Robotizált és nullemissziós reptéri kiszolgálás a Gaussintól
A Qatar Airways-nél 2030-ra teljesen robotizált lesz a légiáru- és poggyászkezelés.
Az alapfelépítés kissé hasonló a konténerszállítókhoz, az autonóm technológia is onnan származik. A két futóművet egy-egy villanymotor hajtja meg, összkerék-kormányzású és oldalazásra is képes. A maximális sebessége 30 kilométer/óra, üzemanyagcellája 30 kilowattos, az akkucsomag 35 kilowattóra teljesítményű és tizenkét perc alatt lehet a gáztartályokat feltölteni tíz kilogramm hidrogénnel. Immáron a tankolás is teljesen automatikus, egy robotkar végzi.
Teherbírása nyolc tonna, egyszerre négy légiáru-konténer szállítására alkalmas – ULD, ULD2; ULD3 és LD 3-45 típusúakat. A fel- vagy lerakodás csak harminc másodpercet vesz igénybe, a rakfelület keresztirányú görgősoros, elektro-mechanikus (bordásszíj) meghajtással. Az abroncsozás tömörgumis, a maximális üzembiztonság érdekében.
Az AAT egy szállítóeszköz, a repülőgépek és terminálok vagy raktárak között, a repülőbe történő be- és kirakodásra nem alkalmas, ellenben egy négy pótkocsis targonca vagy félpótkocsis szerelvény kiváltásra alkalmas és biztonságosabb manőverezés- vagy fékezés közben.
A mélyágyas kivitelek hat konténer szállítására alkalmasak, maximum 15 tonna hasznos teherbírással. Van teljesen önvezető és vezetőfülkével szerelt változata is, de utóbbi szintén alkalmas önvezető üzemmódra. Erőforrása egy 111 kW-os villanymotor.
A szállítóeszközök irányítása egy központból történik, hogy honnan hová szállítsák a konténereket, illetve melyik repülőgéphez hány eszköz érkezzen, a rakománymennyiség függvényében. Az elektromos meghajtást a Siemensszel közösen fejlesztik.
Ez a szállítóeszköz elsősorban raktárakon belüli anyagmozgatáshoz való, kimondottan a légiárus logisztikában. ULD konténerek és légiárus paletták szállításra egyaránt alkalmas – legyen szó rakományról vagy poggyászokról –, egyszerre egyet vihet. A maximális teherbírása hét tonna, szériában vezetőfülkével is rendelkezik, de teljesen autonóm üzemmódra is képes. Az üzemanyagcellás meghajtású, 10 kilowattórás akkuval és 5 kilowattos üzemanyagcellával készül, a tartályba 2,5 kilogramm hidrogén tölthető. A tisztán elektromos változat akkuja 30 kilowattórás.
Mind a négy futóműve különálló, egyenként 3,75 tonna teherbírással, elektro-mechanikusan kormányzott, mindegyik 7,5 kilowattos villanymotorról kap közvetlen meghajtást. Számos más, kisebb, hráomkerekű villástargoncákon találkozhatunk hasonló megoldással. A gép nemcsak oldalazni tud, hanem helyben megfordulni, saját függőleges tengelye körül. A rakfelület szintén hengergörgős, elektro-mechanikus hajtással.
Ezek az eszközök a poggyászok terminálon belüli szállításra lesznek alkalmasak, kétféle méretben, egy vagy négy bőrönd szállítására. Az automatikus le- és felrakodást gumi szállítószalag teszi lehetővé, opcióban emelhető kivitelben és beépített mérleggel. Ez a megoldást szintén a katari reptéren kívánják elsőként bevezetni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!