Ha a berregő szól, leszállni tilos!

Fritz Gergely   ·   2012.11.29. 14:00
benga_50_kk

Fél évszázada, 1962 novemberében érkezett az első FVV-csuklós villamos a csongrádi megyeszékhelyre. A városképet hosszú ideje meghatározó, országszerte is igen népszerű sorozatnak kijárt a tiszteletadás: a Bengálik egy híján ötven éven át szolgálták a szegedieket, a kilencvenes évekig egyeduralkodó járműnek számítottak a csongrádi megyeszékhely villamosvonalain. A Közlekedési Emléktár Alapítvány (KEA) a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) és az Edf Démász közreműködésével kiállítást szervezett a kerek évforduló alkalmából.

A különmenet az Indóház téren<br>A képre kattintva fotógalériánkat tekinthetik meg<br>(fotók: a szerző)

November 23-án, a kiállítás ünnepélyes megnyitójának délutánján a 813-as FVV kigördült a Pulz utcai remízből, majd az 1-es vonalon közlekedett a Pláza és az Indóház tér között. Az 50-es viszonylatszámot viselő, eredeti színeiben pompázó villamos visszaútban megállt a Klauzál téren, a Démász épülete előtti ideiglenes, az alkalomból létesített retro megállóhelyen, ahol a Bengáli ’50 című kiállításra érkezők is le tudtak szállni.

Tíz percnyi várakozás után a 813-as visszaindult a remíz felé az Indóház térről

A kiállítás igen sok látogatót vonzott, az SZKT vezetőin és a KEA tagjain kívül fiatalok és idősek, laikusok és szakemberek, valamint közlekedésbarátok is érkeztek az eseményre. A kiállításon ritkán látható fotókkal, valamint számos tárgyi emlékkel ismerhető meg a szegedi FVV-villamosok története. A különleges képanyagból kiemelendők Peter Haseldine brit közlekedésbarát felvételei, amelyeket 1976-ban, az akkor a Felső-Tisza-parton közlekedő 2-es viszonylaton készített a 656-os Bengáliról.

A nosztalgiavillamos a Démász épülete előtti retro megállóhelyen

A kiállítás megnyitóján Lantos Péter, a Csongrád Megyei Kormányhivatal Közlekedésfelügyelőségének főosztályvezetője olvasta fel Nagy István sorait, az SZKT nyugalmazott oktatótisztje ugyanis nem tudott részt venni az eseményen. Megtudhattuk, Szegeden az 1980-as évek közepén üzemelt a legtöbb FVV-csuklós villamos, ekkor összesen 46 jármű tartozott az SZKT állományába. Az őrségváltás a kilencvenes években kezdődött, ekkor érkeztek a T6, majd később a KT4 típusú Tatra villamosok Szegedre. A közforgalomból 2011 nyarán szorultak ki teljesen az FVV-k, azóta nosztalgiajáratként, elsősorban a 813-as kocsi látható a város villamosvonalain.

A kiállítás madártávlatból

A megnyitón Tóth István Tibor, az SZKT ügyvezető igazgatója is beszédet mondott. Rámutatott, az utóbbi években számos Bengáli-búcsú volt Szegeden, a koros járművekre azonban még mindig számít a társaság. A téli időszakban csak a Bengálikat tudják használni töretésre, a fél évszázados villamosok ugyanis kevésbé érzékenyek a jeges felsővezeték okozta feszültségkülönbségekre, ellentétben a modern elektronikus vezérlésű járművekkel.

Zárásként Lehóczki Gábor, a KEA alapítója szólt a résztvevőkhöz. Röviden összefoglalta az alapítvány elmúlt időszakban végzett munkáját, a 656-os pályaszámú Bengáli felújításának aktuális státuszát. Bemutatta a villamos frissen felújított áramszedőjét, amely szintén helyet kapott a kiállításon. Kitért arra is, hogy a Bengálik története a várossal is markánsan összefügg, a kiállított fotókon ugyanis nemcsak a villamosok, hanem Szeged folyamatos fejlődését és változását is nyomon lehet követni.

Lantos Péter olvasta fel Nagy István sorait

A programokhoz kapcsolódóan december 1-jén ismét lehetőség lesz nosztalgiautazásra Szegeden, a 813-as Bengáli délelőtt 9-től egészen 18 óráig közlekedik majd az 1-es viszonylaton. Részletes menetrend az SZKT honlapján olvasható.

Kapcsolódó hírek