GYSEV-es Púpossal a zalai dombok között

Harmati Marcell   ·   2024.09.13. 15:00
01_gysev-pupos_kulonvonat_2024

A Gajdos Márk által kezelt Vasparipák Facebook-oldal az idei ősz első szombatjára, szeptember 7-ére, fotós különvonatot szervezett a Zalába. Nem is akármilyet!

Talán kisebb túlzással kijelenthető, ilyen menet még nem fordult elő a hazai vasútfotózás történelmében: egy GYSEV-szerelvény volt a megörökítendő alany. A vasúttársaság két Púposa közül az egyik, a 402-es, és mögé kapcsolt három, még klasszikus arculatú, 20-33-as sorozatú, a Rábában legyártott intercity-kocsi alkotta a vonatot.

Nagykapornak állomásán. Kattintson képünkre, nézze meg galériánkat! (a szerző felvételei)

A mozdonyról érdemes tudni, hogy 1969-ben, M40 222 pályaszámon gördült ki a Ganz-Mávagból. A MÁV-é volt egészen 2001-ig. Akkor (üzemképtelen állapotban) megvette a GYSEV, megkapta a 402-es pályaszámot, illetve a zöld-sárga „flottaszínt” és átesett egy kisebb korszerűsítésen is. Az eredeti Jendrassik-motor helyére CAT 3512 B DI-TA JWAC erőforrást építettek be. 

Ugyanott, csak kicsit később: kicsit előrehúzott a szerelvény

A fotómegállások a 17-es számú vasútvonalon voltak, Zalaszentiván és Újudvar között. Maga a szerelvény reggel hét óra magasságában indult Sopronból. Akik szeretnek korán kelni, illetve hazánk észak-nyugati részén élnek, azok már ott felszállhattak a vonatra. Az út során még Szombathelyen volt nagyobb tartózkodás, ahol szintén akadt bőven felszálló. A legtöbben azonban Zalaszentiván állomásán csatlakoztak. 

Kisbucsa határában

Óraműpontossággal hagytuk el Zalaszentiván állomását, hogy fényképezőgépeink zárjait koptassuk. Talán ez volt az eddig legrövidebb távon közlekedő fotós vonat, hiszen a fotózandó szakasz alig érte el 45 kilométert. A fotómegállások:

  • Az első Nemesapáti határában volt, nyíltvonalon.
  • Ezután Nagykapornak állomásán kaphattuk lencsevégre a szerelvényt.
  • A harmadik „fotohalt” szintén nyíltvonalon volt, Kisbucsa határában. Ezeknél a nyíltvonali képeknél a legjobb képek elkészítéséhez erősen javasolt volt a „vasdiófa” (villanyoszlop) megmászás, vagy drón használata.
  • A negyedik megállás a népszerű humorista, Bödőcs Tibor, falujában, Búcsúszentlászlóra esett. Természetesen nem maradhatott el a klasszikus szöveg a szerelvény beállítása közben: „gyere, gyere, állj, gyere, állj...!”

Búcsúszentlászló állomásán

  • Itt picivel több időt töltöttünk forgalmi okok miatt: jött velünk szembe a Pécs–Szombathely viszonylatú 8997-es Pannónia Interrégió.
  • Az ötödik megállás egy állomással lejjebb, Zalaszentmihály-Pacsa állomásán volt. Itt is lehetőség nyílt Desiróval összefotózni a púposos szerelvényt, ahogy előzött a 8904-es Pécs felé tartó Pannónia. Ugyancsak még itt jött velünk szembe az MMV Ludmillája által továbbított 007-es Gigant. Amint a nagyvas elhagyta az állomást, lehetett indulni tovább, így csak a fürgéknek volt javasolt ezen kompozíció megörökítése.
  • Pötréte megállóhelyén volt a hatodik fotózásra kijelölt hely. Itt a forgalom miatt csak néhány percet tölthettünk.

Kereszt a 8997-es interregióval

  • Ezután Gelse állomása következett. A lelkes, ám tikkadt társaság itt tudta elfogyasztani a helybe rendelt pizzát. Ezen állomáson volt a tartózkodási idő a leghosszabb, és Gelsén is össze lehetett fotózni több különböző szerelvénnyel is a fotósvonatot. Többek között az áthaladó 2310-es Hörgő által húzott Pannónia Interregióval, induló dupla ludmillás teherrel a végén egy Vectronnal. Pécs felé tartó desirós Pannónia is elhaladt mellettünk, amit az MMV Ludmillája követett.
  • A következő, nyolcadik megállás Újudvar állomására esett. Itt értük utol a korábban említett MMV Ludmillát. Össze lehetett fotózni az indulásáig a különvonattal, illetve egy Szombathelyre tartó desirós Pannónia Interregióval. Ezután futott be a Zalaegerszeg–Nagykanizsa viszonylatú 9866-os személyvonat az 507-es Jenbacher motorvonatból kiállítva. Két GYSEV-szerelvény egy képen! 

Fotósok lelkes sora

A visszaút során még egy fotómegállásra nyílt lehetőség, Pötréte megállójában. Csak néhány perc jutott rá, hogy a forgalom ne vegye ki a fotósvonatot, és ne kerüljön veszélybe a Pest felé utazók zalaszentiváni csatlakozása.

Miután a különvonat utasainak zöme az előbb említett Zala vármegyei településen elhagyta a szerelvényt, az folytatta útját vissza Sopronba.

„Gyere, gyere, állj, gyere, állj...” (Bödőcs Tibor)

Az időjárás végig a résztvevők pártján volt, szinte folyamatosan sütött a nap. Természetesen a klasszikus összezördülések nem maradtak el, „képbű’ ki” – hangzott el, amikor éppen útban volt valaki, de az együttműködés alapvetően rendben volt. A fotózás elején jött a kérés, hogy a fotómegállások során az utolsó leszállók csukják be maguk után a napos oldalon levő ajtókat, ennek mindenki eleget is tett. A korábbi nagy sikereken felbuzdulva idén is jöttek külföldről: Szlovéniából, Nagy-Britanniából és Németországból érkeztek.

Zalaszentmihály-Pacsán

Összefotózás a 8904-es interregióval

Pötréte megállóhelyén

Hármaskereszt Gelsén

Kisvártatva a teher is megindult

Végén egy Vectron „lifegett”

Pécsre tartó 8994-es Pannónia Interregio előz, 1. rész

Pécsre tartó 8994-es Pannónia Interregio előz, 2. rész

Pihenő különvonat

Az MMV Ludmillája is előzi a menetet

Hármaskereszt Újudvaron

Ludmilla indulásra készen

Két GYSEV-szerelvény egy képen

9866-os személyvonat halad tova Nagykanizsára

Púpos körüljár

Retró hangulat

Rájárás a szerelvényre a pezsgő hőségben

Utolsó fotómegállás Pötrétén volt

A fürgébbeknek belefért több kompozíció is

Nyitóképünkön: nyíltvonali megállás a Zala-folyó hídja után

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Kisvasút Nagyvasút Vasútmodell Városi vasút Vasút Kiemelt ajánlatok

Zárójelentés a Kálmán Imre EN vonaton kitört pánikról

T. H. F.   ·   2024.10.03. 12:00

Megjelent a legújabb Indóház, hasábjain többek között a címben is jelzett témával, a GYSEV Púposának különvonatával, az államvasúti motoros vontatás indulásával, a MÁV Igazgatóság a múlt század negyvenes évek elején jellemző napi négy-, illetve hatórás munkarendjével, vagy a ČKD Tatra KT4 rövid-csuklós villamos motorkocsi fél évszázadával.