Európa legmodernebb szárazföldi konténer- és kombiterminálja épül Fényeslitkén
A 22 milliárd forintból megvalósuló East-West Gate (EWG) akár egymillió TEU kapacitást is képes lesz kezelni évente.
A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Fényeslitkén megkezdődött az East-West Gate intermodális kombiterminál építése azt követően, hogy a beruházó East-West Intermodális Logisztikai Zrt. tulajdonába került a terminál 125 hektáros területe, amelyet az állami tulajdonú Regionális Fejlesztési Holding Zrt.-től vásárolt meg. Az ipari parkban jelenleg a terminál alépítményének építési munkálatai, valamint a normál vasúti csatlakozás kiépítése zajlik. A létesítmény próbaüzemének megkezdését 2022 januárjában, míg végleges átadását 2022 első negyedévében tervezik.
A beruházás közvetlenül mintegy 140 új munkahelyet hoz létre a hátrányos helyzetű térségben, közvetve négyszáz ember foglalkoztatását teszi lehetővé. A társaság a beruházáshoz kapcsolódóan több milliárd forint értékben végez fejlesztéseket a közforgalmú vasúti hálózaton is. A 22 milliárd forintos magánberuházáshoz a Magyar Állam 2 milliárd 950 millió forint munkahelyteremtő támogatást nyújt. Az EWG terminállal Magyarország aktív részese lehet a Kína és Európa közötti Új Selyemút kontinentális forgalmának, és új lehetőségek nyílnak meg a Kínába irányuló export számára is.
A legmodernebb technológiákat felsorakoztató EWG Európa első olyan szárazföldi, zöld technológiára épülő, vasúti nyomtávváltáson alapuló intermodális kombiterminálja lesz, mely a belső kommunikációhoz és a technológiai eszközeinek működtetéséhez saját 5G-hálózatot fog használni. Átadását követően a terminál elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény lesz a kontinensen: öt széles és öt normál nyomtávú, 850 méter hosszan daruzható vágánnyal fog rendelkezni, így egy időben négy, 740 méter hosszú vonatot is ki tud majd szolgálni.
Az EWG elméleti kapacitása az országos vasúti infrastruktúra jelentős fejlesztése esetén – beleértve a Budapestet elkerülő V0 vasúti körgyűrűt – évi egymillió húsz láb hosszú konténer (TEU). A jelenlegi vasúti infrastruktúrával konténer és kombi kapacitása 300–500 ezer TEU egység.
A létesítmény energiaellátása az EU vasúti és klímastratégiával összhangban zöldtechnológiával valósul meg: nagyteljesítményű napelempark, valamint hőszivattyús rendszer biztosítja az energiaellátást, a terminál területén pedig kizárólag elektromos termináltraktorokat és e-autókat fognak használni.
A hasonló tevékenységű körű európai létesítményekhez képest gyorsasága mellett az EWG jelentős előnye lesz, hogy ATEX- és ADR-minősítéssel rendelkező, 45 tonna teherbírású darui speciális anyagokat, például gázkonténer-tartályokat és vegyszereket is átrakodhatnak, továbbá a terminál alkalmas hagyományos közúti félpótkocsik vasútra rakására is a NIKRASA-technológiának köszönhetően.
A terminál teljes körű logisztikai szolgáltatást nyújt, üzembe helyezésekor 15 ezer négyzetméter bérelhető raktárterületet kínál majd az ügyfeleknek. A rendelkezésre álló beépítetlen területeken pedig igény esetén további 500 ezer négyzetméter raktárt, összeszerelő- vagy gyártóüzemet lehet létrehozni.
A 21. század terminálja az Új Selyemút nyugati kapujaként a keletről érkező áruforgalom számára alternatív lehetőséget kínál Ausztria, Svájc, Olaszország, Szlovénia, Horvátország és Németország felé. Az EWG megépítése emellett a magyar vállalatok és az Ázsiába irányuló exportforgalom számára is hatalmas lehetőséget biztosít. Záhony térségében az elmúlt három évtized számos terve ellenére nem épült megfelelő színvonalú és kapacitású infrastruktúra. A beruházásnak köszönhetően Magyarországnak lehetősége lesz az Új Selyemút kontinentális forgalmának meghatározó szereplőjévé válni.
(X)
(Borítóképünkön az East-West Gate látványterve. Forrás: East-West Intermodális Logisztikai Zrt.)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!