Feltámasztaná vasútját Szudán
Szudán, az afrikai kontinens harmadik legnagyobb területű országa, Kínával, Dél-Koreával, sőt Ukrajnával is folytat tárgyalásokat, hogy az ország vasúthálózata, ami a több évtizednyi polgárháború következtében súlyos károkat szenvedett, ismét használhatóvá váljon. Az SRC hónapokon belül ki fogja írni a tendert a vasútrehabilitációra, ami tíz mozdony beszerzését, valamint nagyjából ezer kilométernyi vasúti pálya újjáépítéséhez szükséges eszközt és anyagot foglalja magában. A munkálatoknak a kezdeti szakasza akár ötszázmillió dollárba is kerülhet.
Közel ötezer kilométerével Szudán vasúthálózata egykoron Afrika egyik legnagyobbjának számított, az egyiptomi határtól az ország nyugati részében található Dárfúrig, a Vörös-tenger partján fekvő Port Szudánig, és a jelenlegi Dél-Szudánban található Wauig terjeszkedve. Azonban mivel több évtizedig szinte teljes mértékben elmaradtak a szükséges karbantartások, felújítások, a keskeny (nagyrészt 1067 milliméteres és kevés 610 milliméteres) nyomközű, egyvágányú pályákon napjainkra már csak körülbelül hatvan szerelvény képes közlekedni. Azok is legfeljebb negyvenes óránkénti tempóval mehetnek a katasztrofális pályaállapotok következtében: a Yahoo News információi szerint a brit gyártású sínek nagy részét még 1896 és 1930 között fektették le.
Az SRC igazgatója arról beszélt, hogy az 1980-as évekig közel harmincezer embert foglalkoztató szudáni vasút mára teljesen romokban hever. Személyszállító vonatok már egyáltalán nem járnak, a tehervonatok is mindössze a vasúti teherszállítás tíz százalékát képesek ellátni. Ennek több mint kétharmada a fővárost, Kartúmot a Port Szudánnal összekötő vonalon folyik. A Kartúmtól körülbelül háromszáz kilométerre északra található, az ország vasúti központjának számító atbarai telephelyen számos mozdony és kocsi válik lassan az enyészetté. Az európai, indiai és amerikai gyártók által évtizedekkel ezelőtt épített mozdonyok sok éve állnak üzemképtelenül, a személykocsik jó részének kiverték az ablakait. Szudán legnagyobb támogatója, Kína azonban ismét segítő kezet nyújt az országnak, jelen esetben a vasút korszerűsítésénél: száz személykocsi, száz tehervagon és ötven vasúti tartálykocsi érkezik Afrikába, Dél-Koreából pedig tizenhárom mozdonyt vesz az SRC.
A szudáni kormány az ország nehéz helyzetben lévő gazdaságát az exportra szánt állatállomány, gyapot és az üdítőitalok ízesítésére felhasznált, akáciából előállított gumiarábikumok mennyiségének folyamatos növelésével próbálja élénkíteni. Ezek az árucikkek adják Szudán exportjának húsz százalékát. Mióta Dél-Szudán kikiáltotta függetlenségét 2011-ben, és különvált Szudántól, az afrikai ország rengeteg, addig a kőolajból származó bevételtől esett el. Így az arany, az ásványkincsek és a mezőgazdasági termékek egyre nagyobb mértékű termelése létfontosságúvá vált az ország számára. Szudán a gazdaság leghatékonyabb fellendítését a vasút helyreállításában látja, amit elsősorban kínai, valamint dél-koreai segítséget is felhasználva szeretnének megvalósítani.
Az ország közlekedési minisztere elmondta, rendkívül nagy szükség lenne a vasútra, mivel a közúti közlekedés drága. A vasút olcsóbb, gyorsabb, biztonságosabb, és nem mellesleg sokkal nagyobb mennyiséget is képes szállítani. Azaz az állatállományt is jobb körülmények között lehetne tehervonaton eljuttatni a feldolgozóhelyekre.
Az SRC elsődleges, rövid távú célja, hogy két éven belül akár kétezer kilométernyi vasúti pálya is megújulhasson. A pályafelújítás kezdetét is vette, miután a sanghaji SHIC vállalat a szudáni fővárosban egy talpfakészítő üzemet nyitott meg. Az üzem naponta 1200 talpfát állít elő, amikre akár 180 kilométer per órás sebességre engedélyezett síneket is helyezhetnek. A folyamatos felújítás következtében az SRC is fokozatosan növelheti a teherszállítást: Kartúm és Atbara között ismét naponta jár egy tehervonat, a Port Szudánba vezető pálya pedig már átépítés alatt áll.
Napirenden van a Kartúmból Szudán Észak-Kordofán tagállamán keresztül a dárfúri Nyaláig vezető vonal forgalmának visszaállítása is, mivel Nyalában található a legnagyobb gumiarábikum-előállító üzem. A vonalat egészen a szomszédos Csádig meghosszabbítják, közvetlen kapcsolatot hozva létre Kartúm és a csádi főváros, N’Djamena között. A vasútvonal létrehozásáról a szudáni és a csádi kormány 2012-ben állapodott meg. A Nyalába vezető, felújított pályát a Dél-Szudánból érkező kőolajszállítmányok is használhatnák, ha a két ország egyezségre tud jutni – számol be az International Railway Journal.