Globális flottajelentés, izgalmas számok – 1. rész
Ismét megjelent a tizennégy személynél nagyobb, polgári lajstromjellel repülő légitársaságok által használt gépek júliusig érvényes hosszú adattáblázata: a Flightglobal összefoglalója alapján az általános kép egy erősödőben, növekedőben lévő globális iparágé.
Elsősorban a két nagy gyártó keskenytörzsű gépeinek száma ugrott meg alaposan az elmúlt tizenkét hónapban, a növekedés üteme a Boeingnél gyorsabb, az Airbusnál viszont nagyobbak a darabszámok. Egy év alatt ugyanis 7,9 százalékkal emelkedett az A320-as gépcsalád létszáma, a 737-esé pedig 9,1 százalékkal.
Ugyanakkor az Airbus szolgálatban lévő gépeinek száma ebben a kategóriában hatezer fölötti, a Boeingé 5100, pontosabban itt megint belép a gépcsaládok közti különbség, a korai (hosszúcsövű) 737-eseket is beleszámolva ugyanis (100-as és 200-as) szűken ugyan, de még mindig a Boeing vezeti az egyfolyosós listát 6100 géppel, szemben az Airbus 6052 gépével.
Viszont van még bőven olyan, már nem gyártott keskenytörzsű, amely szintén a Boeing cégére alatt számlálandó, vagyis a McDonnell Douglas kéthajtóművesei (DC-9 illetve MD-80-as sorozat), valamint a rövid életű 717-es, ezek a gépek összesen 666 példányban hasítják a levegőt továbbra is.
Helycsere a felső tízben: a Boeing 787-ese belépett a listára, az Airbus négyhajtóműves A340-ese pedig kiesett a legnépszerűbb gépek köréből. Ami a Dreamlinert illeti, a Flightglobal összesítése 286 forgalomban lévő példányt említ, miközben a Boeing oldaláról kiolvasható adatok szerint az átadott gépek száma már túljutott a háromszázon. Ami a 340-est illeti, mint erről többször írtunk, a négyhajtóműves típust leginkább az Airbus saját újabb fejlesztései véreztették ki, a 330-as és a 350-es, amelyek két hajtóművel is jobban teljesítenek.
Egy másik érdekes helycsere: a 757-esek száma csak csökkenni tud, hiszen már nem gyártják őket, a 767-eské azonban ha nem is nő, de kevésbé csökken az öreg példányok leselejtezésével, hiszen a nyolcvanas évek óta üzemeltetett szélestörzsű kéthajtóművesekre még újabb megrendelések is befutottak, igaz, a teherszállító verzióra.
A 757-esekből már „csak” 738 repül, a 767-esek létszáma 765. Ezekből a számokból is kiolvasható, miért reklamálják a légitársaságok a 757-es utódját a Boeingnál, és miért készülnek egyes hajtóműgyárak már most arra, hogy Chicago egyszer végre beadja a derekát és beindítja az utódtípus programját.
Ami az óriásokat illeti, a kétszintes európai A380-as még elég messze van attól, hogy darabszámra a legnépszerűbb típusok tízes toplistájára kerüljön, miközben annak ellenére, hogy a 747-es új verziójára szintén ritkák a megrendelések, a Jumbo korábbi kiadásaival együtt még mindig 571 repül, a flottából való kisorolásuk aránya sem volt az elmúlt évben túlságosan nagy, mindössze 1,7 százalék.
(Folytatjuk: a regionális flotta számai, és ami a jövő: a globális rendelésállomány.)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!