Hármas metró reload
A kék, 3-as vonal legutóbb a pályafelújításokkal kapcsolatban került a figyelem középpontjába. A kopásos, fáradásos sínrepedések egymást követték, a kritikus helyeken elengedhetetlenné vált a síncsere. Az elavult orosz szerelvények kiváltására is történtek lépések, a fővárosnál tervbe vették a járműbeszerzést is, amely – kellően gyors előkészítés esetén – 2015-ig meg is valósulhat.
Budapest középtávú fejlesztési programja azonban eggyel tovább lépett. A rendszerváltáskor megakadt építkezést (az utolsó, Árpád híd–Újpest központ szakaszt 1990-ben adták át) folytatnák a következő uniós költségvetési ciklusban. Egy márciusi sajtóinformáció szerint a tanulmány írása is megkezdődött, hogy északi (Káposztásmegyer) vagy déli (Ferihegy) irányban érdemes-e folytatni az építkezést.
A 3-as metróvonal – valljuk be – csonka. Jelenlegi állapota a hetvenes évek közlekedés- és városfejlesztési koncepcióit tükrözi: a minél gördülékenyebb felszíni közúti (főleg személygépkocsis) közlekedés érdekében a föld alá süllyeszett tömegközlekedés biztosít szabad utat az autók áramlásának a Váci úton, az Üllői úton. Ez az elmélet napjainkban van változóban, legfrissebb példája a volt 206-os és 9-es autóbuszok összekötése, amellyel a Bajcsy-Zsilinszky útra visszatért a hétköznapi nappali közösségi közlekedés.
Sokáig úgy tűnt, Újpest és Káposztásmegyer határán a metrót csak a közlekedési szlengben ismerik, a 14-es villamos pályájának egy, zajvédő betonfallal kerített része viseli csupán a „metrószakasz” nevet. Ezen kívül van még a káposztásmegyeri lakótelepen Járműtelep utca, az ott lakók talán nem is sejtik, honnan kapta a nevét. 2008-ban a véglegesülni látszó félkész állapot miatt Derce Tamás újpesti polgármester pert indított a főváros ellen: mondván a káposztásmegyeri lakótelepre a metróépítés tudatában költözött be több mint huszonötezer ember, és a beruházás elmaradása miatt őket kár érte. Az 1998. augusztus 1-jén a Megyeri útig meghosszabbított 14-es villamos csak félmegoldás.
A július 24-én kihirdetett tender fényében azonban egész másképp néz ki a helyzet. Már említettük a főváros középtávú fejlesztési stratégiáját: a 2030-ig tartó ciklusban a 3-as metróvonal végre megérdemli az észak-déli nevet: a város északi határánál, a káposztásmegyeri lakótelepnél lesz a végállomása. Az ötvenmilliárd forintos beruházás várhatóan 2017-ben kezdődne el.