Földkerülés: erős vita a váratlan indulás után...

iho   ·   2017.05.03. 08:45
cim

Heves szakmai, és nemcsak szakmai vita robbant ki a repüléssel foglalkozó közösségi csoportokban azután, hogy – amint erről mi is beszámoltunk – a Földkerülők: Keszy-Harmath Zoltán, felesége és az apró Apollo Fox – szinte mindenkinek váratlan módon – a meghirdetett hétfő délelőtti farkashegyi indulás helyett hétfő hajnalban Balatonkeresztúron kezdtek bele az expedícióba.

A Légiközlekedés Online szakmai portál „Lelépett a magyar földkerülő expedíció – Komoly kérdőjelek” címmel alapos elemzést közölt néhány órával a HA-ELB poprádi leszállása után azokról a mozzanatokról, amelyek a cikk szerzői szerint az „aggodalmak” kategóriájába esnek: „a hosszú, leszállás nélküli szárakon szükséges üzemanyag és annak tárolása a fedélzeten, a gép súlykorlátjai, az útvonal mentén várható jegesedés, illetve a műszeres (IFR) repülést igénylő szakaszok problémája, valamint az előírt magasságok és az oxigén kérdése is”.

(fotók: Facebook, Földkerülés Expedíció)

Ami a súlyt illeti, az elemzés szerint a 450 kilós határ betartása annyit jelent, hogy a kétfőnyi személyzet, az üzemanyag, és minden egyéb 185 kilóba kell, hogy beleférjen: „csomag, szerszámok, pótalkatrészek, utasítások, kézikönyvek, bizonyítványok, térképek, dokumentáció, engedélyek.” A gépen nincs porlasztófűtés, sem a hordfelületek, sem a légcsavar, sem a Pitot-cső nem rendelkezik fűtéssel vagy jégtelenítő eszközzel. Ugyancsak hiányolják a szerzők a gép saját oxigénrendszerét, mindez pedig „több helyen is feszegeti a szabályos repülés korlátait”. Kétségesnek tartják, eltérhet-e a pilóta majd az oroszoktól kapott engedélyektől, amelyek – mint erről portálunknak Keszy-Harmath Zoltán is nyilatkozott – három szakaszon is 1500 kilométernél hosszabb repüléseket írtak elő. Ugyancsak kérdéseket sorolt a cikk a Kanada utáni, vagyis a Grönland–Izland-Feröer-szigetek vonalán tervezett repülések dolgában, az észak-atlanti térségben, illetve az is kérdés, hogy a telepített navigációs rendszer alkalmas-e műszer szerinti, azaz IFR-repülésre.

A Földkerülés Expedíció kedden válaszolt a felvetésekre, egy a saját Facebook-oldalán közölt és a Légiközlekedés-csoportban is idézett poszttal. Ennek személyekre vonatkozó részletei helyett néhány szorosan vett szakmai pontot idézünk:

„4000 m és az oxigén: A repülőgép üzemeltetési utasítása és az eddigi sportrepülési ismereteim egybevágólag azt mondják, hogy 4000 m-ig lehet oxigén nélkül üzemeltetni a repülőgépet. 4000 m kb. 13.333 Feet. Ami azt jelenti, hogy FL130-on repülhetünk. Ha az irányítás megenged FL150 helyett FL130-at, már jók is vagyunk, ha nem, visszafordulunk. FL150 módosítható, de nem adható ki alacsonyabb. Ilyenek az orosz szabályok...

Gép súlya: valóban a gép súlykorlátja igencsak beszorít minket, de ezzel a hatóság is tisztában van, és akkor is tisztában volt, amikor az írásos támogatását kiadta az expedícióra. Az MRSZ is tudott a súlyanomáliákról – ahogy az említett cikk írja –, mégis kiadta az írásos támogatást. Persze egy feljelentés kereszttüzében mindenki saját magát védi, ez érthető, és nem is haragszom senkire emiatt. Itt említem meg, hogy a repülőgépünk az amerikai piacon 560 kg-os max felszállósúllyal repülhet AZONOS műszaki tartalom mellett. Erre lett méretezve és tesztelve is. A magyar hatóság nem tud mit csinálni, mert az LSA kategóriát (560 kg) a fejlesztési minisztériumnak kéne átvennie és alkalmaztatnia, de nem lépnek. Szlovákia már megtette.

Amerika után: az útvonalat, amit kinéztünk rendszeresen repülik le Cessnák VFR-ben Európáig hasonló felszereléssel. IFR: sem a gép, sem én nem vagyok IFR-re alkalmas. Nem is tervezünk sehol IFR-t repülni. Az, hogy mi IFR-útvonalat követünk VFR szerint, megengedett.

Jégtelenítő rendszer, Pitotcső-fűtés: ez a repülőgép és még a sportrepülőgépek 98%-a nem rendelkezik jégtelenítő rendszerrel. Nincs is rá szükség, ha csak jó időben repül az ember.”

Még egyszer: az iho/repülés az expedíció körüli, de személyeket érintő momentumokkal nem kívánt foglalkozni.

Keszy-Harmath Zoltán portálunknak is elmondta, néhány napot Poprádon kell töltenie az expedíciónak utána következik Lublin, majd Fehéroroszországon át a belépés Oroszországba. Arról, ha a dialógus folytatódik, ha az ügyben netán más szakmai érdekeltek is megszólalnak, természetesen hírt adunk, csakúgy, mint lehetőség szerint az Apollo Fox útjának további részleteiről.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.