Eltűnt 777-es: biztató jelek, jelzések a felszín alól

iho   ·   2014.04.09. 15:55
cim7

Egy hónappal a járat eltűnése után végre valóban eléggé konkrét és biztató jelek mutatnak arra, hogy pontosan hol lehetnek az Indiai-óceán déli részén a Malaysian 370-es járatát repülő Boeing 777-es roncsai.

Az új észlelések helyszíne

Az első kínai észlelések után az ausztrál haditengerészet egy az amerikaiaktól kölcsönzött, hajó vontatta berendezéssel rögzített hat komplett és hét részleges jelzést a 37,5 kilohertzes frekvencián, amelyek az eltűnt gép fedélzeti adatrögzítőjétől (FDR) vagy/és a pilótakabin hangrögzítőjétől (CVR) származhattak. A biztató az, hogy az első észlelést követően egy napon belül megtörtént a második is, mégpedig abban a sávban, amit korábban a brit Immarsat szakértői egy még a gépről érkező és műholdon fogott másik jelzés Doppler-eltolódási számításai alapján jelöltek ki.

Ausztrál P-3-as dobja le a szonárokat: folytatódik a figyelés a felszín alatt

A következő manőver az lesz, hogy az ausztrálok egy Lockheed AP-3C Orion típusú tengerészeti felderítő gépe 84 kutatószondát dob le a körülbelül húsz kilométeres hosszúságú sávon, amelyek a felszín alatt háromszáz méterrel „hallgatóznak” ugyancsak a 37,5 kilohertzen, előzetesen úgy állítják be őket, hogy ezt a frekvenciát figyeljék.

A tenger a kérdéses övezetben 4500 méter mély, azonban a legnagyobb gondot nem is a mélység, hanem az iszapos tengerfenék okozza. Ha a roncsok mélyen az iszapba fúródva pihennek, nehezebben detektálhatóak a jelzések, amelyek intenzitása amúgy is csökken, hiszen a rögzítők akkumulátorai durván egy hónapra szolgáltatnak elegendő áramot a jelzésekhez.

P-3-as szonárbólyái és a vetőcsövek baloldalt kívülről, jobboldalt a gép belsejében

Az ausztrálok ugyanakkor arra emlékeztetnek, hogy a 370-es járatról csak akkor mondható el: valóban megtalálták, ha sikerül a gép fizikai jelenlétét is igazolni, illetve olyan darabokat felszínre hozni, vagy legalább a tengerfenéken lefotózni, amelynek révén egyértelműen azonosítható a 777-es.

Szkeptikusabb megfigyelők ugyanakkor azért tartják továbbra is kérdésesnek, vajon kiderül-e a teljes igazság a 777-es eltűnésének körülményeiről, mert aki lekapcsolta a gép transzponderét, az lekapcsolhatta a fedélzeti adatrögzítőt és a pilótafülke hangrögzítőjét is. Ezek a „fekete dobozok” tehát ugyan életjelt adnak magukról, de kérdés, lesz-e rajtuk értékelhető adat, ha megtalálják és a felszínre hozzák őket.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.