Fizetős lesz az M0-s januártól
A Népszabadság szerint már hónapok óta tart az ötletelés, hogyan szedhetne be a kormány az idei nagyjából bruttó 195 milliárd forintnál tízmilliárdokkal többet az autósoktól, kamionosoktól az utak használatáért.
Az 1977-ben megkezdett, és 79 kilométer hosszúra bővült, de még nem teljes körgyűrűnek gúnyolt autóúton, a Szentendrei úttól az M3-ig, illetve 4-es főúttól az M5-ig sarcolják majd az utazókat. A motorkerékpárral, személygépkocsival közlekedőknek a már megszokott e-matricával, a 3,5 tonnánál nagyobb teherautókat használó közúti fuvarozóknak, a megtett úttal arányosan számlázó HU-GO rendszerében kell leróniuk az állam által megkövetelt összeget. Az 1-es főút és az M5-ös, illetve a 4-es főút és az M3-as között viszont marad a díjmentesség.
Fizetősek lesznek az autópályák fővárosi bevezető szakaszai is. Így az M1-M7, az M3-as, az M5-ös, illetve az M6-os utolsó néhány kilométere. És, hogy a boldogság teljes legyen, lesz megyei e-matrica is. A megyénként egy évre ötezer forintért megváltható címkével azonban nem árt vigyázni. A megyehatár véletlen átlépése után a büntetés elkerülhetetlen.
Az új matricatípus bevezetése mellett szóló érvként a döntéshozók azt hozzák fel: a Balatonra rendszeresen járók három megyei matricával egész évben utazgathatnak kedvenc üdülőhelyükre. Azaz, az eddigi 43 ezer forintos éves díj helyett potom 15 ezerből megússzák a hétvégi, vagy nyári utazásokat. Cserébe aki januárban a budaörsi bevásárlóközpontokhoz látogatna ki shoppingolni, kénytelen lesz autópálya matricát vásárolni. Ha tehát valaki csak egyszer megy, megúszhatja a már ismert tíz napos virtuális vignettával. Ha viszont valamiért gyakrabban jár a város peremére, érdemes lesz megvenni a Pest megyei utakra érvényes címkét.
Az autópályák M0-s autóúton belül eddig díjmentes szakaszait díjfizetés nélkül használók úgy számoljanak: januártól a munkába járás költségeit emeli az e-matrica új formájának meghonosításával a rezsicsökkentés fontosságát hangsúlyozó kormány.
Egyelőre csak találgatni lehet, hogy mindez a gyakorlatban mennyi pénzt jelent a költségvetésnek. De valószínű, hogy az M0-st naponta használó csaknem százezer kisebb-nagyobb gépkocsi évente akár több tízmilliárd forintot is kifizet majd arra az útra, amit a főváros úthálózatának tehermentesítésére építettek. A személygépkocsival közlekedők, ha csak tehetik, valószínűleg más útvonalat választanak majd. Vagyis a városba bevezető, illetve a külső kerületeket összekötő főutak mellett lakók komoly forgalomélénkülésre készülhetnek. Ami épp az M0-ást tenné értelmetlenné.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!