Mi mennyi? Légiflották változóban – 3. rész

iho   ·   2015.02.01. 16:15
cim2

Ősröreg madarak is előbukkannak aktív utas- vagy teherszállítókként a World Airline Census táblázatrengetegében. A legmeglepőbb talán a Convair 580-as. Az eredeti 2400 lóerős csillagmotorok helyére a most repülők többsége már viszonylag modern gázturbinás hajtóműveket kapott, de így is elég meglepő, hogy az a gép, amelynek utolsó példányát 1954-ben készítették el, harminchét példányban repül még mindig, természetesen teherszállítóként.

Ez a Convair is gázturbinával repül

Még érdekesebb, ha kicsit tovább böngészve eljutunk a DC-3-asokig, hiszen az orrkerekes Convair ezt a típust akarta leváltani a világ légiforgalmában: nos, a DC-3-asokból még mindig nyolc gép repül menetrend szerint, mégpedig mindegyik Afrikában. Mikor is gyártották az utolsó ilyen szerkezetet? Bizony 1950-ben, nyilván ez viszi a pálmát, mint a legrégebben szolgáló civil regionális szállító.

DC-3-as és Li-2-es randevúja Budaörsön

Sorozatunk első részében említettük a Bombardier légcsavaros típusai között a De Havillandtól örökölt Dash-8-as sorozatot és a mai változatot a Q400-ast. De repül még huszonhét példánya a négymotoros Dash-7-esnek is, legfőképp egy példány, egy légitársaság felállásban. Ugyancsak volt miért emlegetni a regionális listavezető Embraert, de még bőven repülnek a brazil gyártó gépei a jetkorszak előtti típusokból is, például az EMB-120 Brasilia százharmincöt aktív gépe közül kettő Ferihegyen állomásozik a BASe Kft. állományában.

Ugyancsak a magyar aviatika részese volt néhány éven keresztül a Fokker ügyes kis sugárhajtású utasszállítója, az F-70-es, amelyet még néhány évvel a bukás előtt kisoroltak a Malév flottájából. De még mindig aktív harmincnégy gép a holland típusból, noha a maradék európai üzemeltetők, a KLM City Hopper és az Austriannel összeolvadt Tyrolean is tervezi a nyugdíjazásukat.

KLM Fokker-70-es

És ha már egykori, magyar színeken is repült gépekről esik szó: még mindig repül tizenegy négyhajtóműves klasszikus légcsavaros-gázturbinás Il-18-as, leginkább Afrikában és Ázsiában, időnként megjelennek fotók például az észak-koreai légitársaság még meglévő darabjáról. A négy farokhajtóműves Il-62-es ugyancsak szerepel az Air Koryo színeiben, de már csak kilenc ilyen szépséges gép repül a világban, és a Rosszija gépére nemigen esélyes felkerülni...

Il-62-es: orosz állami vezetők szállítására

Il-86-asból pedig már egy sem aktív. Utoljára a szovjet légibusz akkor szerepelt a híradásokban, amikor egy félreállított példánya kigyulladt és elégett Seremetyevón. Utódja, a 96-os sem büszkélkedhet épp túl nagy flottával, összesen öt van belőle, igaz, még egy gép szerepel megrendelt, de még át nem adott példányként.

Az egykor nálunk igen komoly számban használt csehszlovák L-410-es az elmaradottabb térségekben ma is kedvelt szállítóeszköz, száznyolcvanhárom repül belőle. Újra egy egyedi darab: a Lockheed rendkívül sikeres C-130 Herculese polgári szolgálatban csak a Yemenia listáján szerepel, viszont a később L-100-as néven gyártott, civil Herkykből huszonnégy repül, és a bevált katonai szállító újabb civil változata is megjelenhet még a piacon.

Időnként Budapesten is leszáll egy-egy DC-8-as, és nagy feltűnést kelt, pláne ha így indul a hajtóműve

Nincs már egy sem a csodálatos Suttogóból, a háromhajtóműves 1011 Tristarból, viszont repül még a híres alaszkai Buffalo Airways zöld–fehér-festésében két négyhajtóműves légcsavaros-gázturbinás L-188 Electra. A korábbi cenzusokban még néhány példányban szerepelt a Boeing jetkorszakának első utasszállítója, a 707-es, de ebből már egy sem repül, viszont a konkurencia túlélte ezt a híres típust, a DC-8-asokból még négy repül, teherszállítóként. (Viszont repülnek nagy számban a 707-es közeli rokonai, a KC-135-ös tankerek, de ezek a katonai kategória darabjai.)

Kistuskónak becézték Ferihegyen, már Oroszországban is kevés akad belőle

Végül megint a magyar vonatkozású gépekről: az olyannyira szeretett Tu-154-es már szülőhazájában sem túl gyakori, kisebb orosz és ázsiai társaságoknál repül harminchat példánya, a kisebb kéthajtóműves 134-esből pedig már csak tizennyolc szolgál. Nálunk először az LRI használt egy Jak-40-est, a ferihegyi repülőparkban ma is látható YLR-t, ebből a gépből még harminckettő, a nagyobb Jak-42-esből harminchét áll szolgálatban.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek