Gépek a sivatagban: parkoló példányok toplistája
Az alaposan végigelemzett World Airliner Census után most egy másik érdekes listát nézhetünk végig, amelyet a Flightglobal állított össze és az Air TeamImages fotóival kísért, és ami persze némiképp módosítja a kereskedelmi forgalomban lévő gépek adatait is. Lévén szó olyan masinákról, amelyeket lekonzerváltak és általában száraz, sivatagi reptereken tartalékolnak: egy részüket remélhetőleg jobb időkre szánva, de bizony ezekből a repülőgép-tárolókból sokszor nincs visszaút, a kannibalizált gépeket, amelyekből igény szerint kiszerelik további felhasználásra a fontosabb részegységeket, végül elég sokszor szétbontják. Az olykor örök parkolásra kényszerült gépek is jól mutatják a jelenlegi légiközlekedési trendeket.
A lista élén a Boeing 737 Classic sorozatának gépei szerepelnek: 741 repül és 324 vár a földön a sorsára. Érthető: a domináns már sok éve az NG-változat, jóval kedvezőbb üzemeltetési paraméterekkel, ráadásul már előjegyezhető a még frissebb MAX, tehát az elterjedt keskenytörzsűnek viszonylag nagy százaléka nem repül a korábbi nagy sorozatból. Csak emlékeztetőül: a Malév is Classic 737-es flottát használt a kilencvenes évek elejétől, de utána átnyergelt az NG-kre. Mindenesetre a Classic 737-esek parkolási adata azért is illik első helyre, mert a flottához képest az egyik legmagasabb az arány, tehát a legyártott és megmaradt gépek majd egyharmada nem repül.
Ugyancsak jelentős számban és komoly arányban kerültek várakozási állományba a kanadai Bombardier regionális jetjei. A CRJ-k közül 599 szolgálatban áll, 252 morzsolgatja napjait letárolva, tehát a flotta csaknem 30 százaléka. Amint később is látni fogjuk, itt nem annyira a gépek technikai színvonala a döntő, hanem hogy lehetséges-e gazdaságosan üzemeltetni ezeket a viszonylag kis sugárhajtásúakat. (A Malévnak sem sikerült ez a maga nem túl kiterjedt CRJ-200-as flottájával, mint ismeretes, az utolsó ezek közül még mindig Ferihegyen várja a sorsát.)
Valaha az egyik legnépszerűbb keskenytörzsű típus volt, manapság már a fejlődő országokban dolgozik az aktív flotta nagy része: a DC-9-MD-80-90-es gépcsaládból még 452 repül, de 209-et tárolnak.
Következik az a típus, amelynek pótlása az egyik legérdekesebb aktuális kérdése a mai repülőgépgyártásnak, és mint korábban megírtuk, az Airbus reagált is a kihívásra. A Boeing legnagyobb keskenytörzsű utasszállítójának, a 757-esnek 504 példánya dolgozik, 165 pedig a földön várja a sorsát. A gép a legnagyobb hatótávolsággal bíró keskenytörzsű, és az európai gyártó a maga leghosszabb törzsű neo-típusából, a 321-esből tervezi, hogy hasonlóan alkalmas gépet dobjon a piacra, egyrészt az észak-atlanti vonalakra, másrészt az USA két partvidéke közti járatokra „belőve” a paramétereket. De amint ezt az aktív állomány száma mutatja, a 757-es-üzemeltetők jelentős része egyelőre még mindig a 757-est tartja a legjobb utódnak, pedig a típust már jó ideje nem gyártják.
Az ötödik a parkoló gépek listáján az Airbus sikergépe, az A320-as illetve annak változatai. A letárolt gépek száma 143, amely valósággal eltörpül az aktív állomány – 3432 – mellett, vagyis ezeknek a madaraknak csak négy százalékát raktározzák. Lehet, némiképp változik majd az arány, ha a követő típus, a módosított, új hajtóművel repülő 319/320/321neo tömegestől veszi át a járatokat.
A regionális flották egyik sztártípusa volt az Embraer ERJ-145-öse, de főképp az Egyesült Államok társaságai elég sokat kivontak az aktív szolgálatból, ma a repülő példányok száma 562, a pihenő gépeké 112. A brazil gyártó momentán az E-jetek első és majdani második generációjával arat, de ezek a gépcsaládok a 37–50 ülés körüli ERJ-135/145-ös kategóriához képest erősen megnöveltek, nagyobb kapacitásúak: a legkisebb is hetven személyes. A gazdaságossági mutatók ugyanis a hasonló hajtómű-fogyasztás mellett a nagyobb ülésszám révén tudnak pozitíve elmozdulni.
Ismét egy már gyártásban nemigen lévő típus, amely azonban elég jól tartja magát: valaha a Malév zászlóshajója volt a Boeing első kéthajtóműves szélestörzsűje, a 767-es. Ebből már csak a teherszállító változat példányai vannak összeszerelés alatt Everettben, illetve az erre a típusra épülő új tanker, a KC-46-os tesztpéldányai. A 767-esekből 601 repül, és 103 várja a sorsát a földön.
A listán a nyolcadik 85 parkoló példánnyal a Boeing 747-es Freighter, azaz teherszállító változata. Az aktív állomány 271 gép, a 200-as és 400-as sorozatú Jumbo-tehergépeket pedig rendszerint vagy kéthajtóműves, tehát olcsóbb üzemű más típusokkal, vagy a sokkal modernebb 747-8-as változattal váltották a cargo-társaságok. Az eleve teherszállítónak épült 747-esek nagy előnye a tágas törzs és a felnyitható orr-rész, amely könnyíti és gyorsítja a rakodást, de a cégek jó része meg tudja oldani a gépek töltését az oldalsó nagy cargo-ajtón át is.
A kilencedik helyen egy kicsit meglepő, számunkra szomorú fotóval illusztrálja a szóban forgó típust a Flightglobal: 4858 NG-sorozatú Boeing 737-esből 81 példányt tartanak a földön, amely azt jelenti, hogy a flottának mindössze 1,6 százaléka nem aktív. Ami pedig a Malév-gépeket illeti: az összeomlás után Shannonba átrepült 737-esek közül a 700-asok és a 800-asok már új festésben, új üzemeltető flottájában repülnek, a rövid törzsű 600-asokat pedig Arizonában bontották szét, vagyis ez az illusztráció mostanra többszörösen elavult. A 600-asok szomorú sorsa ugyancsak a nagyobb kapacitás iránti általános igényt példázza, a kevesebb üléssel, de ugyanolyan költségek mellett repülő altípustól inkább megszabadulni próbálnak a még üzemeltető légitársaságok.
Végül a tízes lista utolsó helyén az ős 737-es, a 200-as található, amelynek szintén megvolt a maga kapcsolódása a magyar aviatikával, hiszen a Malév nyugati jetkorszaka ezzel a típussal kezdődött. Amellett, hogy 80 gép parkol valahol a sivatagokban, inkább az a meglepő, hogy ezekből a „hosszúcsöves”, elnyűhetetlen gépekből, amelyekből 1988-ban készült az utolsó, 73 még mindig repül!
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!