Európa új katonai szállítógépet keres – az Embraer az esélyes?
A KC-390 a legmodernebb megoldás, ráadásul néhány éven belül leszállítható – a magyarok első példánya már készül, a portugáloké a földi teszteknél tart.
30 milliárd euró annak a programnak a költségvetése, amit most indított útjára az Európai Bizottság, és amelynek elnevezése: Jövőbeli Közepes Taktikai Cargo program (Future Mid-size Tactical Cargo, FMTC). A híradások között van, amely azt sugallja, hogy saját fejlesztésről lenne szó, de más források elképzelhetőnek tartják egy meglévő típus beszerzését is. Eddig, Franciaország mellett Németország és Svédország csatlakozott a programhoz.
A felváltandó típusok: a C-130 Hercules, a C27J és a CASA C295. Az érdekes, hogy ezek a gépek sem egy kategóriát képviselnek, a Lockheed C-130-asa négyhajtóműves, nagyobb befogadóképességű és teher-kapacitású, mint a másik kettő, de mindegyik sokkal kisebb, mint a közös európai katonai szállítógép, az A400, amelynek a közlemény szerint a beszerzendő típussal a kisebb alternatíváját keresik. Vagyis a terjedelmes, ellenforgó légcsavarokkal és rendkívül erős gázturbinákkal szerelt, elsősorban stratégiai feladatkörben működő géphez kell taktikai változatot hozzárendelni, amely közvetlenül a hadszíntérre képes eljuttatni az utánpótlást.
A megelőző tanulmány szerint ennek a gépnek a 2030 és 2050 között adódó európai taktikai feladatokat kell majd teljesítenie, ami megint nem új típus fejlesztését teszi valószínűvé, mert ahhoz azért a hét éven belüli üzemeltetés nem lenne reális. A tender november 24-éig nyitott, addig kell előzetesen megvizsgálni az alternatívákat.
Ugyanakkor a kiírás nem tartalmaz olyan kitételt, amely feltétlenül európai konstrukciót írna elő. Egyebek mellett ez erősítette meg azokat a feltételezéseket, amelyek szerint az egyik esélyes jelölt a brazil Embraer C-390-ese lehetne, az a típus, amelynek üzemeltetője lesz a brazilon kívül a portugál és a magyar, sőt, néhány hete már azt is tudjuk: a holland légierő.
Kétségtelen: a két sugárhajtóművel repülő, szállító és légi utántöltő feladatokra egyaránt alkalmazható brazil gép most a piacon ebben a kategóriában elérhető legmodernebb konstrukció, és az is biztos, hogy a Lockheed jól bevált, de alapvetően már elég koros, bár erősen modernizált C-130J Herculesét két légierő esetében is legyőzte, ahol pedig eddig az amerikai típust használták.
A brazil versenyző mellett szól, hogy ennek esetében a 2030-as üzemeltetés reális, hiszen már gyártásban lévő gépről van szó, a magyarok első példánya is készül már például, Az Embraer kapacitása elég lesz a legyártásukhoz, különös tekintettel arra, hogy a brazil légierő az eredeti tervekhez képest kevesebbet vesz végülis át. És ha nem is túl hosszú, de most már három- négyéves üzemeltetési tapasztalat is megvan a típussal.
Egyébként elkészült a napokban a portugálok első gépe, most zajlanak a földi tesztjei, ezzel kapcsolatban hangsúlyozzák, hogy az Embraer a lisszaboni üzlettel gyártási együttműködést is kialakított, és az európai tendernek is feltehetően része lehet az effajta kooperáció.
A brazilok pedig erősen rákapcsoltak a meggyőzésre: a gép – gyaníthatóan az a példány, amelyet többek közt nemrég Magyarországon is fotózhattak a spotterek – ott lesz a világ legjelentősebb katonai repülőtalálkozója, a RIAT Royan International Air Tattoo földi kiállításán, Fairfordban, és gyanítható, hogy „ha már arra jár”, bemutatkozik ugyancsak júliusban a Farnborough-i szalonon is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!