Górcső alá vette és véleményezte a BKK az OTÉK tervezett módosítását

iho.hu   ·   2024.09.29. 12:00
_k_tarolo

A Budapesti Közlekedési Központ szerint, ha a tervezetet elfogadják, az több szempontból is hátráltatná a fenntartható közlekedési formák elősegítését, és szükségtelenül megdrágítaná az új városi lakások építését.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium új javaslata a településrendezési és építési előírásokról jelentős hatással lehet a városok fejlődésére és közlekedésére. A BKK alapvető fontosságúnak tartja az autóparkolókra vonatkozó országos előírások maximalizálást, a kötelező kerékpárparkolók számának növelését, valamint a helyi önkormányzatok nagyobb szabadságát, hogy a helyi igények figyelembevételével születhessenek meg a helyi szabályok. A fővárosi közlekedési központ ezért három kulcsfontosságú módosítást javasol, amelyek célja egy élhetőbb és fenntarthatóbb városi közlekedés (mint a közösségi közlekedés, gyaloglás és kerékpározás) megteremtése, valamint a városok terjeszkedésének megállítása. A társaság szerint a mobilitás fejlesztése során a helyi szempontok és a fenntarthatósági célok figyelembevétele elengedhetetlen.

Ezeket szem előtt tartva a BKK több pontban is javasolja az OTÉK (Országos Településrendezési és Építési Követelmények) – leendő nevén TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) – tervezetének módosítását. A BKK szakmai indítványai szinte teljes egészében egybecsengenek a Magyar Urbanisztikai Társaság állásfoglalásával. A javaslatok közül a három legfontosabb a következő:

  1. Az autóparkolók országosan előírt minimumszáma helyett maximum érték meghatározása
    A javaslat feleslegesen írja elő országosan a parkolóhelyek minimumszámát, figyelmen kívül hagyva, hogy az ingatlan hol helyezkedik el. A BKK szakértői szerint a sűrűn lakott, forgalmasabb területeken ez szükségtelen terhet jelentene az építőknek, és növelné az ingatlanok árát, mivel olyan parkolóhelyek jönnének létre, amelyekre már most sincs kereslet, és a jövőben még kevésbé lesz. A belváros szűk utcáiban vagy a kerületközpontokban az új társasházakból kihajtó, parkolók miatt növekvő autóforgalmat a helyi utcák már ma sem mindig képesek kezelni, így ezt a tendenciát nem szabad tovább erősíteni. A BKK a parkolóhelyek minimumszámának előírása helyett azok maximumának meghatározását támogatja. Fontos, hogy a parkolóhelyek száma igazodjon a helyi adottságokhoz és a közösségi közlekedés elérhetőségéhez, ahogyan például Franciaországban. Ott a közösségi közlekedéssel jól ellátott területeken kevesebb, míg az autóval könnyebben megközelíthető helyeken több parkolóhely megadása engedélyezett az önkormányzatok számára.
  2. A kerékpárparkolók minimumkövetelményeinek növelése
    Jelenlegi formájában a tervezet még mindig túl alacsony minimumot ír elő a kerékpárparkolók számára (bár ez az egyetlen terület, ahol minimális előrelépést jelentene). Például egy 1400 négyzetméteres szupermarket esetében mindössze két kerékpárparkoló előírása nem elég a fenntartható közlekedési célok támogatására. Ezért a BKK a kerékpárparkolók számának emelését javasolja. Emellett a társaság fontosnak tartja azt is, hogy a kerékpárparkolóhelyek kizárólag biciklik (és ne a tervezet szerint például motorkerékpárok) parkolására vonatkozzanak. 
  3.  A helyi szempontok figyelembevételének hiánya
    A tervezet országos szintű előírásokat tartalmaz, ám ezek nem minden területen tarthatók be, és bürokratikus akadályokat gördítenek a helyi önkormányzatok elé, amennyiben azok progresszív, a fenntarthatóságot célzó város és közlekedéspolitikát kívánnak folytatni. Vagyis szükséges lenne lehetőséget teremteni a helyi szempontok érvényesítésére, hogy a települések az adott környezeti és gazdasági adottságoknak megfelelően alakíthassák a szabályokat. Ebből a szempontból a jelenlegi szabályozáshoz képest is visszalépést jelent a tervezet.

Mi az az OTÉK, és miért fontos?

Egy olyan kormányrendelet, amely meghatározza a településrendezési és építési szabályokat Magyarországon. Ide tartoznak a lakóépületek, iskolák, irodaházak, sportlétesítmények és egyéb ingatlanok építési követelményei. Az OTÉK célja, hogy egységes keretet teremtsen az építkezések egységes és szabályos lebonyolításához, ugyanakkor fontos szerepet játszik a fenntartható városfejlesztésben is. A rendelet módosításai jelentős hatással lehetnek a városok jövőbeli arculatára és élhetőségére, különösen a közlekedési infrastruktúra, a parkolási és a kerékpáros lehetőségek terén.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

InnoTrans 2024, második nap

iho/vasút   ·   2024.09.26. 13:00

Tizennegyedik alkalommal is megnyitotta kapuit a Berlin Messén a világ legnagyobb vasúti szakkiállítása és -vására. Škoda-újdonságok, kínai közúti villamos, Stadler-innovációk – és még néhány esemény szeptember 25-éről.