Hány repülőgép kell a következő húsz évben?

iho/repülés   ·   2012.06.21. 11:50
Q400NG_cim

Minden szentnek maga felé hajlik a keze: a kanadai gyártó visszafogta előrejelzését abban a kategóriában, amelyben nem szerepel annyira jól, viszont több gép eladására számít a neki kedvező turboprop-osztályban.

A cég most nyilvánosságra hozott húsz éves előrejelzése szerint a korábbi becsléseknél összesen 300 géppel kevesebbet vesz fel a piac a 20-149 üléses szektorban, viszont több mint 400(!) géppel többet vásárolnak majd a légitársaságok a 100 személyesnél kisebb légcsavaros-gázturbinás gépek közül. Mint ismeretes, a Bombardier elsősorban ebben az osztályban erősíti a pozícióit a nálunk is jól ismert, korábban a Malév flottájában is repült, 70 személyes Q400-as típussal.

Késik a CSeries, de pont ennek a kategóriának az előrejelzését fogja vissza a gyártó <br>(fotók: Bombardier)

A kanadai gép ugyan jelentős lemaradásban van az európai ATR-turbopropokkal szemben a piacon, de Montreal intenzíven növeli a marketinget a Q400 érdekében. Sok megrendelésre számít a cég például az orosz piacon, ahol most sikerült az orosz állami légügyi hatóságnál megszereznie a gépre az oroszországi típusalkalmassági bizonyítványt.

A Bombardier összesíteett előrejelzése szerint 2022-ig a piacon 12800 utasszállító értékesíthető a 150 személyes illetve ezalatti kategóriában, mintegy 630 milliárd amerikai dollár értékben. Különösen erősen csökken azonban a kisebb, 60-99 személyes jetek iránti kereslet, és ugyancsak kevesebb gép kerül a kanadaiak szerint értékesítésre abban a 100-149 személyes kategóriában, amelyben a gyár új típusa, a CSeries készül a maga 110-145 utasra méretezett változataival. A visszafogottabb előrejelzést az is indokolja, hogy a gép iránt egyelőre stagnál az érdeklődés, legújabb hírek szerint ráadásul lehetséges, hogy az új típus forgalomba állítása ismét csúszik, mégpedig 2013 végére, ha csak nem sikerül az első repülőképes példány építését a tervezett öt hónapról négyre leszorítani.

A takarékos Q400-assal a kanadaiak az orosz piacot is ostromolják

A gazdasági környezeten túl a Bombardier szerint ugyanaz a tényező okozza a turbopropok iránti rokonszenv növekedését, mint a kisebb jetek iránti kereslet csökkenését, ez pedig az üzemanyagárak további emelkedése. A légcsavaros-gázturbinás gépek kisebb utazósebesség mellett nagyságrenddel kevesebbet fogyasztanak, és ha igaz az a várakozás, miszerint a kerozin ára további 20 dollárral nő a következő években, akkor ez a faktor döntő marad a légitársaságok gépvásárlásakor.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.