Harmincnégy halálos áldozat 2022-ben a vasúti átjárókban – eddig

iho/vasút   ·   2022.12.17. 12:00
00_vasbizkamp2022

A vasúti átjárós balesetek számának drámai megemelkedése miatt indította el a vasúttársaság 2022 áprilisában, Érj haza biztonságban! címmel országos balesetmegelőző kampányát. December közepéig Magyarországon a MÁV hálózatán a tavalyihoz képest kétszer annyian, harmincnégyen vesztették életüket a vasúti átjárókban történt nyolcvankilenc balesetben.

2021-ben nyolcvanhat vasúti átjárós baleset történt, ebből tizenhat halálos kimenetelű volt, tizenhét áldozattal. Tavaly tizennégy balesetben tizennyolc személy súlyosan megsérült, köztük két vasutas munkavállaló, tizenöt esemény során pedig húsz ember sérült meg könnyebben, köztük egy vasutas munkavállaló. Negyvenegy baleset anyagi kárral járt.

A 2022-es év az esetszámok drámai emelkedésével indult a tavalyihoz képest, de ez a tendencia az év második felére lelassult. December közepéig nyolcvankilenc vasúti átjárós balesetet mutat a statisztika, ebből tizenöt volt halálos kimenetelű, azonban az áldozatok száma döbbenetes, kétszeres növekedést mutat. Idén harmincnégyen haltak meg vasúti átjárós balesetben, közülük tizenkilencen – gyerekek is – utasként estek áldozatul az autóvezető figyelmetlensége, a KRESZ szabályok be nem tartása miatt. Az idei balesetek halálos áldozatainak rendkívül magas számára hívja fel a figyelmet a MÁV év végi kampányzáró videója.

De nem csupán a halálos áldozatok száma drámaian magas idén. 2022-ben vasutasok és utasok is súlyosan vagy könnyebben megsérültek a közúti közlekedők figyelmetlensége miatt. Harminckilencen (köztük két vasutas és huszonkét utas) szenvedtek súlyos sérüléseket vasúti átjárós balesetben, harmincketten pedig könnyebben megsérültek (köztük két vasutas és tíz utas). Ebben az évben ötven baleset járt csak anyagi kárral, és már több mint nyolcszáz félsorompó rúdját törték le az autósok.

A vasúti átjárós balesetek 2022-ben tapasztalható drasztikus emelkedése miatt indított közlekedésbiztonsági kampány a lakosság általános edukálását, a problémára való rávilágítást tűzte ki célul, elsősorban a figyelemfelkeltés és a közlekedési morál javítása érdekében. Az elmúlt tizennégy évben nem történt a vasút hibájából halálos kimenetelű baleset, azokat a figyelmetlenség vagy a KRESZ-szabályok megszegése okozta. A MÁV a vasútbiztonsági kampány áprilisi kezdete óta működteti a www.mav.hu/erjhaza oldalt. Az oldalon elrettentő baleseti helyszíni fotókat, magyarázó- és alap vasútbiztonsági információkat, és a témában készült saját videókat mutatnak meg. Figyelemfelkeltő videókat tesz közzé a MÁV a közösségi médiában is, ezek összesen mintegy négymillió megtekintést számlálnak.

A vasúti átjárós balesetek rendkívül magas száma miatt 2022. május 3-án a mozdonyvezetők nyílt levélben fordultak a közúti közlekedőkhöz.

A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:

  • A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
  • Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
  • A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 kilométer/órás átlagsebességgel szabad áthaladni.
  • Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
  • Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad tovább haladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat!
  • Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít!
  • A tilos jelzés a gyalogosokra és a kerékpárosokra is vonatkozik, de még a megkülönböztető jelzést használó járművekre is!
  • A telefonálás is elterelheti a vezető figyelmét, így előfordulhat, hogy a vasúti átjáró tilos jelzését nem veszi észre a sofőr.
  • A szembe sütő nap elvakíthatja a jármű vezetőjét, aki nehezebben veheti észre a fényjelző készülék jelzését. Ugyanígy a fényjelzőre tűző nap is okozhat észlelési problémát. Ilyenkor érdemes lassítani, és meggyőződni arról, milyen jelzést mutat a lámpa, nem közelít-e vonat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.