Fordafigyelő 333-asokkal

Jermann Kálmán   ·   2014.06.20. 16:45
00kicsi

A nyári menetrend életbe lépése előtt napi egy vonatpárt vontat dízelmozdony a 30a-29-es vonalon Budapestről Tapolcára, az előbbin ugye drót alatt. Mivel optimális a Déliből történő indulása (8:35), nem volt nehéz éppen ezt választani a még csendes Balaton bejárásának első szakaszához. Az elmaradó trakcióváltás is inkább előny, nem kell újból a mozdonyon való tartózkodás jogosságát igazoló MFB-kártyákkal játszadozni, és persze a remot M41-es élénk dübörgése kiváló kárpótlás a villamos gépekhez képest szerény teljesítményéért.

Egy remot Csörgő, nyolc személykocsi, dúsan töltve csoportokkal és szóló utasokkal a Déliben<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(Csákányos Szilárd fotója)

A nyolc, utasokkal tömött kocsit meglátva enyhe kétkedés költözött belénk az eseménymentes út iránt, főleg hogy Polgárdi-Ipartelepektől mindenhol megállt a 19732-es. Szerencsére műszaki nehezményt nem tapasztaltunk, a gyorsulási képesség csekélyebb voltát pedig a nagyvonalú, több állomáson összesen húsz perces többlettartózkodást engedő menetrend kompenzálta.

Teljes fordulaton, a végsebesség közelében. Ez kevés a 30a-ra<br>(a külön nem jelölt felvételeket a szerző készítette)

Az út sok tanulsággal szolgált. A tavalyi, a 017-es, emelt sebességű Nohabbal megtett oda-vissza út rámutatott, hogy nagy szükség lenne legalább 120 kilométer per óra végsebességű dízelmozdonyokra. A 300-as pályaszámcsoportba tartozó 418-asok kiváló gépek, de sem a maximális tempójuk, sem a terhelhetőségük nem ideális erre az útvonalra. A maga nemében magas, ezernyolcszázas fordulatú, de csak nagyjából ennyi lóerővel rendelkező mozdony még a mostani engedélyezett pályasebességnél is lassúcska, mi lesz majd a 160-ra történő emelés után? Igen, vélhetően vagy befellegzik a gázolajosoknak a 30-as vonalon, vagy új fővonali dízeljárművek után kell nézni hamarosan. A nyári utasszám miatt az oly praktikus dízel motorvonatok (pl. a billenőszekrényes DB 612-es sorozathoz hasonlók) aligha jöhetnek szóba – tehát mozdony kéne, de ilyen tempóval? Marad a trakcióváltás Fehérváron, meg persze a klíma nélküli mai kocsik...

A DB 612-es sorozatú dízel motorvonata az akkor még felsővezeték nélküli Plauen felső állomáson. Kettős csatolásban sem tud még 300 utast sem elvinni

Képgalériánk segítségével ma a tihanyi apátságig jutunk el – mármint azt a 29-es vonalról fotózva. A folytatásokban előbb végigutazzuk a vonalat Tapolcáig, ahol meglepetésünkre az ott sokáig jellemző mozdonytípussal találkozunk. Tovább egy könnyű és fürge Bz-vel Keszthelyig jutunk, ahonnan a luxus netovábbjaként a csendes és csavarkapocs-szaggatóan erős Traxxra szállunk.

Kérjük, vegyék figyelembe, hogy vezetőállásról nem választhatjuk meg az optimális fényviszonyokat, és a szélvédőn keresztül fotózás sem segíti a minőségi képek elkészítését. Ez csak egy szokatlan szemszögből készült, dokumentum jellegű sorozat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek