemeltető és a ferihegyi, valamint a debreceni repülőtérlátogatásokat bonyolító Légiközlekedési Kulturális Központ, amelynek célja, hogy minél sokrétűbben mutassa be a repülés és a repülőterek világát, a légiközlekedési iparág működését az érdeklődőknek, valamint értékmentő munkát végezzen, hogy a magyar aviatikában meghatározó szerepet játszó repülőgéptípusok és a repülőtérhez ezer szálon kötődő földi járművek fennmaradjanak az utókor számára. Az Aeropark repülőmúzeum tavaly 100 ezer látogatót fogadott, a túravezetők pedig több mint ezer reptéri túrán közel 30 ezer embernek mutatták meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret, a kulisszák mögött.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek