Eltűnt 777-es: hajsza a hang- és adatrögzítő után

iho   ·   2014.05.07. 17:00
cim5

Az európai repülésbiztonsági hatóság javaslatokat dolgozott ki a repülőgépek úgynevezett fekete (valójában narancssárgára festett) dobozainak, a fedélzeti adatrögzítőnek (FDR) és a pilótafülke hangrögzítőjének (CVR) könnyebb megtalálása érdekében.

Mint a Reuters tudósítása kiemeli, az EASA ezzel voltaképp azokat a javaslatokat tennék kötelező érvényűvé, amelyek az Air France A330-asának 2009-ben az Atlanti-óceánon történt balesete után keletkeztek, de amelyeket eddig nem léptettek életbe. A javaslatok egy része egy olyan új jelzőfrekvenciára vonatkozik, amelyet könnyebb lokalizálni akkor is, ha a rögzítő a víz felszíne alatt van.

Egy másik javaslat szerint alaposan meg kellene emelni a CVR rögzítési idejét, annak érdekében, hogy könnyebb legyen megérteni egy baleset okait. Mint erre már az iho/repülés is utalt, mivel a pilótafülke hangrögzítőjén csak a rögzítés leállása előtti két óra anyaga található meg, félő, hogy a Malaysia Airlines 370-es járatának története akkor sem válik világossá, ha sikerülne megtalálni a pilótafülke hangrögzítőjét, hiszen ha a gép valóban az Indiai-óceán dél részén zuhant a vízbe, ez annyit jelent, hogy a repülőgép legalább hat-hét órán át repült, vagyis a repülésnek az első kritikus egy-másfél órája, amikor a gép eltért a tervezett útvonalról, már nem szerepel a felvételen.

Az FDR rögzítési időtartama viszont 25 óra, de kérdés, hogy az irányváltoztatáson túl ezen milyen információk lehetnek arra nézve, miért történt a letérés a tervezett útvonalról. Annyit nyilván meg lehetne tudni róla, hogy a gép valóban az üzemanyag kifogyása, vagy más ok miatt zuhant-e végül az óceánba. Ugyancsak tisztázná az FDR azt, igazak-e azok a teóriák, amelyek fedélzeti tüzet vagy dehermetizálást sejtenek a 370-es járat eltűnése mögött.

A tengerfenék kutatását folytatják...

Mindezzel együtt erősen csökkenti az adatrögzítők hasznos információinak esélyét, hogy a fedélzeten valaki a repülés első időszakában, már a gép utolsó rádiókapcsolata előtt lekapcsolta az automata adattovábbításra szolgáló ACARS-rendszert. majd a transzpondert. Márpedig ha az illető rendelkezett annyi szaktudással, hogy ezt megtegye, akkor lekapcsolhatta a pilótafülke hangrögzítőjét és az adatrögzítőt is. Félő tehát, hogy ha a továbbra is folytatódó tengeralatti kutatások eredményeként felszínre is hozzák a FDR és a CVR épen maradt dobozait, azokban sem találnak használható információkat a lényegről, arról, mi történt a géppel és mi zajlott a gép pilótafülkéjében, amikor a 370-es járat a tervekkel ellentétben a vietnami kurzus helyett váratlanul visszafordult és átrepült a Maláj-félsziget felett.

...arra azonban két hónap elteltével már nincs esély, hogy a víz fölött repülve a felszínen találjanak roncsokat

Lehetséges, hogy ennél többet tudnak meg a hatóságok annak révén, hogy múlt héten megtörténtek az első letartóztatások: a malajziai rendőrség tizenegy személyt vett őrizetbe, akiket azzal gyanúsítanak, hogy egy az Al-Kaidához kapcsolódó terrorista csoport tagjai, ugyanakkor azt még nem tudni, kiderült-e bármiféle konkrét kapcsolatuk a 777-es eltűnésével. Mint arról korábban beszámoltunk, a malajziai kormány régóta gépeltérítésként kezeli az ügyet, és már a március 8-i eltűnés után nem sokkal fény derült a kapitány erős (ellenzéki) politikai kötődéseire. A mostani letartóztatások azután történtek, hogy az FBI és a brit titkosszolgálat, az MI6 azt kérte a malajziai hatóságoktól, hogy kihallgathasson bizonyos személyeket az immár két hónapja eltűnt repülőgép ügyében.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek