Észak-Macedónia visszatáncolt, mégsem nyitja meg vasúti árufuvarozási piacát az új szereplők előtt
Bajban van a hazai cargócég, Szkopjénak a lépéssel az a célja, hogy megmentsék a ZRSMT-t a pénzügyi összeomlástól.Bajban van a hazai cargócég, Szkopjénak a lépéssel az a célja, hogy megmentsék a ZRSMT-t a pénzügyi összeomlástól.
Visszavonta az észak-macedón kormány tavaly decemberi, a vasúti árufuvarozási piac megnyitására, liberalizációjára vonatkozó intézkedéseit. A 180 fokos fordulat hátterében az áll, hogy a törvénymódosítással el lehet kerülni a Železnici na Republika Severna Makedonija Transport, az észak-macedón árufuvarozó vasútvállalat, a ZRSMT csődjét – a kormány már a dolgozók fizetését is csak nagy nehézségek árán tudta előteremteni. Szkopje az Európai Bizottsággal is egyeztetett, mielőtt leállította volna a piacnyitást.
Iparági megfigyelők szerint több nagy európai áruszállító vasútvállalat készült belépni a dél-balkáni ország teherszállítási piacára – megjelenésük egyértelműen javította volna a „szűk keresztmetszet” Észak-Macedónia pozícióját a Görögországból Közép-Európába vezető útvonalon. A pályahálózatot működtető MŽ Infrastruktura idei üzleti tervében 1,6 millió eurós többletbevételt várt a független árufuvarozóktól. A közelmúltban megfogalmazott paragrafusok értelmében azonban a magán- és külföldi szolgáltatók csak Észak-Macedónia az Európai Unióhoz való csatlakozása után nyújthatnak személy- és áruszállítási szolgáltatásokat; az ország még 2004-ben kérte felvételét az Unióba, és 2005 óta tagjelölti státuszt élvez.
A magánfuvarozók nem tapsolnak az intézkedéseknek. Az acélgyártásban érdekelt Makstil évek óta kilincsel azért, hogy saját vasútvállalatával szállíthassa az acélbugákat és egyéb termékeit. A Makstilnél elmondták, huzamosabb ideje figyelik a szerbiai fejleményeket – az északi szomszédnál 2016 óta hozzáférhető a nemzeti vasúti infrastruktúra, és az új belépők rögtön jobb szolgáltatásokat kínáltak, alacsonyabb árakon, mint az állami vasútvállalat.
A Železnici na Republika Severna Makedonija Transport kritikán aluli üzletmenetében az is közrejátszik, hogy kevés üzemképes mozdonya van. Az ok: a bürokrácia, továbbá a karbantartás hiánya, ráadásul tavaly egy Horvátországból beszerzett 442 sorozatú Rade Končar négylábú mozdonytűzben pusztult el, míg az öt éve érkezett négy kínai CRRC Zhuzhou 443-as villanygépet (képünkön) meg le kellett állítani. Állapotfelmérésük során ugyanis kiderült, a masinák kerekeinek néhány mutatója elérte a kritikus határt – a vasútnál most arra várnak, hogy a Kínából feladott kerékpárok megérkezzenek. A trakciós gondokon addig is négy, a Srbija Kargótól bérelt villamos mozdonnyal próbálnak úrrá lenni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!