Előzetes jelentés a Storebælt-hídon történt balesetről

iho/vasút   ·   2019.03.19. 13:45
dan-hid-baleset-400

A baleset kivizsgálására létrehozott dán bizottság tegnap előterjesztette előzetes jelentését, mely a Storebælt-hídon január másodikán bekövetkezett baleset okait tárja fel. Mint ismeretes, egy tehervonaton egy rosszul rögzített félpótkocsi elmozdult, és beleütközött a szemben haladó személyvonatba, ennek következtében nyolcan meghaltak. A bizottság közölte, hogy a tehervonat zsebes kocsijának rögzítőmechanizmusa nem működött megfelelően, ugyanez a hiba a vonaton további két zsebes kocsit is érintett.

A szerencsétlenül járt motorvonat a baleset után

A baleset napján a DSB 210-es számú személyvonata reggel fél nyolckor ütközött a DB Cargo Scandinavia által üzemeltetett G 9233 számú tehervonat szállítmányával a híd nyugati részén, a 127,5-ös kilométerszelvénynél. Az ütközés után a személyvonat körülbelül 500 méter megtétele után állt meg a 127-es kilométerszelvénynél, a tehervonat további 1350 métert haladt még. Az ütközés pillanatában mindkét vonat sebessége százhúsz kilométer per óra volt.

A G 9233 számú vonat a Høje Tåstrup-i kombiterminálból Fredericia felé tartott, a 185 401 pályaszámú villanymozdony vontatta. A vonaton szállított félpótkocsik és konténerek üresek voltak, vagy csupán csomagolási göngyöleget szállítottak. A balesetet okozó félpótkocsi közvetlenül a mozdony utáni kocsin utazott, homlokfalával a menetiránynak fordítva.

Az Aarhusból Koppenhágába tartó L210-es személyvonat két IC4-es garnitúrából állt, az MG 5661-es és az MG 5682-es számúakból. A vonaton 131 utas és három vasúti alkalmazott tartózkodott. 7:27-kor a vonat menetrend szerint elindult Nyborg-állomásról, és felhaladt a hídra. Ugyanebben az időben a G9233-as tehervonat elhagyta Sprogø állomás kijárati jelzőjét és felvette a 120-as utazótempót. A vonal menti videokamerák felvételei mutatják, hogy amikor a vonat a Storebælts-alagútból kihaladt, a félpótkocsi normál helyzetben volt a zsebes kocsin.

A híd nyugati részén elhelyezett videokamerák felvételein már az látható, hogy a vonat a híd északi vágányán halad, miközben az első kocsi bal oldalán erős szikraszórás figyelhető meg. A szikrák már az ütközési pont előtt jó ötszáz méterrel jelentkeztek. A későbbi vizsgálatok a dél vágány érintett szakaszán sérüléseket tártak fel, továbbá az ütközési pont előtt ezer méterrel találtak a félpótkocsihoz tartozó alkatrészeket is.

Az L210-es vonat vezetője röviddel az ütközés előtt észlelte a szikraszórást és vészfékezett, így az ütközés előtt egy másodperccel már csak 119 kilométer per óra volt a vonat sebessége. Az ütközésben az első szerelvény nyolc utasa azonnal meghalt, tizenhatan megsérültek, közülök négyen súlyosan. A motorvonat első része súlyos károkat szenvedett, főleg a homlokfalon és a bal oldalon, de a további kocsik is sérültek.

A sérült tehervonat

A tehervonat első zsebes kocsija szintén megsérült, a rajta szállított félpótkocsi megsemmisült, de további félpótkocsik is sérültek. Mindkét vágány felett leszakadt a felsővezeték, kisebb sérülések a vágányokat is érték.

A vizsgálóbizottság jelenleg abból indul ki, hogy a félpótkocsi királycsapját nem rögzítették megfelelően a tartózsámolyban, ezért mozdulhatott el a félpótkocsi. A rögzítés hiányosságaira a következők utalnak:

  • A félpótkocsi királycsapján és a rögzítőmechanizmuson nem látható sérülés. A mechanizus rögzítőrugói megfelelően működtek, saját erőből azok nem engedhették el a királycsapot.
  • A vonaton két további félpótkocsi rögzítése is hiányos volt.
  • Egyéb kocsikkal elvégzett tesztek is megmutatták, hogy adott esetben a félpótkocsi rögzítetlenül is meradhat a beemelés után.
  • Számítások szerint már akár 21,8 méter per másodperces szélsebesség is elegendő ahhoz, hogy a félpótkocsit a zsebes kocsiból – rögzítetlen királycsap esetén – kibillentse.
  • A baleset időpontjában a hídon 21,6 méter per másodperces szelet mértek, a helyi szélviszonyok ismeretében ez pillanatokra olyan szélnyomást is kifejthetett, amely a félpótkocsit kibillentette szabályos helyzetéből.
  • A megfigyelt szikrázás és a vágánykárok arra utalnak, hogy a félpótkocsi már az ütközés előtt szabálytalan helyzetbe került.

A vizsgáló szerv folytatja az eset tanulmányozását és javaslatokat tesz további biztonsági intézkedések bevezetésére, a hídon fellépő szélnyomásra történő reagálás, a személyvonatok utastérvédelme és a rakodási folyamat ellenőrzése tekintetében.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek