Felújított metrók: hat kocsit ki kellett vonni a forgalomból rozsdásodás miatt

iho/vasút   ·   2020.01.03. 15:10
felujitott_metro_elindult0
Itt a BKV közleménye, szó szerint közöljük:

Reagálás az M3-as metrókocsik rozsdásodásáról megjelent mfor cikk állításaira

A mai napon „M3-as metrókocsik: a rozsdásodásnál is nagyobb a baj” címmel megjelent cikk megfogalmazása több pontban félreérthető. A helyzet tisztázása, valamint a korrekt tájékoztatás érdekében a legfontosabb állításokra a BKV az alábbiakban reagál.

A rozsdásodás kérdésköre:

  • Leszögezzük, hogy a cikkben foglaltakkal ellentétben nem a kocsik vázszerkezeténél, hanem a vázat burkoló lemeznél észlelhető rozsdásodás.
  • Az Igazgatóság a 2019. december 10-i ülésén az M3 járműállomány műszaki állapotával kapcsolatban meghallgatta a menedzsment részéről elhangzott szakértői véleményeket, amelyek alapján megállapította, hogy a járműállománnyal kapcsolatban felmerülő problémák kezelése szakszerű, ezért külső fél bevonása a folyamatokba nem szükséges. Az elhangzott szakértői vélemények alapján az Igazgatóság – 1 tag kivételével – a menedzsment javaslatait a helyzet kezelésére elfogadta.
  • A BKV Zrt. menedzsmentje a 2019. december 10-i ülés alkalmával arról tájékoztatta az Igazgatóságot, hogy nemcsak az orosz járművekkel fordultak elő korábban problémák, hanem általában minden vasúti szerelvény üzembeállításánál jelentkeznek kezdeti javítási vagy módosítási feladatok. A BKV Zrt. már 2017 májusában látta azt, hogy a felújítási és korszerűsítési technológián módosítani szükséges annak érdekében, hogy a szerelvények a tervezett 30 éves élettartam egészében üzemeltethetők legyenek. Ezt társaságunk azonnal jelezte is az orosz fél részére. Ezt követően a járművek a módosított technológiának megfelelően készültek az Üzemeltető részére.
  • A BKV Zrt. a metróállomány üzemeltetését a megszokott magas színvonalon végzi, de a fenti előzmények alapján kiemelt figyelmet fordítunk a technológiai módosítás előtt felújított járművek üzemeltetésére.
  • Ennek eredménye, hogy jelenleg az első prototípus szerelvény kivonásra került garanciális felülvizsgálat és javítás céljából. A javítást az orosz fél saját költségére végzi el.
  • Semmilyen műszaki, többlet hozzáadott értékkel nem bírna a külső szakértő bevonása, mivel a BKV Zrt. szakembergárdája maximálisan felkészült a probléma rendezésére.
  • Ennek alapján döntött a BKV Zrt. Igazgatósága arról, hogy nem szükséges külső szakértő bevonása.

Beszerzés kérdésköre:

  • A cikkben ellentmondásként jeleníti meg a szerző a beszerzés és a felújított járművek fogalmát. A valóság ellenben az, hogy a két fogalom nem ellentéte egymásnak, ugyanis a felújítást a BKV Zrt. nyílt közbeszerzési eljárás keretében pályáztatta meg. Ennek megfelelően a „beszerzés” szó a társaságon belül magába foglalja a felújított járműveket is.

BKV Zrt.

* * *

Az mfor írta meg, hogy ki kellett vonni a 3-as vonalról hat metrókocsit, „a padlólemezeket ugyanis gyakorlatilag felzabálta a rozsda.” A szerelvényekre 69 milliárd forintot költöttünk. A rozsdásodásról 2017 óta tudnak a BKV-nál: a korrózióra már néhány hónappal a metrókocsik érkezése után felfigyeltek. Az ajtóküszöbnél megjelent rozsdafoltokat először 2017 májusában, az első tizenöt kocsi beérkezése után jelezte a BKV Metrovagonmasnak. Ezt a rozsdásodást, „a BKV új Igazgatóságának decemberi ülésén ismerte el a fővárosi közlekedési cég egyik vezetője, de szerinte felesleges a probléma kivizsgálásával független szakértőt megbízni, hiszen minek ahhoz külsős szakértő, amit maguk is tudnak. Érvelésüket az Igazgatóság is elfogadta és nem támogatta a független szakértő bevonására vonatkozó javaslatot. Holott ennek eredményét később érvként használhatták volna fel az orosz gyártó ellen indított perben. (...) A BKV illetékes vezetője úgy fogalmazott:

» problémát letagadni tök felesleges, rozsdafoltok jelentek meg«.

Igaz, rögtön azt is hozzátette mintegy megnyugtatásul, hogy minden kocsin tud ennél tíz nagyobb problémát is, de ezzel együtt is fele annyi problémát generált eddig az orosz jármű, mint amennyit generáltak az Alstom-szerelvények és a CAF-villamosok.”

Az oroszok tíz év garanciát vállaltak a rozsdamentességre. Lesz mit csinálniuk, a félreállított vagonokat nem engedik ki a forgalomba, mert komoly annak a veszélye, hogy beszakad a padlójuk...

Friss: informátoraink szerint erős túlzás, hogy szétette volna a rozsda a forgalomból kivont metrókocsik padlóját. Ezek azok a  járművek, amelyeknél felmerült, már le voltak gyártva, és a gyártónál, a „parajosban” vártak üzemeltetőre. A rozsdásodás viszont tény, mint ahogy az is, a BKV már 2017-ben kérte a hiba kijavítását, a Metrovagonmas azonban nem reagált.

Friss 2.0: most kaptuk a hírt (18.55), hogy a BKV az összes, azaz mind a 37 szerelvényt megvizsgálta, a közlekedési társaság szakemberei az utastér padlóját bontották meg, hogy rozsda után kutassanak. A vizsgálódás során kiderült, hogy csak az első három, prototípusnak tekintett, a típusteszteket teljesítő szerelvény (18 kocsi) a vázat borító lemezénél találkoztak korrózióval. Ezek lehettek a gyártó készleten lévő kocsijai, amiket végül a budapesti 3-as metróra sóztak el. A továbbiakban a BKV közleménye a mérvadó.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Átkozott sorompók Szerbiában

iho/vasút   ·   2020.12.01. 18:00

Vajdaságban, de inkább egész Szerbián lassan már nem is újdonság, ha egy nem működő fény- és félsorompóval biztosított, vagy esetleg éppen működő berendezésű, esetleg csak kitáblázott közúti-vasúti átjáróban baleset történik.