Felújítják a pécsi vasútállomást
Napokon belül megjelenik a Közbeszerzési Értesítőben a pécsi vasútállomás műemléki védettségű épületének felújítására szóló ajánlati felhívás, válaszolták a pécsi Baranya.online megkeresésére a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságán.
A pécsi állomás régóta tervezett felújítására uniós forrásból kerül sor, mintegy másfél milliárd forint van betervezve, a pénz rendelkezésre áll. Ez amiatt is jelentős összeg, mert egy tízmilliárdos, több mint húsz állomást érintő országos felújítási program részeként indítják majd el a pécsi munkálatokat.
Megvalósul a vasútállomás felvételi épületének teljes rekonstrukciója, háromszáz négyzetméteren pedig egy kormányablak is létesül. A kiviteli tervek és az építési engedélyek elkészültek.
Az épület szerkezeti és épületgépészeti munkáin túl a XXI. századi követelményeknek megfelelően modernizálják a vasúti szolgáltatásokat. Az utastereket, az utaskiszolgálást, vagyis a menetjegypénztárakat, az ügyfélközpontot, az utasmosdót. Teljesen megújul az épület épületgépészeti és épületvilágítási hálózata, illetve az állomás utasinformációs rendszere, míg az utazóközönség biztonsága érdekében videokamerás megfigyelőrendszert telepítenek.
Sikeres közbeszerzési eljárás esetén szeptember közepén kerülhet sor szerződéskötésre a kivitelezővel.
Tervben van a Pécs–Budapest vonal műszaki fejlesztése is. A MÁV-nál úgy tudják, a megvalósíthatósági tanulmányok 2014 tavaszára készülhetnek el. E dokumentumok határozzák meg a korszerűsítés műszaki paramétereit (sebesség, vágányszám), a nyomvonal-felújítás szakaszait, s döntenek a 210 kilométeres pálya korszerűsítésének időbeli ütemezéséről. A felhasználható EU-s források függvényében kezdődhet a kivitelezés.
Mindemellett tervezett állagmegóvó munkák is történnek a régióban. A Dombóvár–Kaposvár vonal átépítése 2015-ben végződik, ez pozitívumot hoz a Kaposvár–Pécs összeköttetésben is.
A pécsi InterCity-vonatokon (a MÁV-START által üzemben tartott kocsikon) elérhető lesz a fedélzeti vezeték nélküli internetszolgáltatás (wifi), sőt egy ilyen kocsi már közlekedik Pécs és Budapest közt. A további wifis kocsik várhatóan április második felétől jelenhetnek meg a Budapest–Pusztaszabolcs–Dombóvár–Pécs vonalon. A tervek szerint május végére az összes pécsi IC-kocsiban ki lesz építve a wifihálózat, ami levelezésre, portálok olvasására, közösségi oldalak látogatására lesz elegendő. A szolgáltatás az utasoknak ingyenes és természetesen bármely wifiképes eszközről elérhető lesz.
Korábban, legalábbis terv szintjén arról is szó volt, hogy elkerülhet a jelenlegi fizikai helyéről, a belváros közelségéből az állomás (nyilván új fogadóépületet emelve, a mostanit más célra hasznosítva). E tervet elviekben erősítette a Pécsett villamosprogramként ismert és előkészítés alatt álló, nagy közlekedésfejlesztési pályázat, amelynek egyik leghangsúlyosabb eleme egy új, nagy városi közösségi közlekedési csomópont kialakítása lenne. Ezzel kapcsolatos kérdésünkre azt mondták a MÁV-nál, hogy az állomás műemlék épületének a felújítása minden szempontból időszerű, a felújítás elhalasztását semmilyen más körülmény nem indokolja.
Hozzátették, jelenleg is zajlanak az egyeztetések a város és a MÁV között, hogy a jövőben milyen feltételek mellett alakítják ki az integrált közlekedési központot, amely a leghatékonyabban szolgálja a közlekedők, illetve valamennyi érintett fél igényét.
Az új közlekedési csomópont és a kötött pályás közösségi közlekedési hálózat kialakítására vonatkozó részletes megvalósíthatósági tanulmányokról ugyancsak egyeztettek a pécsi érintettekkel a MÁV szakemberei, de arra a most eltervezett állomásfejlesztésnek nincs közvetlen hatása.