Geismar fektetett vágányt Kőszegen
Egyedileg gyártott gépsorral váltott a legmodernebb vágányfektetési technológiára a Homlok Zrt.
Kőszeg állomáson mutatta be Homlok Zrt. a szakmai közönségnek azt a technológiát, amelyet a Szombathely–Kőszeg vasútvonal rekonstrukciója során alkalmazott először nagyvasúti hálózaton a generálkivitelező társaság. A projekt a GYSEV Zrt. megrendelésére valósul meg, és a rekonstrukció keretében megújul Kőszeg állomás, valamint a vonalhoz tartozó hét megállóhely, és jelentős pályafelújítási munkálatokra is sor kerül az érintett szakaszon. A Geismar vágányfektetési technológia, más néven S2PV módszer az eddiginél is gyorsabbá, pontosabbá és hatékonyabbá teszi a munkavégzést. A technológiát alkotó három speciális egység irányított együttműködése eredményeként akár nyolcszor rövidebb idő alatt elkészülhet a vágányfektetési munka a hagyományos technológiához képest. A gépsor a Homlok Zrt. egyedi megrendelésére Franciaországban készült.
A bemutatón részt vett Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára is, aki felszólalása során elmondta, a kormány hatezer milliárd forintot szán a következő években vasútfejlesztésre, a források kétharmadát a vasúti infrastruktúra korszerűsítésére, egyharmadát pedig a gördülőállomány, vagyis a vasúti kocsik minőségi cseréjére fordítanák. A következő másfél évtizedben a közlekedésfejlesztés középpontjában egyértelműen a vasútfejlesztés áll majd, a beruházásokkal versenyképesebbé, kényelmesebbé és gyorsabbá válik a hazai vonatközlekedés. A fejlesztések kiemelt célja a vasúthálózat minőségének, teherbíró-képességének és biztonságtechnikájának javítása; a vasútépítésre szakosodott építőipari cégek számára ugyanakkor komoly lehetőséget ad a vasútprogram megrendelés-állományuk növelésére.
Az államtitkár hangsúlyozta: a vállalkozások akkor lehetnek képesek megbirkózni a tömegesen jelentkező kivitelezési feladatokkal, ha hatékonyságukat korszerű eszközök beszerzésével javítják. Példaként említette a Homlok Építő Zrt.-t, amely a cég által megvásárolt francia Geismar S2PV vágányfektető gépsort és technológiát először az éppen zajló 17 kilométer hosszúságú Kőszeg–Szombathely vasútvonal felújítása során állította üzembe.
Homlok Zsolt vezérigazgató kiemelte: vasi kötődésű cégként megtiszteltetés a számukra, hogy a Kőszeg–Szombathely vasútvonal felújításán dolgozhatnak, és éppen ott mutathatják be nagyvasúton először az alkalmazott technológiát. „Szakemberként elhivatott vagyok vasúti infrastruktúra fejlesztése iránt, így tulajdonosként is fontosnak tartom a vállalati technológia fejlesztését. Olyan technológiát emeltünk be a mindennapi munkába, ami nem csak kiváltja, vagy jelentősen csökkenti a fizikai munkavégzést, de ezáltal hatékonyabbá, gyorsabbá is teszi a vasúti pálya építését, felújítását” – mondta. A vezérigazgató szólt arról is, hogy az építési, felújítási munkálatok jelenleg teljes vágányzár mellett zajlanak, ígérete szerint ezekkel szeptember végére elkészülnek.
A bemutatott világszínvonalú technológia kilencfős személyzet közreműködésével egy műszak alatt 800 vágányfolyóméter építési teljesítményre képes, ez többszörös hatékonyságú a hagyományos kézi földmunkás technológia 100-120 vágányfolyóméter építéshez viszonyítva. A technológia 24-36 méteres vágánymezők bontására és fektetésére alkalmas, beleértve a kitérőket is. A gépek összehangolt működését a legmodernebb rádiótávirányítású vezérlés biztosítja. A Geismar S2PV technológiát az Indóház októberi számában mutatjuk be részletesen, míg a Magyar Vasút szeptember 19-én megjelenő száma interjút közöl Homlok Zsolt vezérigazgatóval.
A GYSEV 3,2 milliárd forintos beruházással 2022 közepéig újítja fel a Kőszeg–Szombathely vasútvonalat, amelynek fejlesztése a felújítással nem ér véget, hiszen a vasúttársaság még az idén kiírja a közbeszerzést a vonal villamosításának tervezésére.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!