Enyhül Honecker bosszúja

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2020.11.12. 15:00
CDID5216

A keletnémet származású szűk lábtérű kocsik végre tágasabbak lesznek. Első körben tizenhat kocsit újíttat fel a Cseh Vasutak.

A Cseh Vasutak 702 millió korona értékű szerződést kötöttek tizenhat Bdmtee sorozatjelű vasúti személykocsik felújítására. A vasúti járműiparban egyelőre nem kifejezetten ismert Tratec – CS vállalat nyerte el az üzletet. A tizenhat vasúti kocsi már biztosan átépül, további harminchatot pedig opcionálisan hívhat le a cseh vasúttársaság. Egy kocsi felújítása 13,5 millió koronába (182,3 millió forint) kerül. A felújításon áteső kocsik a pardubicei régióban közlekedhetnek, például Kolín és Česká Třebová között.

A Honecker bosszújaként elhíresült Bdmtee sorozatú vasúti kocsik konstrukciós elemeik szempontjából már egész jónak számítanak (tárcsafék, GP 200-S típusú forgóváz, UIC-X kocsiszekrény), amelyeket a VEB Wagonbau Bautzen gyártott 1989–90-ben, viszont utaskényelmi szempontból hátrányosak, sokan nam szeretik ezeket a kocsikat a szűk lábtér és a kényelmentlen, merev üléseik miatt. A jelenlegi felújítás ezt is orvosolja majd, kikerülnek a régi ülések, és korszerű ülések kerülnek a helyükre, sőt a jelenlegi 96 helyett csak 79, így sokkal tágasabbak, szellősebbek lesznek a vagonok. A 2+2 egymással szembeni elrendezés helyett zömében egymás mögötti elrendezés lesz, csak néhány helyen marad a négyes, amik közé új asztalok is kerülnek. Nagyobb méretű poggyász elhelyezésre alkalmas polcokat is beszerelnek, természetesen wifit, konnektorokat, kütyütöltőket és egyéb jelenkori vívmányokat is beszerelnek. Zárt rendszerű WC és többcélú tér is lesz a kocsikban. Az ajtók menet közben nem nyithatók, sőt központilag irányítható lesz az is, hogy melyik oldalon nyíljanak ki egy-egy állomáson.

(fotó: Cseh Vasutak)

A prototípus próbaüzemét augusztusban kezdték el, azóta a kocsi több mint 14 ezer kilométert tett meg Kolín és Česká Třebová között. A pardubicei régióba szánt tizenhat kocsi fokozatosan kerül majd forgalomba a jövő év végéig. Az opcionálisan lehívható további harminchat kocsit Közép-Csehországban és Csehország keleti régióiban használhatják majd. A járművek háromkocsis ingavonatokba lesznek sorozva, egy szerelvény két felújított Bdmtee és egy 961-es Ürge vezérlőkocsiból áll (plusz a Pershing persze). A Honeckerekből a ČD-nek jelenleg több mint kétszáz van. A Cseh Vasutak egyszer már próbálkoztak a kocsik felújításával, de az a felújítás vakvágányra futott.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Vasút Logisztika Szállítmányozás Nagyvasút

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt: a kombinált fuvarozás növelte részesedését a szállításban idehaza, uniós szinten visszaesett

MLSZKSZ/iho   ·   2024.03.18. 17:05

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban.