Felszállt a repülő autó

iho/közút   ·   2012.04.02. 20:30
pal-v400

A nem túl fantáziadús nevű Personal Air and Land Vehicle (Pal-V) két héten át több tesztrepülést is teljesített a Gilze-Rijen repülőtéren, mire minden körülmények között repképesnek bizonyult.

A leginkább egy aprócska helikopter és egy robogó keresztezésének tűnő járműnek egy 165 méter hosszú betonos vagy füves területre van szüksége a felszálláshoz. A levegőben maradáshoz szükséges felhajtóerőt egy páros rotorlapát, míg az előrehaladást egy hátulra szerelt propeller biztosítja. A jármű tetején lévő rotorlapátokat nem motor hajtja, hanem a vízszintesen érkező levegő ellenállása, de ez is elég a fennmaradáshoz - ez az úgynevezett autogyro, vagy csavarszárnyas repülőgépek sajátossága. Ennek köszönhetően a rotorlapátok viszonylag alacsony fordulatszámmal pörögnek, és így meglehetősen csendesen üzemel.

A dugók fölött átrepül, a parkolóban kis helyet foglal a Pal-V

Az elképzelés 2008-ban született, egy évvel később pedig már megépült a földön működőképes prototípus, az elmúlt bő két vében pedig repképessé tették a járművet. A gyártó szerint időközben megszerezték a közúti és a légügyi hatóságok összes engedélyét, így semmi akadálya nincs annak, hogy forgalomba álljon a jármű. Autóként a jármű 1200 kilométert képes haladni egy tankkal, míg repülve 350-500 kilométer a hatótávolsága.


A háromkerekű jármű kanyarokban - a motorkerékpárokhoz hasonlóan - bedől, egyenesen pedig sportautósan gyorsul. Földön és levegőben egyaránt körülbelül 180 kilométer per órás sebességre képes. A gyár szerint a fel- és leszálláshoz alacsony sebesség is elegendő, így a közúti forgalomban sem okoz zavart a jármű.

Az ötletgazda cég a fejlesztést a holland légiipari kutatóintézettel, a delfti egyetemmel közösen, 3 minisztérium támogatásával végezte. Most befektetőt ekresnek a sorozatgyártáshoz. Elképzeléseik szerint a vevők között magánszemélyek, mentőszolgálatok, rendőrségek valamint hadseregek lehetnek elsősorban.

Kapcsolódó hírek